• Anonym (Nina)

Ivf som ensamstående, psykolog samtal?

Anonym (anonym1) skrev 2020-10-28 00:23:19 följande:

Den här bedömningen som för det första ofta INTE görs av en psykolog (jag är psykolog själv) utan beteendevetare eller dylikt. Bedömningen är den enda anledningen till att jag inte  kommer göra min behandling i Sverige, utan utomlands. Det är nervärderande och visar hur efter Sverige faktiskt är i det här området. Svensk fertilitetsvård har en väldigt nervärderande syn på kvinnor som inte är gifta och kan skaffa barn själva. År det här 50-talet eller?    Jag har inget emot att man har stränga etiska riktlinjer vid vård, men då ska det banne mig vara rättvist. Det helt absurda i det hela är att vem som helst kan skaffa barn (och få hjälp av svensk skattefinansierad sjukvård för att få barn) och samtidigt vara kriminell eller att partner sitter i fängelse, vara psykiskt sjuk, skuldsatt arbetslös, gift med din kusin osv osv. Men inte sker någon bedömning av detta. Vem kan säga att just kvinnor som inte lever in en relation skulle vara sämre föräldrar eller ha större svårigheter än t.ex. par med psykisk ohälsa, misshandel, dålig ekonom eller bara har dåligt omdöme. Har du ett skuldberg så finns det nog en hel del utmaningar i föräldraskapet. Var drar man gränsen och vem avgör? Som om kvinnor inte tagit hand om barn själva i tusentals år, när männen sticker eller skaffar barn med tre olika kvinnor. Med all hustrumisshandel, pedofili, bortgiften och omskärelse så är det väl männen som ska utredas om någon.Under mitt läkarbesök frågade jag om bedömningen också innehåller några typ av råd eller stöd kring att vara ensamstående eller hur man pratar med barnet om hur hen kom till. Läkaren svarade att samtalet är faktiskt en bedömning av mig och inte görs "för min skull", utan för barnet bästa. Som psykolog blev jag helt chockad. Det är väl genom att stödja föräldern som man skapar bäst förutsättningar för barnet? De har ju inte ens tänkt till. Inte ens broschyr har de bemödat sig att göra. Är så trött på Sverige som ska dalta med allt och alla. Efter en relativt lång liv där jag bara arbetat och betalat skatt och aldrig varit sjuk så får jag ingen som helst läkarvård när jag är 39 år gammal och vill försöka skaffa barn utan ska betala allt själv. Och på moset ska jag hosta upp 2000-4000 kronor för att bli "lämplighetsbedömd" som förälder av någon som kan ha gått en diplomkurs (tro mig, det är inte sånt här leg. psykologer sitter och gör på dagarna). Andra människor kan bete sig precis hur de vill, samtidigt som vi öser vård, bidrag och stödsamtal till alla som gör fel beter sig illa och begår brott. De som försöker göra rätt och är resursstarka måste bråka om allt och dessutom bli ständigt ifrågasatta. Det värsta är att läkarna inte ens skäms över det, utan tycker att "bedömningen" är nödvändig och "bra", för barnet bästa. De försvarar stolt sina rutiner och reflekterar inte över varför tusentals singelkvinnor och äldre singlar/par fortfarande väljer att resa till ett annat land för vård, än befattar sig med deras standardiserade dåliga och dyra vård med långa köer och arrogant bemötande där man som patient ska vara tacksam för att de vill behandla dig. Det föds liksom hundratusentals barn i Sverige varje år utan någon föräldrautredning. Varför ligger inte läkarna sömnlösa över det på nätterna?  Jag har ingen aning om hur dessa samtal går till och jag vill heller aldrig veta. Hur kommer vi se på denna regler om 10 år? Sverige har ett stort behov av reformer i sin fertilitsvård. Du kan idag få både bättre och mer modern vård i Östeuropa, än i Sverige.

Att få genomgå fertilitetsbehandling som ensamstående är fortfarande relativt nytt i Sverige. Jag kan i mångt och mycket hålla med dig om att synen behöver ändras och att vissa saker känns förlegade. Jag har full förståelse för att du upplever det som en kränkning att bli bedömd och godkänd för att få skaffa barn.

Däremot, att genomgå en psykosocial utredning görs inte på grund av att du är ensamstående, utan på grund av att du tar emot donerade könsceller. Detsamma gäller alltså par som behöver använda sig av donerade ägg eller spermier.

