Inlägg från: Anonym (bt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bt)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Efter närmare 10 år så börjar det bli stabilt och hyfsat harmoniskt. Dock så vet jag inte om det var värt det, de första åren var ett mörker utan like. Men nu är vi där vi är och det vore irrationellt att avsluta nu.

Det var barn med speciella behov som fick gå före mitt eget bästa. Utan barn kan jag definitivt inte rekommenderat att försöka rädda förhållandet.

• Anonym (bt)
    Anonym (Desperado) skrev 2020-04-01 17:10:27 följande:

Jag har i flera år befunnit mig i nån form av väntrum. Ständigt hoppas jag på att få må bra, hoppas att få känna att det var rätt beslut, hoppas få känna att vi klarade av det och kom ut på andra sidan, hoppas få känna något annat än ett "jaha".

Jag känner igen det där, hur man inte orkar tänka på framtiden alls. Att klara en dag i taget är nog, och när det plötsligt blir sommarlov för barnen står man där utan vare sig planer eller inbokad semster.

De åren var hemska. Nu först kan jag leva med lite bättre framförhållning. (Kanske inte just nu då, i dessa speciella tider...)
  • Anonym (bt)
    Anotherone skrev 2020-04-02 07:51:07 följande:
     Och att kalla det misshandel oavsett omständigheter är inte rättvist.
    Men misshandel efter omständigheterna är rättvist.

Jag fick sömnsvårigheter, rasade i vikt, gjorde ingen nytta på jobbet, jag gick som en zombie i månader, depression, självmordstankar, psykvård. Det tog mig flera år att bli någorlunda funktionell igen.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 11:33:23 följande:

Jag är lite förundrad. Jag bad om svar från de som har gått genom en otrohet och lyckats gå vidare tillsammans. De flesta svar som jag får är precis tvärtom,att man ger rådet att lämna. Varför?

Varför är det så viktigt att trycka ner i halsen på mig att det är bättre att lämna?

Jag har gått genom ett helvete, det har min man också. Tillsammans har vi bestämt oss för vad vi vill. Mitt i detta helvete ville jag komma i kontakt med andra som bestämt sig för att göra det jobb som vi har påbörjat. Och detta vill jag inte för att jag är osäker på mitt beslut utan för att veta hur andra har gjort, tänkt osv.

Se det som en förvarning om att det inte kommer att bli lätt. Jag har gått igenom resan och jag känner mig jävligt sliten av ett antal år utan glädje eller framtidshopp. I efterhand är jag inte alls säker på att jag gjorde rätt, kanske skulle vi gått skilda vägar redan från början.
  • Anonym (bt)

TS/Kämpar, hur länge sedan var det otroheten kom fram?

Var beredd på att den otrogne ofta är betydligt medgörligare i början, men efterhand kan slå ifrån sig ansvaret allt mer. (Undermedveten skyddsmekanism för att slippa förgås av dåligt samvete.)

• Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 16:45:36 följande:
    Nu bör du ha klart för dig att den absolut vanligaste orsaken till skiljmässor faktiskt handlar om ekonomi och olika prioriteringar. Otrohet är långt ner listan över orsaker till skiljmässor trots vad moralpanikkärringana på FL tror.
    Väldigt vad du relativiserar otrohet plötsligt, nu när du gått ut med att du och din partner skiljer på kärlek och sex. Var det din agenda redan från början?
  • Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 16:59:40 följande:
    Nu skall du ha klart för dig att det för oss har handlat om en mognadsprorocess.
    Mognadsprocess? Jag tycker det verkar som att du har fullt sjå att hålla huvudet ovanför vattenytan.

"En annan bidragande orsak var att jag just då börjar med meditation och yoga"
    "I mitt arbete med mig själv och självmedkänska använde jag något som kallas för RAIN för R står för att känna igen. A för att tillåta sig att känna I för att nyfiket undersöka sina känslor och kroppens reaktioner. N stod på den tiden för icke identifierande vilket betyder att man inte skall identifiera sig med sina känslor. Nu har Tara Brach gjort om sin variant av RAIN så i hennes variant så står N för att vårda sig själv med det underförstådda att då kommer icke identiferandet av sig självt. Funderade bra för mig och jag känner ingen bitterhet utan bara glädje för den relation vi har idag. Bero säker till viss del också på att jag har en rätt tantrisk livssyn och väljer att leva så mycket som möjligt närvarande här och nu."
    "Brukar boka tid med mig själv för att älta gamla oförrätter och att oro mig för framtiden. Brukar sätta av en kvart i veckan till detta och sedan mentalt säga till mig själv när tankar på oförrätter eller grubblerier dyker upp att det för tar vi på torsdag 19.00 till 19.15."
  • Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 21:34:51 följande:
    Oroa dig inte för det du lille vän. Har full koll på vad jag gör och hur jag hanterar mina känslor till skillnad mot många andra omogna stackare på detta forum.
    Jag är vaken liten eller din vän.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 21:44:48 följande:
    Så skön, då kan du sluta oroa dig för min mentala hälsa och ägna dig åt något produktivt i stället.
    Jag har aldrig oroat mig över din hälsa, inte det minsta. Däremot är det lättare att avfärda dina inlägg om man har bakgrunden.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-03 10:02:06 följande:
    Jag är inte dum. Jag vet att det är hårt arbete framför oss. Min partner vet att han måste dra det tyngsta lasset i det här arbetet.

Jag ville höra några enstaka som lyckats och hur de har gjort. Men folk verkar inte vara läskunniga och ganska sugna på att kräka ur sig vad som helst. Tonen blev ju ganska otrevlig på vissa.

Jag vet också att oavsett vad jag skriver om vad min partner har gjort så kommer alla att hänga ut det utifrån sina egna värsta tolkningar med tanke på hur otrevliga folk har varit här.

Jag mår faktiskt sämre (!!!!!) av att ställa frågor här än att prata med min man!!
    Jag hör ju till de som har gått igenom det hela, men jag vill ändå påpeka att det var en jävligt jobbig resa. 10 år snart, och de första 6 - 7 åren orkar jag oftast inte ens tänka på (eller beskriva).

Du ska inte ta illa upp för att folk skriver upprörda saker i tråden, vi är människor vi med, som har sår som åsamkats av våra partners. Ärren finns kvar för alltid.

Att du mår sämre av tråden orsakats kanske att du konfronteras av smärtan, och tvingas inse hur jobbigt det är och kommer vara under en längre period. Att blunda inför det nu kanske hade känts bättre, men sanningen kommer ifatt förr eller senare hur som helst.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 21:54:00 följande:
    Ok på vilket sätt då. Jag har för övrigt min bild av din mentala mognad och förmåga att värdera och ta in mycket klart för mig och kan väl säga att dina inlägga har jag avfärdar som som trams från en omogen person som saknar referenser och livserfarenhet för länge sedan. Kom gärna med något produktivt som faktiskt kan hjälpa TS istället för tramsa runt och klanka på andra som faktiskt har positiva erfarenheter att bidra med.
    Gäsp.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet