Litenmenhård skrev 2020-11-24 09:19:50 följande:
Vet du. Jag måste ge dig en eloge för att du är du. Du anar inte hur skönt det är att logga in här och se att du, en vettig människa är inne som man kan ha seriösa diskussioner med. .
Tusen tack, det värmer
Och jag tänker samma om dig, och om de andra här i tråden.
Litenmenhård skrev 2020-11-24 09:23:41 följande:
Just det ja, Sovjet var det ju. Lätt att blanda ihop de två. Hjälpte inte Sverige Finland i det kriget?
Ja, gör gärna det. Jag gillar historia så... .
30 november 1939 invaderade Röda Armen Finland, och 13 mars 1940 slöts fred där Finland fick ge upp ca 10% landområde (bl a Karelska näset) till Sovjet. Enligt min gubbe finns det två förklaringar till att Sovjet gav upp Finland, enligt mig tre.
Enligt gubben:
Sovjet vann inte stort och överlägset, snarare på poäng, så "segern" i Finland var inget att skryta med eller stärkas av genom propaganda.
Det var mer logiskt att satsa på att krossa Tyskland, bl a eftersom möjligheterna för överlägsen seger var större.
Enligt mig:
Båda ovanstående, plus att Finland hade enorm uppbackning från Sverige, precis som du nämner. Det hette att "Finlands sak är vår", det skickades paket med lite av varje, unga svenska män stred som frivilliga på finsk sida, finska barn var välkomna i Sverige, och alla löner - möjligen i hela LO - på trettondagen 1940 gick till Finlands sak.
Jag vill gärna tro att Sovjet noterade detta, och att man någonstans tänkte att det nog var bäst att låta Finland vara ifred.
Och hela samtalet här hemma började med frågan om minnesmonument från den tiden, i Finland respektive Lettland.