Mortiscia80 skrev 2020-05-13 09:44:45 följande:
Jag måste rätta mig själv från tidigare, vi har inte vaccinerat mot vattkoppor! Jag antog att det ingick i vaccinationsprogrammet... Nu blir jag fundersam på om det behövs.
Läste hos FHM och de som rekommenderas vaccin är barn med nedsatt immunförsvar pga andra sjukdomar. Om de kommer fram till att det ska ingå i allmänna programmet kan man alltid ta det i efterhand.
Allt som allt skulle jag nog inte vaccinera i nuläget om jag hade ett friskt barn, men om de kommer fram till att det ska ingå i vaccinationsprogrammet framöver skulle jag se till att mitt barn fick det åtminstone.
Det är helt i sin ordning, man kan inte minnas precis allt
Men nu när du säger det så minns jag att det var ännu en grej som fick mig att börja tveka för ett år sedan; om nu vaccinet är så bra som producenten påstår, och om vattkoppor plötsligt har blivit en så farlig sjukdom, varför ingår då inte detta i programmet i Sverige?
Missförstå mig inte, är du snäll, jag tror inte på trams om allergier och autism och liknande, och när det gäller klart farliga sjukdomar (som difteri och polio) är valet ganska givet.
Men det här med vattkoppor känns lite tveksamt, tycker jag.