BF December 2020
Blårosor skrev 2020-04-02 16:57:29 följande:
Nej du har nog rätt i det, att man inte ska tänka så mycket på det, försöker intala mig själv att det är okej att vara glad och lycklig och så får jag ta det som det kommer :)
För mig som har kortare menscykel än genomsnittet (och då har ägglossning närmare datumet för senaste mensens första dag) så varierar det mellan 4+3 och 4+6 (idag) beroende på om det är en räknare som tar hänsyn till menscykelns längd eller inte. Det känns ju ändå naturligt att det är cykelns längd som avgör eftersom befruktningen sker tidigare då, men det verkade inte mvc bry sig om när jag ringde dem. Det är väl inte så viktigt än egentligen, men man blir ju nyfiken haha :)
Du har rätt! Men barnmorskornas räknar med mensens första dag trots att du skulle veta exakt vilken dag och timme du ägglossade, vilket är jättedumt. Det enda som stämmer är dock att räkna från ägglossningdatum då man vet det. Då räknar du med att ägglossningsdagen är vecka 2+0. Om man vill kan man säga att ens mens började 14 dagar innan ägglossning, trots att den i ditt fall började senare, för att få korrekt BF och korrekta veckor samt korrekta dagar som de jämför med hur stort embryot ska vara på UL. De bryr sig bara om vad du uppger som mensens första dag, så du kan uppge ett datum som var 2 veckor innan din ägglossning om du vill ha det rätt :) Det är ju inte jättestor skillnad i ditt fall dock :)