Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Här är vi alla vänner.

Ibland känns det som att jag skulle behöva SFI, haha!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-09 18:42:05 följande:
    Var det i gymnasiet? En del ämnen kanske inte var så roliga i sig, Boolesk algebra, att ta ut finska komitativ eller svenska bisatser, adverbial med mera exempelvis. Men däremot då man kan använda sig av det som verktyg på sådant man tycker är intressant, då kan det bli desto trevligare.
    Freddie K skrev 2024-11-09 14:22:51 följande:

Ibland känns det som att jag skulle behöva SFI, haha!

Svenska Finlands Idrottsförbund.Solig 
    Nej det här var i Högstadiet. Svenska lektionerna var inte så avancerade då. Men jag hade lätt för svenskan och tyckte det var roligt. Vissa partier eller vad man ska säga har jag lite svårt med, men övergripande så tycker jag att jag hanterar språket ganska bra. .

Haha, nja, inte riktigt. :-P.
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2024-11-10 08:35:49 följande:

God morgon folket! Skrattande 

Guten morgen fraulein.
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2024-11-10 09:05:12 följande:
    Märkligt så utvilad man kan känna sig efter bara fyra timmars sömn Skrattande
    Jo, du, men ibland är det inte hur många timmar man sover utan hur sömnkvalitén är. .
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2024-11-10 09:11:26 följande:
    Det är sant det Flört Mycket nöjd.
    Det förstår jag att du är. .

BRB, ska gå och handla lite till omeletten jag ska göra.
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2024-11-10 09:17:17 följande:
    Ja vad kul! Du kan ringa om du vill, och så vill jag så klart höra sedan hur omeletten blev!
    Den gick att äta i alla fall, men den blev inte snygg, haha! Tungan ute
  • Freddie K

Dj Torsten is playing: Sinead O'Connor-Nothing compares to u. 

• Freddie K

Nej, nu ska jag och Torsten kolla på Motorsågsmassakern. 

• Freddie K
    Eurydike skrev 2024-11-10 18:59:27 följande:
    Istället för att skämma bort honom, så skrämmer du bort honom med en riktigt blodig film ☺️????
    Ja, jag tyckte att han behövde se den. :-P,
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-10 20:37:15 följande:
    Alltid bra att ha kunskaper i och om sitt modersmål, något du kan vara stolt och glad över!

Nå nä, nog är det en förkortning för det med, men jag förstod att du inte syftade på just den.
    Jo, det är ju sant. Synd bara att det är så mycket "låneord" i svenskan bara. 
  • Freddie K

BTW: Är det någon som vet om det säljs DVD-spelare fortfarande? Typ på El-giganten eller så?

• Freddie K

Dj Torsten is playing: Freddie K-Min egen väg.

• Freddie K

Dem säger att jag ska klippa mig och skaffa jobb, men jag lyssnar inte på dem. *Ylar*. 

Svensk reggae när den är som bäst! Skrattande

• Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-11 17:28:34 följande:
    Lite spontana tankar om ämnet så här på kvällskvisten. Lånorden är så många, att tar vi bort dem från de senaste 1000 åren exempelvis, hade vi nog fått lära om språket. De ord som inte fanns då, som vi använder nu, hade behövt nykonstrueras och då hade det inte varit fornskandinaviska längre, men förstås inte heller inlån. Begrepp som dikt bidevind, nederländskt, och ord som telefon, grekiskt, hade behövt nykonstrueras. Ordet fönster hade man kunnat ersätta med vindue eller möjligen vindauge, men att övertyga folk på bred front om det hade blivit svårare. För att inte tala om problemet med att nykonstruera det turkiska, eller möjligen arabiska lånordet kaffe, med något skandinaviskt. Var går egentligen gränsen för vad som är skandinaviska och vad som inte är det? Hur länge är ett ord ett lånord? Är det ännu ett lånord då det får en skandinavisk struktur i form av stavning, ljudbild och kanske även kulturellt förhållningssätt? Jag tycker att exempelvis inlånen från medellågtyskan definierar vårt modersmål ganska bra, i mer modern tappning.
    Vill du lyssna till äldre varianter av skandinaviska så finns närpesiska i Finland och älvdalska i Sverige. Finns att lyssna till på nätet.
    Intressant det där. För 1000 år sen pratade vi ju helt annorlunda här i Sverige än vad vi gör idag. Tror inte vi skulle förstå folk som pratade för 1000 år sen och vice versa. 
  • Freddie K
    Eurydike skrev 2024-11-12 10:22:48 följande:

En tanke slog mig plötsligt. Torsten pratar ju ofta engelska, så det borde innebära att han har sina rötter någon annanstans än i Sverige 🤔

Han kommer ju från hooden så han har lite engelska och annat i sig. Vart han kommer ifrån egentligen är lite oklart, men Elvira kommer i alla fall från Sydamerika. Vart vet vi inte riktigt.
  • Freddie K

Idag såg jag en pirat på bussen, eller jag tror att han var pirat i alla fall. Han hade en ögonlapp och inga tänder.

• Freddie K
    Eurydike skrev 2024-11-12 19:55:51 följande:
    Då förstår jag! Och att Elvira kommer från Sydamerika hade jag ingen aning om ☺️
    Jo, så är det. . Hon har ju det där sydländska humöret. :-P.
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-12 21:31:11 följande:
    Då ska vi se, här finns lite att välja på: www.elgiganten.se/gaming/datorkomponenter/intern-lagring/optisk-enhet

Ska du ha till tv kanske du ska välja från den här listan: www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/blu-ray-dvd-spelare

Även här finns det: cdon.se/hemelektronik/tv-bild/videospelare-videoinspelningsutrustning/dvd-blu-ray-spelare/&gclid=EAIaIQobChMI_pz83dDXiQMVi1aRBR28aiuYEAMYASAAEgLapvD_BwE

Samt här: www.clasohlson.com/se/Extern-DVD-CD-br%C3%A4nnare/p/38-7967?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-low-Electronics&utm_id=21300059939&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIm53foNHXiQMVd1SRBR3uaxy9EAQYASABEgJW7fD_BwE

Se bara till att dvd-spelaren och datorn, om det är vad du ska ha, är kompatibla.
    Tack! Då har jag lite att fundera på. .
Svar på tråden Här är vi alla vänner.