Inlägg från: Anonym (Qvist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Qvist)

Varför får skitstövlar det de vill medan snälla blir utan?

Då får du jobba på att begränsa den personens inflytande på ditt liv, och hur mycket tid du måste stå ut med henne.

Här har vi arbetat för att slippa en omöjlig människa i 20 års tid, och nu först har vi fått kvarvarande förälder att begripa att vi faktiskt inte orkar.

Systern är bara elak/kritiserande mot sin bror (min man) jämt, och han är snäll och blir bara ledsen, ibland i ett par veckor efteråt. Medan jag blir blåilsk för att hon manipulerar föräldern och försöker skada den jag älskar.

Vi orkar inte se skåpet längre och det är så skönt att vi nu har begränsat det till några timmar på jul. Efter att sista föräldern är död kommer hon inte att finnas mer.

• Anonym (Qvist)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2020-03-29 14:50:01 följande:
    Uff det låter verkligen ansträngande. Vad skönt att ni hittat en strategi som funkar (och att ni ser en ände på det). Jag hade uppskattat en liknande lösning men tror tyvärr att resten av familjen inte hade gått med på det.
    Man får ta det bit för bit.
    Det har varit gånger när vi ursäktat oss och inte åkt på släktträffar för att vi inte orkat. 

Också en gång när svärmor hade lovat oss att bara vi skulle komma till huset på landet ett par dagar och syrran J. skulle inte vara där, bara för att sen komma dit och se att det är dukat till fler och då kryper det fram att J. ringde dagen innan och hux flux bestämde att hon skulle dit. Vi vände på klacken och åkte hem igen alla de milen, på direkten.

Man kan inte styra andra men man råder över sig själv, även om det kan vara väldigt tufft att göra föräldrar besvikna. Förslagsvis håller man sig till de tillfällen där det är många på plats så man kan ducka personen som man inte orkar tala med. Hej och hejdå, mer behöver man inte säga. Och ju mindre en elak person vet om vad man gör, desto bättre. Släktingar man gillar ser man givetvis till att träffa på egen hand.
Svar på tråden Varför får skitstövlar det de vill medan snälla blir utan?