flygrl skrev 2020-04-14 19:21:29 följande:
Fan också. Hade skrivit ett långt svar som sen försvann när jag klickade på Skicka...men iaf. :/
Som Litenmenhård redan förklarat används wiggers om vita som är typ black acting men i Sverige även om etniska svenskar som kör miljonsvenska och beteende. I Sverige finns ju inte så stor och tongivande svart community som i USA och i svenska förorten bor det många olika ursprung och etniciteter.
Ordet är en sammansmältning av white+nigger.
Skönt som sagt att din kisse klarade sig!
Senapen torkade in och blev som ett hölje runt sladden. Jag smorde bara in dom delar som katten brukade tugga på.
Min kisse är väl en korsning av olika raser men söt och go (och busig) och det är det viktiga för mig. Va har du för katt?
Jo, jag förstår att man ibland måste göra prioriteringar i sjukvården men syftet är ju ändå i grunden att rädda liv och hjälpa människor medans man i nazisternas dödsläger hade som mål att döda så många som möjligt. Stor skillnad trots allt
Sen tycker jag det är vidrigt att politikerna inte byggt upp en bättre beredskap för kriser, krig mm och jag hoppas dom ansvariga kommer ställas inför rätta när det här är över. Hoppas också man lärt sig nåt av det här så vi kan stå bättre förberedda när nästa kris kommer.
Disa35 skrev 2020-04-14 17:23:13 följande:
Låter rimligt.
Jag såg en rolig graffiti igår förresten - "Smartphone but a dumbass"
Okej, som Eminem och Eamon (fast den senare kanske är latino).
Jag har två bondkatter, möjligen med olika pappor - en är söt och en är smart. Tro det eller ej, men det var den smarta som gnagde på sladden (fast då var hon liten). De är medelålders damer så de är inte så busiga nu längre.
Javisst är det skillnad.
Jag har fått för mig att svenskar generellt är lite dåliga på att hantera detta med döden; en del tycks leva så skyddat att döden går emot deras livsstil, på något sätt. Jag vet inte om du förstår hur jag menar...?
Absolut, beredskapen är åt helvete och det tycker jag gott man kan ställa ansvariga till svars för när det här är över. Och framförallt hoppas jag att man lär sig något av det, låt vara att det blir en dyrköpt läxa.
flygrl skrev 2020-04-14 19:47:34 följande:
Fortsätter svara...
Jo, jag kan väl också lite grann förstå att människor kan längta tillbaka till diktaturen men är övertygad att dom flesta skulle klaga högljutt om diktaturen återinfördes. Om dom vågade vill säga.
För man ska ju inte glömma att det där enkla livet hade ett högt pris och att många också förföljdes, fängslades, torterades och mördades bara för dom vågade tänka fritt och uttala kritik. Sovjetunionens ekonomi byggde tex. på slaveri dvs alla dom tiotals miljoner som satt i fångläger och där arbetade åt staten.
Regimen mördade uppåt 50-60 miljoner människor (många fler än va som dog i andra världskriget). Och Sovjet hade enligt Gorbatjov fått stor hungersnöd på 80-talet om inte USA skickat massa bistånd så systemet funkade inte alls. Precis som USA nu skickar mat till Nordkorea. :/
Balans är nog viktigt i allt man gör så också debattera i forum.
Disa35 skrev 2020-04-14 17:23:13 följande:
Låter rimligt.
Jag såg en rolig graffiti igår förresten - "Smartphone but a dumbass"
Det skulle förmodligen bli ett himla liv, inte minst på de yngre och de intellektuella, om diktaturen kom tillbaka. Och nu finns ju helt andra möjligheter att få ut sina protester, i och med internet.
Javisst hade det tillrättalagda livet ett högt pris - det man får komma ihåg är att metoderna var annorlunda här än i t ex Nazityskland och att det pågick under lång tid.
Här var det rätt mycket spioneri, angiveri, propaganda och "mjuk makt", alltså att man påverkar folks hjärnor istället för att rikta vapen mot dem. Det märks tydligt fortfarande; min gubbe har väldigt svårt att förstå konceptet med vår offentliga folkbokföring till exempel. Och att man kan trava in på vilken svensk myndighet som helst och kräva ut handlingar utan att legitimera sig. Han förstår inte svenska villaområden heller, vilket är lite roligt
Balans är bra att ha, i alla lägen