Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Skidresa inom Sverige på påsklovet?

Anonym (Wtf) skrev 2020-03-17 21:15:58 följande:

Men...HALLÅÅÅÅ!!

Har ni ens hängt med det minsta?

Vad menar du??
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2020-03-17 23:10:09 följande:

Vi ska åka veckan innan påsklovet och så länge vi är friska, skidanläggningen inte stängs eller vi blir satta i karantän kommer vi åka. Vi är två vuxna och tre barn och delar stuga med fyra andra vuxna som inte heller tänkt avboka. Vi skulle egentligen åka tåg men kommer nog avboka det och hyra bil istället. Dels för att minska risken att smittas men även för att inte bli fast där uppe om tågen slutar gå/ställs in. Vi bor vid backen och kommer äta alla måltider i stugan, möjligtvis ta en fika utomhus. I backen kommer vi ha avstånd till andra och liften kan man se till att bara åka med de man känner. Enligt Skistar harde settöverhurliftkön ska organiseras för att man inte ska stå så nära varandra och på det sättet minska smittrisken. Afterski skippar vi men barnen kommer få gå i skidskola. Gå på toa gör vi om vi behöver och sen tvättar vi händerna ordentligt, precis som vi alltid gör vid toalettbesök. Skulle vi få symptom håller vi oss inne eller åker ev hem i förtid. Vi är dock inte rädda för egen del att bli sjuka men blir vi det kommer vi absolut se till att hålla oss borta från folk både där och när vi kommer hem. Vi följer helt enkelt Folkhälsomyndighetens rekommendationer för vi ser ingen anledning till att inte göra det. Resan bokade vi i somras och vi har sett fram emot den sedan dess så vi hoppas inte anläggningen stängs.

Precis samma för oss!
  • Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2020-03-18 13:29:14 följande:

Det är väl boendet som ni redan betalt? Kan de inte boka om till en billigare stuga?

Men övrigt, bilresa dit och liftkort t ex, det betalar man ju inte innan man åker.

Det gör man väl oftast visst? Skidhyra, liftkort, skidskola, allt är betalt. Lättast att betala allt via skistar innan man åker. Har sparat i över ett år för att åka på detta och då menar hysteriska människor att man ska stanna hemma trots att man är frisk, även testad, och inte kommer vara mer ute bland folk än vad man är hemma och på jobbet. Är väl de hysteriska som även är de som snor handspriten på jobbet.
  • Anonym (J)
    Har du varit på after-ski i Italien? Har du åkt skidor med familj samt bott själv i en stuga i Tex Sälen? Sväljer du allt du läser i Aftonbladet?

Jag har varit många många ggr i Italien och det är inte svårt att förstå att det kunde få en sån spridning där när det shotas ur samma glas och folk blåser i samma visselpipor. Det går inte att jämföra med en lugn skissemester med familjen i Sälen. Vilken jävla hysteri det har blivit hos folk.
  • Anonym (J)
    Anonym (Res inte) skrev 2020-03-31 14:01:50 följande:

Vad din personliga bedömning och känsla är, är såklart inte relevant.

Du saknar bildning. Även om du upplever att du och folk omkring dig är friska så kan du/ni bära på smittan då inkubationstiden är 2-14 dagar, och smittspridningen är 2.2. Det betyder att även om du som till synes är frisk kan vara sjuk och smitta i snitt 2.2 andra, som i sin tur smittar 2.2 andra. Det är därför du ska hålla dig på socialt avstånd. Inte snyta dig i vanten och svettas med andra på after ski.

Här är tre kartor över Sverige, Europa och USA. I Sverige är det Stockholm och Östersund som har störst utbredning, i Europa är det Italien, i USA är det relativt få utanför New York, men se hur Colorado sticker ut jämfört med närliggande stater, det är för smittspridning började i Aspen, Vail och Breckenridge. Alla skidanläggningar i Colorado har stängts för över en månad sedan, en mångmiljonindustri.

Jag hade tyckt att det vore mer OK om du skrivit, jag förstår vilken risk jag utsätter min omgivning för genom att åka, men jag är egoistisk så jag väljer att åka ändå, istället för att rabbla på om din ?känsla? och annat skitsnack.

Men snälla människa. Du är ju inte ens här uppe och set hur det ser ut! Det är extremt glest med folk i backen, som det brukar vara denna veckan. Folk är UTE och absolut inte mindre än 4 meter ifrån varandra. Du vet inte vad du pratar om. Du har helt fastnat i hysteri. Skärp dig!
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 12:56:53 följande:

JO!

