• CEZ

inget ultraljud pga Corona

Halva Sverige skriker om att politiker är dumma i huvudet för att befolkningen inte sätta i karantän, andra halvan av Sverige verkar inte ha förstått att detta är av de största kriserna i Sveriges (världens) historia och gnäller över att ett ultraljud blir inställt...

• CEZ
    Hola666 skrev 2020-03-17 20:41:31 följande:

Tack för er förståelse..

de som känns absurt är att man får anordna musikaler för 499 personer men jag får inte gå på ultraljud ensam. Jaja inget jag kan påverka. Jag får leta reda på en privat ultraljudmottagning så jag iallefall får bekräftelse på att jag är gravid sen får jag hålla tummarna att det inte visar sig vara något större fel i vecka 20 :/

Därför att det är en vårdmiljö du skulle till och genom att minimera antalet icke nödvända besök minimerar man också risken för att dra dit eventuell smitta. Just inom vården är det extremt viktigt att minimera alla risker eftersom det kan få förödande konsekvenser om viruset kommer in där.
  • CEZ
    Snurranfian skrev 2020-03-17 20:56:26 följande:

Kanske hänvisa folk till någon viss ingång? Flytta viss verksamhet till andra lokaler osv. Rätt allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster tycker jag!

Ja, jag håller med om att det är allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster. Men det borde också göra det tydligt vilken typ av situation vi befinner oss i - en krissituation! Alla måste förstå att detta kommer påverka oss i stor utsträckning och att mycket av det vi tagit för givet innan kommer att bortprioriteras.

Att flytta verksamheter till andra lokaler är inte någonting som bara händer utan planering och logistik. Dessutom kanske det inte ens finns andra lokaler tillgängliga. Med största sannolikhet ligger prioritering inom vården just nu inte på att hitta lämpliga lokaler för ultraljud utan snarare på att hitta lämpliga lokaler för att kunna utöka intensivvården eftersom det finns en stor risk framöver att behov av intensivvård kommer öka.
  • CEZ
    Snurranfian skrev 2020-03-17 20:56:26 följande:

Kanske hänvisa folk till någon viss ingång? Flytta viss verksamhet till andra lokaler osv. Rätt allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster tycker jag!

Ja, jag håller med om att det är allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster. Men det borde också göra det tydligt vilken typ av situation vi befinner oss i - en krissituation! Alla måste förstå att detta kommer påverka oss i stor utsträckning och att mycket av det vi tagit för givet innan kommer att bortprioriteras.

Att flytta verksamheter till andra lokaler är inte någonting som bara händer utan planering och logistik. Dessutom kanske det inte ens finns andra lokaler tillgängliga. Med största sannolikhet ligger prioritering inom vården just nu inte på att hitta lämpliga lokaler för ultraljud utan snarare på att hitta lämpliga lokaler för att kunna utöka intensivvården eftersom det finns en stor risk framöver att behov av intensivvård kommer öka.
Svar på tråden inget ultraljud pga Corona