Inlägg från: Anonym (Förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår)

Varför får skitstövlar det de vill medan snälla blir utan?

Jag förstår dig helt TS, jag hamnar i liknande tankar extremt lätt och har svårt att hantera dem. För egen del så har jag ett barn som drabbas av otur och svårigheter hela tiden trots att hen kämpar och gör allt rätt, nedan en nära släkting har flera barn som bara glider fram på livets räkmacka och inte fattar att något kan vara värre än att vara hungrig en stund. (Det är unga vuxna allihopa.) Det är så himla svårt att se detta.

Du har fått några bra råd som även jag försöker ta till mig.

Att inte jämföra är så himla svårt! Och just det där att det går bättre för människor som beter sig allmänt illa ser jag nästan som ett mönster i tillvaron. Fattar inte att vi byggt upp ett samhälle som belönar egoistiska och elaka beteenden. Hur kunde det bli så? De flesta av oss vill väl att samhällsstrukturen ska belöna människor som är goda osv...

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2020-03-29 14:34:42 följande:

Ja, skönt att veta att man inte är ensam. Exakt det där med att samhället belönar bråkiga individer har jag funderat mkt på. Redan i lägre skolåldern tar många vidriga barn för sig på andras bekostnad. Och nej, barnen är ju såklart inte vidriga men deras beteenden är ofta det. Och det fortsätter liksom i livet.

Ja! Det var en gång en pappa som sa till sin son: Håll dig väl med mobbarna, för det är de som kommer bli dina chefer när du blir vuxen.

Ungefär så är det faktiskt, tyvärr.

På min sons förskola gick det en tjej som var elak mot andra barn. Gissa vad personalen sa när det var avslutning? Jo att hon har naturliga ledaregenskaper...
Svar på tråden Varför får skitstövlar det de vill medan snälla blir utan?