Disa35 skrev 2020-12-06 12:32:08 följande:
Jag har inte funderat klart på isbiten, men det var en annan sak som slog mig: I julkalendern Ronny&Julia från 2000 ägnar de sig rätt mycket åt vatten. Tanken är att knasiga uppfinnaren vill hitta på ett sätt att frakta rent vatten till behövande.
Men det finns inga behövande i Saharaöknen - det finns troligen fler vattenbehövande i ett enda kvarter i Dhaka än i hela Sahara.
Efter 23 avsnitt har uppfinnaren lyckats uppfinna - voila' - en snökanon, och tror att hon ska få Nobelpris för detta (hon har också vänt ryggen åt en guldgruva i form av en godismaskin)
Snökanonen lyckas täcka ett helt torg med snö motsvarande ett glas vatten. Det betyder att vattenmolekylerna är mer utspridda och det kan hända, det kan absolut hända - det kallas ånga. Men det blir inte på något magiskt vis mer vatten.
Ok, även om jag hängde med på den avstickaren så är jag nyfiken på vad du kom fram till om isbiten.
En annan sak som slog mig är att om isbiten skulle bli till ångor då har väl vattenmolekylerna nästan försvunnit iom att de har förångats.