Här är vi alla vänner.
Disa35 skrev 2020-12-16 10:04:42 följande:
Jo, pratade med farsan om lite allt möjligt och på något sätt kom vi in på en man jag inte ägnat en tanke på säkert tjugo år.Det var den s.k Bastasjögubben, som tog sig runt på ålderdomlig cykel, som alltid bar samma kläder, som hade långt, ovårdat hår och som man höll sig undan.
De vuxna kallade honom Mördaren, för att han faktiskt hade suttit inne ett kort tag för att ha tagit någon av daga - nu tänker jag att det sannolikt rörde sig om ett helt vanligt mord, begått i fyllan och villan.
Då höll man sig som sagt på avstånd, nu kan jag tänka att han var bara en trasig, ensam själ med alkoholproblem. Rätt gapig och dan, men i stort sett harmlös.
Nu sa farsan att han en gång sett gubben med bar överkropp, och på ryggen hade hade han en heraldisk sköld - bleknad, men utan tvekan utförd av någon som kunde sina saker. Kåkristningar brukar inte hålla sådan kvalitet, och de brukar inte heller vara så stora.
Då tänker jag; han måste ha varit på sjön en gång, besökt olika hamnar och gjort den där tatueringen på ryggen.
Och är det så konstigt? I vår, nu nedlagda, skeppsgossegår återfinns en notoriskt känd kriminell och en Nobelpristagare.
Nobelpristagare kan väl vara kriminella de med, men dem brukar inte vara det, vad jag vet. Märklig kombination dock, men det visar väl att alla kan bli något.