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag förstår och att jag har gjort mina egna rimliga bedömningar,

OBS utifrån min egen och omfattande insamling av erfarenheter från verkligheten ute på några olika större skidorter, där jag faktiskt befinner mig dagligen.

Verkligheten på glest befolkade skidorter i Norrland är en fundamental skillnad mot verkligheten i Stockholm, och framförallt då inom vissa extremt tätbefolkade och tätt boende områden, (sannolikt bebodda av icke skidåkande personer?).

Jag kan upplysa dig om att stora begravningar och begravningsfester av sådan art, med deltagande av icke skidåkande människor, är extremt sällsynta på skidorter... Inte heller brölloppsfester, omskärelsefester, konfirmationsfester, gemensam bön, och liknande festligheter med många deltagare i täta grupperingar, av icke skidåkande människor, är särskilt vanliga på våra svenska skidorter.

Det närmaste man kan komma i jämförelse skulle kunna vara Atferski och nattklubbar, men dessa är alltså inställda och stängda.

Vad gäller resor så finns det inga råd eller riktlinjer som säger att en familj som reser i egen bil skulle vara utsatta för höjd smittorisk, eller skulle innebära risk för smittspridning till andra. Men det kanske alla kan klara att lista ut?

I skidliftar och i skidbacken är det självfallet extremt liten risk för smittospridning, särskilt i jämförelse med de områden där problemen i verkligheten finns.

I detta inlägg och i mitt tidigare inlägg har jag belagt varför jag och de flesta människor som befinner sig i denna verklighet gör denna bedömning.

En del av er som skriver här, och så starkt känslomässigt reagerar, verkar inte ha någon förankring i verkligheten och verkar inte ha möjlighet göra egna rimlighetsbedömningar baserade på sunt förnuft.

Självfallet måste myndighetspersoner ta till starka ord för att få människor att förstå och självfallet vänder man sig till den del som utgör den stora majoriteten av befolkningen.

Men ni måste ju också inse att det är en extremt liten del av dessa 10 miljoner innevånare som i egen bil beger sig ut på en resa till en egen eller hyrd stuga. Gissningsvis handlar det om ca 50 000 människor som då utgör en halv procent (0,5%!) av befolkningen. Dessa extremt få människor har gjort en egen bedömning att de är friska och symptomfria. De reser till en ort där alla som inte är inlåsta i sitt hem är friska och symptomfria.

Vad är då det stora problemet?

Sedan måste ni tänka på det jag skrev i förra inlägget, vad som är problemet i den lokala sjukvården, det är att man har personalbrist.

Inte pga smitta utan pga av att man t ex måste vara hemma och ta hand om ett barn, eller sig själv, med vanlig förkylning.

Problemet i den lokala sjukvården är i första hand att man inte har kapacitet att ta hand om skidturisternas benbrott och vanliga sjukdomar (INTE i första hand pga av coronasmitta.)

De skidturister som drabbas av lite vanlig förkylning eller en sträckt muskel kan alltså söka vård när man kommer hem igen, om kapaciteten i lokala vården inte skulle räcka till.

Jag förstår att all medierapportering skapar massor av starka känslor hos många människor.

Men man måste ändå kunna använda lite sunt förnuft och förstå att verkligheten kan skilja extremt mycket mellan majoriteten av 10 miljoner innevånare och en extremt liten del om kanske omkring en halv procent.

Håller med dig. De som befinner sig i fjällvärlden nu förstår hur det verkligen ser ut. Men för resterande har skidturism plötsligt blivit årets svärord. Hade varit betydligt mer utsatt för smitta om jag varit hemma nu.
  • Anonym (J)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-03-31 23:41:19 följande:

Du är ju mer än lovligt idiotisk som fortfarande inte fattar vad som händer... Sunt förnuft... det är något som du saknar. Skönt att de stänger, hoppas de snart kommer med utegångsförbud så folk som dig tvingas hålla sig hemma istället!!! 

Nähä du. Den enda som håller på som en idiot här är du. Helt sjukt hur du håller på. Du har inte en aning om hur det ser ut just nu i fjällen. För då hade du hållt din trut stängd. Du har förmodligen aldrig ens haft råd att åka dit. Därav ditt förakt. Jävla galna människor som tror sig veta allt.
Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?