MammaTillDansband skrev 2020-03-27 12:17:31 följande:
Lagen är könsneutral, men det är inte verkligheten, tyvärr. Vad gäller att den ena föräldern sticker till jobbet dag efter dag, inte tar ut någon föräldraledighet och inte heller vill skriva över dagarna på den andra föräldern, förekommer det inte öht att kvinnor gör så mot män! Inte så vitt jag vet, varken fall jag läst om eller känner till i min bekantskapskrets. Eller känner du mammor som kommer hem från BB, dumpar barnet på pappan direkt, jobbar heltid dag ut och dag in och låter pappan klara sig bäst han kan på sin halva av föräldradagarna?
Nyckeln till att få vårdnad av domstolen verkar bestå av, inte att vara exemplarisk, utan att i alla lägen försöka samarbeta med den andra föräldern.
Jag har egen erfarenhet av detta tyvärr.
Alla föräldrar ser inte till barnets bästa vilket borde var självklart.
Det ankommer ett stort ansvar på boendeföräldern att inkludera den andra föräldern så att denna inte blir att se som en lekpappa/lekmamma. Informationsplikten är långtgående.
Jag lika lite som någon annan här kan säga att barnet har det bättre eller sämre hos den ena eller andra föräldern. Det absolut bästa för barn är föräldrar som kan ta ett vuxenansvar gällande barnen och inte använda dessa som ett slagträ i en konflikt mellan föräldrarna.
Och det är viktigt att förstå skillnaden mellan begreppen vårdnad och vård av.
Vårdnad, boende och umgänge är separata delar vilket man kan komma överens om som vuxna eller ta till en konflikt i tingsrätten. Det är alltid att föredra om man inte behöver ta det till tingsrätten.
Hovrättsdom T 11396-17 är ett tydligt exempel på en mamma som inte bara förlorar vårdnaden utan även umgänget om sina två pojkar pga sitt agerande.