Anonym (Välhängd sverigedemokrat) skrev 2020-03-25 10:15:09 följande:
Får blanda mig in i vikingadisussionen här om ni ursäktar.
Vikingar var inte ett folkslag utan ett yrke. Du valde att bli viking som alternativ till fiskare eller snickare osv. Såvida du inte var en träl. Vikingar var en kombination av handelsmän och krigare. När dom närmade sig en kust så gjorde man snabbt en analys av folkslaget som man var på väg att möta. Om dom ansågs vara starka, välbeväpnade och motsvara vikingarna i styrka och kraft så då idkade man handel med dom istället. Men om man istället konstaterade att stammen eller folket som man mötte var underlägset i styrka så krossade man dom med våld och gick på rövarstråt istället. Heroiskt och ädelt? Nja...inte direkt. Men dessvärre ett exempel på människans historia och natur.
De vikingar som reste i västerled (island, grönland, new foundland, storbritannien, frankrike osv) kom från dagens Norge och Danmark. Medans de vikingar som utgick från dagens Sverige reste i österled. Alltså Baltikum och längs floderna in i Ryssland. Vad jag förstått härstammar exempelvis namnet Ryssland från vikingarnas benämning av landet (Ros-land). Så har jag uppfattat det i alla fall.
Ber om ursäkt för att jag klampade in. Men kunde inte låta bli.
Intressant.
.
Ryssland betyder " De som ror", på ett ungefär. Det kommer från vikingarna.