• ciann

Mitt barn blir utan

Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-21 15:36:11 följande:

Jo, jag har pengar. Det jag menade var att hennes pappa inte har pengar och hon kan därför inte be honom.

Jag skrev att jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen, alltså jag och min man. Vi har gemensam ekonomi och köper gemensamt kläder, presenter osv till barnen, Och det är viktigt att det är lika till båda.

Men, min man tycker inte det är vettigt att köpa en så dyr mobil, och tycker att det hans son mamma köper får stå för henne. Han säger att om det vore min dotter som fick något så dyrt av sin pappa så skulle vi inte köpa likvärdigt till hans son heller, eftersom vi inte blandar oss i vad de andra parterna gör.

Så det finns inget jag kan göra. Även om jag personligen har råd att köpa en ny mobil så kan jag inte göra det, eftersom min man inte samtycker. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en bättre begagnad till dottern som är lite finare än den hon har nu, men maken tycker inte det heller, det är inte viktigt med mobiler.

Så ja, jag känner mig ledsen att jag inte kan hjälpa dottern med ny mobil. Hon får helt enkelt spara själv och köpa en sen när hon råd. Men bonussonen kan istället då ta sina sparpengar och köpa annat kul för :/

Men vänta nu. Nu kommer det mer information. Ni har pengar, men du får inte köpa för att din sambo lägger in veto. Sambon vars son har fått en toppenmobil. Självklart måste man lära sig att leva med olikheter. Men detta är direkt elakt. Självklart måste det vara du som bestämmer över vilka prylar du vill köpa till din dotter. Du ska inte behöva fråga om lov. Ni behöver förhandla om konceptet med gemensam ekonomi.
  • ciann
    Anonym (Agge) skrev 2020-03-21 17:19:15 följande:

Varför har du gemensam ekonomi med din man? Låter som om det skulle vara bättre för dig att ni delade 50/50 på utgifter (om barnen bor lika mycket hos er) och att du sedan fick använda ditt överskott som du ville liksom han fick göra med sitt.

Så länge er levnadsstandard inte beror på att han tjänar mer än du så måste det ju vara bättre för dig att ha separat ekonomi.

Precis min tanke. Hur är det med andra saker ts dotter behöver?. Som kläder och smink som tjejer ofta köper mer av en killar. Är det samma förhandlingar där?

Nä TS du måste skapa ett ekonomiskt utrymme att själv köpa det du bedömmer din dotter behöver.

Hur ofta brukar du TS säga nej till saker Sambon vill köpa?
  • ciann

Hallå. Den här tråden borde inte fokusera på mobiltelefonen utan på det TS skriver att hon inte kan köpa den hon bedömer dottern behöver. Att hennes sambo lägger in veto och moraliska betänkligheter. Vilket jag tycker är fult när hans eget barn har sitt på det torra. TS har pengar men får inte använda dom.

Svar på tråden Mitt barn blir utan