• Hola666

inget ultraljud pga Corona

Är så jäkla besviken, nu vågar de inte göra ultraljudsundersökning eller kub i vecka 13 längre pga rädsla för Corona. Så jag får vänta till vecka 19 på mitt FÖRSTA ultraljud. Är livrädd att något ska vara fel och vem vill göra en så sen abort om det skulle visa sig vara fel. Nä jag ångrar faktiskt att jag blev gravid nu för är så jäkla orolig. Finns inte heller privat ultraljud i närheten vad jag vet. Jag har ingen aning om vilken vecka jag är i nu och ska alltså behöva vänta tills halva graviditeten gått för att få någon information.. jag känner mej inte ens gravid och har väntat vad som känns i en evighet på denna kub som inte blir av. känns inte alls bra!

• Svar på tråden inget ultraljud pga Corona
  • Frenja07

[quote=80287900][quote-nick]Hola666 skrev 2020-03-17 19:04:50 följande:[/quote-nick]Både kub/rul i v 13 är inställt stod de på min lapp fick i brevlådan idag.. sen vet man ju inte längre fram om de blir något i v 19 heller om smittan inte avtar.

Självklart fattar jag att de inte gör detta för o jävlas men känns lite långsökt o dra in på detta. Tur man inte kan få missfall pga oro. Jag vill veta i tid för är det avvikelser vill jag inte vänta med abort till v 20 o föda ut barnet..[/

Som sagt.. gör nipt

• CEZ
    Snurranfian skrev 2020-03-17 20:56:26 följande:

Kanske hänvisa folk till någon viss ingång? Flytta viss verksamhet till andra lokaler osv. Rätt allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster tycker jag!

Ja, jag håller med om att det är allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster. Men det borde också göra det tydligt vilken typ av situation vi befinner oss i - en krissituation! Alla måste förstå att detta kommer påverka oss i stor utsträckning och att mycket av det vi tagit för givet innan kommer att bortprioriteras.

Att flytta verksamheter till andra lokaler är inte någonting som bara händer utan planering och logistik. Dessutom kanske det inte ens finns andra lokaler tillgängliga. Med största sannolikhet ligger prioritering inom vården just nu inte på att hitta lämpliga lokaler för ultraljud utan snarare på att hitta lämpliga lokaler för att kunna utöka intensivvården eftersom det finns en stor risk framöver att behov av intensivvård kommer öka.
  • CEZ
    Snurranfian skrev 2020-03-17 20:56:26 följande:

Kanske hänvisa folk till någon viss ingång? Flytta viss verksamhet till andra lokaler osv. Rätt allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster tycker jag!

Ja, jag håller med om att det är allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster. Men det borde också göra det tydligt vilken typ av situation vi befinner oss i - en krissituation! Alla måste förstå att detta kommer påverka oss i stor utsträckning och att mycket av det vi tagit för givet innan kommer att bortprioriteras.

Att flytta verksamheter till andra lokaler är inte någonting som bara händer utan planering och logistik. Dessutom kanske det inte ens finns andra lokaler tillgängliga. Med största sannolikhet ligger prioritering inom vården just nu inte på att hitta lämpliga lokaler för ultraljud utan snarare på att hitta lämpliga lokaler för att kunna utöka intensivvården eftersom det finns en stor risk framöver att behov av intensivvård kommer öka.
  • MrsJenka

Jag har rul (v. 19) på csk imorgon.

Vill bara säga att jag beklagar att alla tidiga ul avbokats.

För mig har de tidiga ultraljuden betytt jättemycket (detta är mitt tredje barn), eftersom jag har svårt att "känna mig gravid" och jag behôver lixom se att det verkligen bor en bebis i magen för att känna glädje.

Jag är jätteledsen för din skull ts.

• Snurranfian
    MrsJenka skrev 2020-03-18 08:28:17 följande:

Jag har rul (v. 19) på csk imorgon.

Vill bara säga att jag beklagar att alla tidiga ul avbokats.

För mig har de tidiga ultraljuden betytt jättemycket (detta är mitt tredje barn), eftersom jag har svårt att "känna mig gravid" och jag behôver lixom se att det verkligen bor en bebis i magen för att känna glädje.

Jag är jätteledsen för din skull ts.

Vilken tur de inte ställer in RUL. Blev orolig där! Lycka till på ditt RUL! :)
  • Cornellia

Med båda mina barn har v18-20 varit det normala för första ultraljudet. 

Vill man ha tidigare så får man ju vända sig privat, så då beror det ju bara på hur pass intresserad man är av det. 

• Petter och jag
    Cornellia skrev 2020-03-18 08:58:44 följande:

Med båda mina barn har v18-20 varit det normala för första ultraljudet. 

Vill man ha tidigare så får man ju vända sig privat, så då beror det ju bara på hur pass intresserad man är av det. 

Det beror väl på blivande moderns ålder också? Det är olika i olika landsting, men efter 30-35 erbjuder en del KUB kostnadsfritt. Detta då högre ålder kan innebära högre risker för avvikelser.
  • Petter och jag

Ts, vill bara skicka lite medlidande. Förstår att det känns tufft, men det bör ju finnas någon privat klinik någonstans som kan erbjuda tidigt ultraljud iaf (för att mäta nackspalt och kolla efter näsben)? Att de ställer in fosterdiagnostik anser jag är lite märkligt. Jag förstår däremot om de t ex ställer in visningar av bb/förlossning, föräldragrupper etc. Precis som du skriver är det stor skillnad på att avbryta en graviditet i vecka 12-14 eller vecka 18-21. Att de flesta graviditeter fortlöper normalt kan vara en klen tröst i sammanhanget.

• Sofieelises

I Karlstad avbokas kub och de tidiga ultraljuden i vecka 12-13 pga att det inte finns personal, inte pga "rädsla" för corona. Många barnmorskor är hemma med sjuka barn (pga hårdare restriktioner, som ni kanske redan vet ska barn vara hemma vid minsta symptom) eller är sjuka själva och man måste säkerställa att det finns personal till förlossningen som prioriteras före kub och tidiga ultraljud. Rul ställs INTE in.

• Frenja07
    Snurranfian skrev 2020-03-18 08:47:53 följande:

Vilken tur de inte ställer in RUL. Blev orolig där! Lycka till på ditt RUL! :)

Men det klart de inte ställer in rul. Är ju en himla skillnad på kub och rul.
Svar på tråden inget ultraljud pga Corona