Inlägg från: Kanelia |Visa alla inlägg
  • Kanelia

BF December 2020

Blårosor skrev 2020-04-02 16:57:29 följande:

Nej du har nog rätt i det, att man inte ska tänka så mycket på det, försöker intala mig själv att det är okej att vara glad och lycklig och så får jag ta det som det kommer :) 

För mig som har kortare menscykel än genomsnittet (och då har ägglossning närmare datumet för senaste mensens första dag) så varierar det mellan 4+3 och 4+6 (idag) beroende på om det är en räknare som tar hänsyn till menscykelns längd eller inte. Det känns ju ändå naturligt att det är cykelns längd som avgör eftersom befruktningen sker tidigare då, men det verkade inte mvc bry sig om när jag ringde dem. Det är väl inte så viktigt än egentligen, men man blir ju nyfiken haha :) 

Du har rätt! Men barnmorskornas räknar med mensens första dag trots att du skulle veta exakt vilken dag och timme du ägglossade, vilket är jättedumt. Det enda som stämmer är dock att räkna från ägglossningdatum då man vet det. Då räknar du med att ägglossningsdagen är vecka 2+0. Om man vill kan man säga att ens mens började 14 dagar innan ägglossning, trots att den i ditt fall började senare, för att få korrekt BF och korrekta veckor samt korrekta dagar som de jämför med hur stort embryot ska vara på UL. De bryr sig bara om vad du uppger som mensens första dag, så du kan uppge ett datum som var 2 veckor innan din ägglossning om du vill ha det rätt :) Det är ju inte jättestor skillnad i ditt fall dock :)
  • Kanelia
    Eps1106 skrev 2020-04-12 22:05:26 följande:

Oj, verkar som att jag har BF redan i november (29/11) så är kanske i fel grupp... stannar kvar i denna till vul iaf tror jag. Tack för länk!

Ja du är 7+0 idag om du hade återföring av femdagars den 13/3 :) Ägglossning eller äggplock är 2+0, därifrån är det lättast att räkna vidare. Hade du fruset embryo så kan du bara räkna tillbaka fem dagar, då hade ju äggplock varit om det varit färskt. Fem dagar den 13/3 blir ?äggplock? 8/3 dvs det är 2+0 för dig. Och då blir det 7+0 idag! :) Som någon skrev brukar man inte ändra BF på VUL om man gjort ivf för då vet man ju redan exakt när ägget befruktats.
  • Kanelia
    PelloBello skrev 2020-06-06 20:04:05 följande:

Hej!

Jag gick ur facebookgruppen. Så skriver här vad som hände.

Vi gjorde kub I måndags. Fick se en fin bebis sprattla omkring. När resultatet kom fick vi högsta risk 1:2 på t13 +18. Dessutom var fostret 8 dagar mindre än den borde. Mätningen hade betytt att jag plussade 2 dagar efter ägglossning. Så det oroade mig.

Fick remiss för mkp, och tid i torsdags.

Väl där togs aldrig provet. Då läkaren direkt kunde se att det såg allvarligt ut. 3 dagar tidigare såg det bra ut, nackspalten var 2,4mm. Men hos fostermedicin 3 dagar senare var nacken 3ggr så bred mot vad den ska vara. Han såg även enorma svullnader i huvud, rygg och bål. Fostervattnet hade minskat, vilket tyder på att njurarna inte fungerar.

Vi hade försökt 11 månader innan vi blev gravida, och så slutar det såhär. Tack och lov han vi aldrig berätta för sonen om graviditeten. Så glada att vi väntade.

Kommande torsdag ska vi till sjukhuset för att avbryta graviditeten. Så otroligt sorgligt. Så fruktansvärt att gå igenom det här.

Men samtidigt tacksamma att vi fick veta detta i tid.

Önskar er alla som är kvar lycka till med era bebisar. Och hoppas att ingen någonsin behöver gå igenom något sånthär.

Kram

Så ledsen för er skull! Verkligen hemskt det ni fått höra... Önskar er all styrka och kraft att orka igenom detta, och sedan kunna blicka framåt! Ofta blir man lättare gravid på nytt, även efter missfall osv (har varit där själv) men förstår att det känns avlägset nu. Ta hand om er!! <3
  • Kanelia
    upponed skrev 2020-06-02 12:24:40 följande:

Första barnet här med! Vi ha rinte hört något om kub av vår barnmorska så partnern ska ringa och kolla det med henne... Men jag måste gå själv på första ultraljudet nu i vecka 18 vilket inte alls är roligt med första barnet.. Vi tittar på alternativ som privat ultraljud som vi betalar för där kanske båda får vara med...

Jag tipsar om att kolla genast med mvc om ni vill göra KUB, det kan senast göras i vecka 14, sedan är det för sent. Det låter ju som ni inte får göra det gratis då BM inte tagit upp det, reglerna är olika tyvärr i olika kommuner... Men ni kan också göra privat om ni skulle vilja, men samma deadline gäller, det går inte att göra efter vecka 14 så tänk på det bara :)
Svar på tråden BF December 2020