Inlägg från: Disa35 |Visa alla inlägg
  • Disa35

ta hem de gamla eller låt dem dö

Det här var det dummaste jag har läst på länge - hur sjutton tänker du nu!?

• Disa35
    namespace skrev 2020-03-27 09:26:16 följande:

jag tänker precis så som jag skrev, vad anser du vara dumt med det? 

I omsorgen har man, förutom på sjukhusen, absolut bäst möjligheter att förhindra smittspridning.

Privathem, med ungar och grannar och gud vet vad, är däremot potentiellt livsfarligt för äldre just nu.

På äldreboendet finns utbildad personal med hygienrutiner, och de har möjlighet att skydda de gamla från nära kontakt med andra - tror du på fullt allvar att det skulle fungera i ett privat hem?
  • Disa35
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:39:22 följande:

Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.

Håller med om att det är brist på skyddsutrustning, men de hittar på alla möjliga kreativa lösningar runt om i landet.

Dessutom finns det på boenderna vårdpersonal - proffs, som har hygienrutiner, som kan det här med att bedöma symptom och risker, som har vett att följa råden från MAS och FHM.

Till skillnad från kreti och pleti därhemma.
  • Disa35
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:50:18 följande:

Absolut att de hittar på saker men det vaggar in folk i falsk säkerhet. Tyg osv i hemgjorda ansiktsmasker skyddar inte mot viruset. 

Hygienrutiner i all ära, men när förutsättningarna saknas, så fallerar det.

Men jag håller verkligen med dig om att människor i gemene man inte kan någonting om basal hygien och bara det är ett skäl att inte släpa hem åldringarna.

Tyg är kanske inte optimalt, nej (beror på tyget) - tyg med gladpack på insidan eller OH-film, sannolikt.

Nej herregud, låt de gamla vara där de är! Det är det absolut bästa man som anhörig kan göra
  • Disa35
    Jemp skrev 2020-03-27 09:57:38 följande:

Ja oh film i ett munskydd är nog effektivt mot smittspridning (om man får kanterna täta nog). Effektivt för syrebrist också.

Munskydd sitter inte åt så tätt att man inte får luft, och det är plastfilm på insidan av de "riktiga" också.
  • Disa35
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:58:35 följande:

Absolut är det så att det finns bättre och sämre alternativ men min poäng är att vi kommer att få smittspridning på och via äldreboenden pga bristen på skyddsutrustning men även för att personal inte vet hur det ska användas och kasseras.

Jag förstår din poäng och du har tyvärr rätt (om spridningen).

Men det skulle nog bli ännu värre om man tog hem de gamla - bara se på Italien och Spanien.
  • Disa35
    namespace skrev 2020-03-27 10:44:43 följande:

Jag har aldrig påstått att det skulle vara lätt. Jag har bara konstaterat det faktum att de inte finns någon möjlighet att skydda äldreboenden och att det finns en stor risk för smitta och död. Ingen kan påstå att smittrisken skulle vara i närheten så stor om en familj valde att ha hemma karantän (om utrymme finns). Det är inte mitt jobb att tala om för andra vilka ekonomiska eller moraliska beslut de ska ta. Tycker bara att när vi börjar fylla upp kylutrymmen med lik så ska det stå klart att det som hänt inte varit oundvikligt. Alla har ett val att göra nu. 

Jag kan nästan lova dig att om vi tar hem våra gamla så kommer de där ishallarna att tas i bruk fortare än du anar
  • Disa35
    hawthorne skrev 2020-03-28 13:28:28 följande:

Jag tycker att det låter som en jättebra ide. Folk slipper bo på varandra och hotellen går inte i konkurs.

Men så funderar jag på finansieringen.

Familjerna själva lär inte att ha råd, de bor ju trångt av en anledning.

Socialförvaltningarna dras i samtliga kommuner med krav på stora besparingar och har knappt råd med en fungerande verksamhet.

Så hur ska det finansieras, någon som har ett smart förslag?

Tycker också det låter bra - inga förslag på finansiering tyvärr. Får fundera lite
Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö