Inlägg från: hawthorne |Visa alla inlägg
  • hawthorne

ta hem de gamla eller låt dem dö

Håller faktiskt delvis med TS.

Media pratar om brist på skyddsutrustning men det handlar alltid bara om sjukhusen. Redan idag vårdas covid19-patienter i hemsjukvården, hemtjänst och på olika boenden.
    Där finns oftast ingen skyddsutrustning alls. I ren desperation försöker personal med hemtillverka munskydd som knappast hjälper när det inte finns långärmat eller som ofta är i fallet - att de jobbar i privata kläder pga att det inte finns jobbkläder.

Nu anser jag inte att det är ett vettigt alternativ att ta hem gamla mamma utan det enda vettiga är att se till att personal får skyddsutrustning och arbetskläder.

• hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:36:20 följande:
    I omsorgen har man, förutom på sjukhusen, absolut bäst möjligheter att förhindra smittspridning.
    Privathem, med ungar och grannar och gud vet vad, är däremot potentiellt livsfarligt för äldre just nu.
    På äldreboendet finns utbildad personal med hygienrutiner, och de har möjlighet att skydda de gamla från nära kontakt med andra - tror du på fullt allvar att det skulle fungera i ett privat hem?
    Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.
  • hawthorne
    Kjell2 skrev 2020-03-27 09:44:17 följande:
    Finns det skyddsutrustning hemma?
    Kan alla i hushållet hygienrutiner och följer?
    Finns det möjlighet att hålla isolerade?
    Måste övriga i hushållet röra sig mycket ute?
    Är alla i hushållet idag utan smitta?
    Har den gamla ett vårdbehov som måste tas om hand?
    Är den gamla utan smitta idag?

Nåväl.

Det är ganska stor skillnad på ett äldreboende och ett privat hem. Bland annat i antalet personer som rör sig i lokalerna. 

Övriga kommentarer överflödiga.
  • hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:44:57 följande:
    Håller med om att det är brist på skyddsutrustning, men de hittar på alla möjliga kreativa lösningar runt om i landet.
    Dessutom finns det på boenderna vårdpersonal - proffs, som har hygienrutiner, som kan det här med att bedöma symptom och risker, som har vett att följa råden från MAS och FHM.
    Till skillnad från kreti och pleti därhemma.
    Absolut att de hittar på saker men det vaggar in folk i falsk säkerhet. Tyg osv i hemgjorda ansiktsmasker skyddar inte mot viruset. 

Hygienrutiner i all ära, men när förutsättningarna saknas, så fallerar det.

Men jag håller verkligen med dig om att människor i gemene man inte kan någonting om basal hygien och bara det är ett skäl att inte släpa hem åldringarna.
  • hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:54:34 följande:
    Tyg är kanske inte optimalt, nej (beror på tyget) - tyg med gladpack på insidan eller OH-film, sannolikt.
    Nej herregud, låt de gamla vara där de är! Det är det absolut bästa man som anhörig kan göra
    Absolut är det så att det finns bättre och sämre alternativ men min poäng är att vi kommer att få smittspridning på och via äldreboenden pga bristen på skyddsutrustning men även för att personal inte vet hur det ska användas och kasseras.

• hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 10:13:35 följande:
    Jag förstår din poäng och du har tyvärr rätt (om spridningen).
    Men det skulle nog bli ännu värre om man tog hem de gamla - bara se på Italien och Spanien.
    Absolut!
    Att ta hem de gamla vore rena vansinnet och inte bara för coronans skull.
  • hawthorne
    storpappan skrev 2020-03-28 11:09:38 följande:
    Här i Sthlm vill man fylla på alla tomma hotell med folk från trångbodda jättefamiljer från Rinkeby Tensta och hela Järvaområdet. Är det en bra ide eller bara slöseri med skattepengar?
    Jag tycker att det låter som en jättebra ide. Folk slipper bo på varandra och hotellen går inte i konkurs.
    Men så funderar jag på finansieringen.
    Familjerna själva lär inte att ha råd, de bor ju trångt av en anledning.
    Socialförvaltningarna dras i samtliga kommuner med krav på stora besparingar och har knappt råd med en fungerande verksamhet.

Så hur ska det finansieras, någon som har ett smart förslag?
Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö