ta hem de gamla eller låt dem dö
Det här var det dummaste jag har läst på länge - hur sjutton tänker du nu!?
Det här var det dummaste jag har läst på länge - hur sjutton tänker du nu!?
jag tänker precis så som jag skrev, vad anser du vara dumt med det?
Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.
Absolut att de hittar på saker men det vaggar in folk i falsk säkerhet. Tyg osv i hemgjorda ansiktsmasker skyddar inte mot viruset.
Hygienrutiner i all ära, men när förutsättningarna saknas, så fallerar det.
Men jag håller verkligen med dig om att människor i gemene man inte kan någonting om basal hygien och bara det är ett skäl att inte släpa hem åldringarna.
Ja oh film i ett munskydd är nog effektivt mot smittspridning (om man får kanterna täta nog). Effektivt för syrebrist också.
Absolut är det så att det finns bättre och sämre alternativ men min poäng är att vi kommer att få smittspridning på och via äldreboenden pga bristen på skyddsutrustning men även för att personal inte vet hur det ska användas och kasseras.
Jag har aldrig påstått att det skulle vara lätt. Jag har bara konstaterat det faktum att de inte finns någon möjlighet att skydda äldreboenden och att det finns en stor risk för smitta och död. Ingen kan påstå att smittrisken skulle vara i närheten så stor om en familj valde att ha hemma karantän (om utrymme finns). Det är inte mitt jobb att tala om för andra vilka ekonomiska eller moraliska beslut de ska ta. Tycker bara att när vi börjar fylla upp kylutrymmen med lik så ska det stå klart att det som hänt inte varit oundvikligt. Alla har ett val att göra nu.
Jag tycker att det låter som en jättebra ide. Folk slipper bo på varandra och hotellen går inte i konkurs.
Men så funderar jag på finansieringen.
Familjerna själva lär inte att ha råd, de bor ju trångt av en anledning.
Socialförvaltningarna dras i samtliga kommuner med krav på stora besparingar och har knappt råd med en fungerande verksamhet.
Så hur ska det finansieras, någon som har ett smart förslag?