Anonym (Desperado) skrev 2020-04-01 17:31:09 följande:
Nä jag vill väl inte hämnas men jag har insett att jag har blivit bitter. Jag ville ju tro på att vi löser detta, jag har varit tillmötesgående och generös och förlåtande och vi har pratat, ältat, gråtit och what ever för att vi ville ta oss igenom det och bli lyckliga igen.
Men tiden har gjort mig bitter. Jag var tyvärr inte så öppensinnad och förlåtande som jag ville tro i början. Jag har insett mycket under tidens gång och jag var jävligt naiv i början och det var väl min naiva tro som var mitt lyckopiller under flera år. Men sen kom tiden ikapp mig. Jag är mest bitter på mig själv egentligen.
Man är självklart väldigt olika som personer och fungerar olika. Jag gjorde tidigt valet att förlåta gör jag när det kommer från hjärtat och bestämde mig tidigt för inte på något sätt vara tillmötesgående utan att stå upp för mig själv och den jag är och absolut inte ta på mig någon offerroll. För mig var det viktigt att så snabbt som möjligt sluta identifiera mig som den som blev sviken och förminskad. Känslor av känkthet och förminskade är väldigt skadliga för självbilden.
I mitt arbete med mig själv och självmedkänska använde jag något som kallas för RAIN för R står för att känna igen. A för att tillåta sig att känna I för att nyfiket undersöka sina känslor och kroppens reaktioner. N stod på den tiden för icke identifierande vilket betyder att man inte skall identifiera sig med sina känslor. Nu har Tara Brach gjort om sin variant av RAIN så i hennes variant så står N för att vårda sig själv med det underförstådda att då kommer icke identiferandet av sig självt. Funderade bra för mig och jag känner ingen bitterhet utan bara glädje för den relation vi har idag. Bero säker till viss del också på att jag har en rätt tantrisk livssyn och väljer att leva så mycket som möjligt närvarande här och nu.
Brukar boka tid med mig själv för att älta gamla oförrätter och att oro mig för framtiden. Brukar sätta av en kvart i veckan till detta och sedan mentalt säga till mig själv när tankar på oförrätter eller grubblerier dyker upp att det för tar vi på torsdag 19.00 till 19.15.