Inlägg från: Anonym (Vaook) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vaook)

Tidiga tecken på autism?

Jag känner igen mycket. Vår bebis hade också svårt med ögonkontakten och tittade ofta bort. Väldigt, väldigt blyg kring andra människor; även släkten som var förbi flera gånger i veckan.

Tycker på ett sätt att det har blivit bättre nu (hon är kring 20 månader), skrattar mycket, ögonkontakten är mycket bättre när vi leker och så. Tar kontakt på ett helt annat sätt. MEN. Fortfarande väldigt självständig och vill inte kramas eller mysa utan slingrar sig alltid undan. Blir lite mysigare när hon är trött, men jag uppfattar det fortfarande som extremt lite. Sitter dock gärna i knäet när vi läser böcker, men aldrig annars. Då vill hon ner Direkt. Kommer inte och hälsar när man kommer hem. Blir dock väldigt ledsen när jag går till jobbet.

Sen att krypa, sen att gå, kommer av allt att döma bli sen med språket. Men när hon väl tar ett utvecklingssteg så är hon redan färdig - så när hon väl började gå gick hon direkt utan att ramla.

Eftersom det är första barnet och jag knappt har umgåtts med barn innan har jag inga direkta referensramar.

I stort känner jag mig ändå tryggare med tiden. Känns som att hon förstår allt vi säger till henne och tar efter det vi gör. Och fastän hon fortfarande är extreeeemt blyg när hon träffar nytt folk så släpper hon det snabbare och snabbare.

Så vi har ingen diagnos, men känner att även om hon skulle ha det så är hon så pass högfungerande att det kommer bli bra oavsett.

Svar på tråden Tidiga tecken på autism?