smölan skrev 2020-03-29 20:04:01 följande:
Hej!
Här har du en till som haft extremt jobbigt med förstoppning under graviditeten.
Detta är min tredje graviditet.
Med nr 1 och 2 var jag bara förstoppad o hård i magen mot slutet, dock inte på den här nivån. Jag var mer bara väldigt hård liksom.
Den här tredje gången var jag så sjukt förstoppad i början, eller de var runt vecka 12 o några veckor efter (även nån vecka innan tror jag, men minns att jag hade berättat på jobbet att jag var gravid när jag hade dessa bekymmer).
Jag mådde såå illa pga förstoppningen. Jag var skit nödig typ 7 gånger per dag minst, uppblåst o jätteont i magen, men väl på toan kom pytteliten eller inget alls. Såå frustrerande o jag hade så ont. Det gick över efter några veckor.
Sen kom det dock tillbaka nu för några veckor sen, ännu värre än i början. Är nu i v 38.
Jag har varit så förstoppad att jag bokstavligen inte kunnat skita öht. Jag blev akut bajsnödig för 2 veckor sen typ, tänkte att nu jävlar måste det ju komma för det sprängde o tryckte verkligen på. Satte mig på toan o det kändes som jag var mitt i förlossningen. Det gjorde så fruuuuuktansvärt ont, det kom typ ingenting. Men jag kände liksom att det var där inne, precis innanför "gränsen" om du förstår vad jag menar. Men det tog sig liksom inte ut. Jag satt i säkert 20 minuter där det kändes som skiten hade fastnat i utgången, men det hade inte ens passerat lite, men ställde jag mig upp så kände jag ju ändå att det var så långt ner att det kändes som jag hade en korv hängandes ut ur röven. Hahha, förlåt för min öppenhet, men det var fruktansvärt. Jag var nära på att både börja skrika, grina o rycka av mig håret samtidigt.
Hade så ont efteråt så det går inte beskriva.
Jag vågade inte köpa laxeringsmedel för jag var rädd att det inte skulle göra avföringen mjukare utan bara tvinga ut det o att det därmed skulle göra precis lika ont, men bara inte kunna stoppa de.
Jag köpte laktulos som jag tagit först maxdos en dag, sen lite mindre i några dagar. Sen var de en som sa öka dosen till 50 en dag, så det gjorde jag. Tyvärr blir jag extremt gasig av laktulos, riktigt jobbigt när man inte kan skita för de luktar ju inte hallon då precis. Sen fick jag även omnilax som varit en stoooor hjälp. Den tillsätter med vätska, medan laktulos typ "smörjer upp tarmen". De var sån lättnad att kunna gå på toan.
Så nu tar jag det varje dag, och det har hjälpt väldigt mkt.
Drick mkt vatten o ät päron också. Det är bra.
Tyvärr fick jag craving på mjölk pga halsbränns o sura uppstötningar, då det neutraliserar magsyran o dämpar det. Mejeriprodukter kan vara stoppande, så det var ingen rolig kombination. Hahha.. Ville inge hellre än att dricka mjölk hela dagarna. Men jag dricker fortfarande det, men väldigt mkt mindre o de har som sagt blivit mkt bättre.
Så testa köpa laktulos o omnilax :) lycka till!
Hahahaha, asså förlåt, men jag älskar ditt svar hahaha gjorde min dag!!! Jag känner så igen mig! Det är hemskt, det här med förstoppning vid graviditet är på en helt annan nivå! Jag dricker också lactulos och det har hjälpt mig så bra! Dock så tar jag den bara 2 gånger i veckan då jag tycker den är så sjukt äcklig, den får mig att vilja spy, konsistensen är som rått ägg usch!!! Men den hjälper! Tack för ditt svar!