Oftast är det en kurator som gör den psykosociala utredningen, men detta varierar mellan olika landsting och ibland även mellan olika kliniker, och ibland krävs det att man träffar en psykolog.
  • Anonym (Nina)
    Biet skrev 2020-10-27 14:14:05 följande:

Jag tror inte att de läser hur långt bak i tiden som helst i dina gamla journaler. Givetvis vill de veta att barnet kommer till en mamma som är stabil nog att kunna ta hand om o sköta om ett eget barn. Det är ju inte lämpligt om mamman från o till får en massa psykoser eller av andra anledningar inte är lämplig som mamma.

Jo, det gör de. Jag känner personer som behövt intyg på grund av psykisk ohälsa i tonåren. Varför yttra dig om sådant du inte känner till?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 20:32:06 följande:

håller med dig i det du skriver men är du säker på att den bedömningen inte görs utomlands också?

Vad jag vet gjordes inte den bedömningen i Sverige förr, utan är en ny bedömning som de börjat med. De införde den pga att det skulle bli billigare för sjukvården att dra ner på skattefinansierad IVF, men framförde det som att det var pga barnets bästa (de måste kunna motivera beslut med någon bra anledning). Fult gjort men gäller den utredningen enbart för ensamstående eller också par?

Nja, om man ska få behandlingen landstingsfinansierad så krävs en psykosocial utredning från Sverige, oavsett om behandlingen sker i utlandet.

Om du betalar själv så behövs inte den utredningen, utan det gäller alltså rätten att få landstingsfinansierad fertilitetsbehandling med donerade könsceller. Detta oavsett om det gäller spermier, ägg eller både och.

Jag vet faktiskt inte hur länge man har gjort denna utredning och vet ärligt talat inte heller hur länge insemination/IVF med donerade spermier har gjorts i Sverige. För samkönade, kvinnliga par har det varit tillåtet cirka 15 år om jag minns rätt och för ensamstående kvinnor bara fyra. Antar att olikkönade par fått ta emot donerade könsceller längre än så....
  • Anonym (Nina)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 20:33:53 följande:

Vadå "donerade könsceller"? Man använder sina egna ägg.

Ja, men det är fortfarande donerade spermier.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 21:35:28 följande:

Menar du att svenska landstinget kan betala en IVF behandling utomlands, eller att utlandet kräver denna utredning från Sverige om man ska göra IVF utomlands?

Svenska landstinget kan godkänna fertilitetsbehandling utomlands om detta sker på grund av lång kötid eller brist på spermier i Sverige.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 21:37:38 följande:

Ändå skillnad på donerade spermier och donerade ägg. Kvinnan använder sina egna könsceller vid spermiedonation, då borde det inte räknas som donerade könsceller.

Jag förstår absolut hur du resonerar, men nu ser det ut så här i svensk fertilitetsvård. Jag lägger ingen värdering i det, utan förklarar bara hur det går till idag. Det kommer säkert att ändras i framtiden.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-01 21:55:21 följande:

Jag spärrade min journal inför psykologbedömningen, faktiskt. Jag har blivit våldtagen ca 15 år innan jag ens började fundera på att skaffa barn som singel, och p.g.a. det haft en del kontakter med div. kuratorer etc., ätit antidepp en period i livet. Var helt enkelt rädd att det skulle kunna ligga till last för mig att bli godkänd. Frågan om varför journalen var spärrad kom aldrig upp.

Handlade till 99 % om rent praktiska saker: Hur jag bor (BR i barnvänligt område), jobb (tillsvidareanställd inom det jag är utbildad till - ekonom - ingen OB eller så), mitt sociala nätverk (bor nära mina systrar i hyfsat nära ålder och träffas regelbundet, bor nära mina hyfsat unga - fortfarande arbetande - föräldrar som jag träffar regelbundet, har många nära vänner o.s.v.). Och typ 1 % om VARFÖR jag ville skaffa barn på egen hand (klockan tickar... Jag är otroligt barnkär och har alltid velat ha barn, men har inte lyckats hitta "den rätte").

Man gör denna bedömning när någon skaffar barn med donerade könsceller helt enkelt. Jag kan ju inte tillverka ett barn med BARA mina ägg... Behövs ju spermier också = donerade könsceller.

Blev f.ö. godkänd och har idag en 7 månaders

Min egen erfarenhet av psykosociala utredningen är lik din. Däremot har jag hört hur det kan skilja sig rejält åt mellan landsting och även olika kliniker.

Grattis till den lilla!
Svar på tråden Ivf som ensamstående, psykolog samtal?