Ensam vårdnad från födsel?
Har vart i exakt samma sits (förutom att vi inte arbetade ihop och jag var 18) Han körde också med att han anlitat en advokat och vi skulle skriva avtal om gemensam vårdnad innan barnet var fött. Det blev ingenting av det då familjerätten i min kommun vägrade ställa upp på det och hans advokat vet jag inte vart den var. Men iallafall, blev en hel del bråk från hans sida när barnet föddes och det slutade med att soc ringde upp mig och avrådde från att skriva på gemensam vårdnad för tillfället. Ett par turer i tingsrätten men han har inte lyckats få någon vårdnad. För grova sammarbetssvårigheter. Han har även enbart fått varannan helg.
Skriv inte på gemensam vårdnad, vill han ha det får han dra det rättsligt. Barnet har fortfarande rätt till sin pappa även om pappan inte har vårdnaden. Barnet har rätt till umgänge med pappan oavsett vårdnad. Det du ska göra när barnet är fött är att erbjuda 3-4 tider i veckan då pappan kan komma och besöka barnet och skapa en relation, det är viktigt. Ju bättre du framstår och ju mer han bråkar ju mindre chans i har han i rätten. Inget är tvärsäkert att han får gemensam vårdnad, visst pappor har det lättare att få det idag men mammor har fortfarande ett litet "övertag" som mamma- speciellt när det kommer till ett spädbarn. Spar all form av konversation er mellan, se till att allt mellan er finns i skrift eller inspelat (du får enligt lag spela in samtal du själv är med i även om andra parten inget vet).
Skriver du på om gemensam vårdnad får han hälften av föräldradagarna och kan ställa till det ordentligt för dig, du kan inte ens flytta barnet till en ny adress utan hans godkännande eller sätta in barnet på en förskola om han inte godkänt det. Drar han igång en rättslig tvist så tar det lång tid innan den är klar och du hinner vara föräldraledig i lugn och rå utan att oroa dig för vad som händer när dina dagar är slut och han vägrar vara ledig själv och vägrar föra över dagar. Det är ju inte ens säkert att han stämmer på vårdnaden, det kan vara helt tomt hot för att skrämma dig också. Stämmer han så är det tveksamt att han får någon vårdnad alls om ni inte kan sammarbeta. Får han gemensam vårdnad så har barnet hunnit bli något- ett par år och är inte längre ett spädbarn.