MRAKas skrev 2020-03-28 10:30:41 följande:
Det jag anser anmärkningsvärt är att det resonemang ni för grundar sig på att makten ska fortsätta vara hos kvinnan eftersom det ger henne bättre möjligheter att ta ett större praktisk ansvar i föräldraskapet.
Samtidigt som i princip alla myndigheter och intresseorganisationer som har med ämnet att göra ständigt påtalar att detta fenomen är den sista stora grundstenen i de ojämlikheter vi idag fortfarande ser mellan kvinnor och män på gruppnivå.
Att män på gruppnivå har större makt i arbetslivet och därtill jobbar mer o tjänar mer är direkt kopplat till den ojämlikhet som fortfarande råder när det gäller föräldraskapet.
De flesta kvinnor spänner käken, knyter näven o ondgör sig mer än gärna över denna orättvisa, kräver ständigt nya reformer och att "kvinnofrågor" ska få olika former av positiv särbehandling.
Men sen sitter de flesta i praktiken o för resonemang exact i linje med det ni nu gör här i tråden...
Nej. Jag anser att man bör få delad vårdnad så snart faderskapet är fastställt men att vårdnadaansvaret ska innebära större ansvar för den faktiska vårdnaden,. Jag anser att det ska vara så som du skrev tidigare i tråden att en domstol snabbt kan döma över föräldradagar från ena föräldern till den andra om föräldern vägrar att ta hand om barnet.
Men denna tråden är ju inte en politisk diskussion om hur man önskade att samhället och dess lagar och regler ser ut. Det är en tråd i känsliga rummet där en specifik person ber om råd utifrån denna persons specifika situation. Dåkan man ju inte ge råd utifrån ett allmänt perspektiv eller prata om hur man önskar att det vore. Det får man ju göra i mer samhällsorienterade trådar.
Jag tycker att ts självklart ska verka för att pappan ska få möjlighet att ta lika stort ansvar som henne. Men jag tycker inte alls att det är konstigt att avvakta och låta honom ta initiativet så att hon ser vad han verkligen vill, med tanke på den situation som hon beskriver.