• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-11 17:28:34 följande:
    Lite spontana tankar om ämnet så här på kvällskvisten. Lånorden är så många, att tar vi bort dem från de senaste 1000 åren exempelvis, hade vi nog fått lära om språket. De ord som inte fanns då, som vi använder nu, hade behövt nykonstrueras och då hade det inte varit fornskandinaviska längre, men förstås inte heller inlån. Begrepp som dikt bidevind, nederländskt, och ord som telefon, grekiskt, hade behövt nykonstrueras. Ordet fönster hade man kunnat ersätta med vindue eller möjligen vindauge, men att övertyga folk på bred front om det hade blivit svårare. För att inte tala om problemet med att nykonstruera det turkiska, eller möjligen arabiska lånordet kaffe, med något skandinaviskt. Var går egentligen gränsen för vad som är skandinaviska och vad som inte är det? Hur länge är ett ord ett lånord? Är det ännu ett lånord då det får en skandinavisk struktur i form av stavning, ljudbild och kanske även kulturellt förhållningssätt? Jag tycker att exempelvis inlånen från medellågtyskan definierar vårt modersmål ganska bra, i mer modern tappning.
    Vill du lyssna till äldre varianter av skandinaviska så finns närpesiska i Finland och älvdalska i Sverige. Finns att lyssna till på nätet.
    Intressant det där. För 1000 år sen pratade vi ju helt annorlunda här i Sverige än vad vi gör idag. Tror inte vi skulle förstå folk som pratade för 1000 år sen och vice versa. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Eurydike
    Anonym (Allmighty Torsten) skrev 2024-11-11 14:45:34 följande:

That was a scary movie. Goddamnit, yo!

Du får gömma dig i min handväska om du blir rädd! 🐭
  • Eurydike

En tanke slog mig plötsligt. Torsten pratar ju ofta engelska, så det borde innebära att han har sina rötter någon annanstans än i Sverige 🤔

• Anonym (Allmighty Torsten)
    Eurydike skrev 2024-11-12 10:20:31 följande:
    Du får gömma dig i min handväska om du blir rädd! 🐭
    Spank u very much! .
  • Freddie K
    Eurydike skrev 2024-11-12 10:22:48 följande:

En tanke slog mig plötsligt. Torsten pratar ju ofta engelska, så det borde innebära att han har sina rötter någon annanstans än i Sverige 🤔

Han kommer ju från hooden så han har lite engelska och annat i sig. Vart han kommer ifrån egentligen är lite oklart, men Elvira kommer i alla fall från Sydamerika. Vart vet vi inte riktigt.
  • Freddie K

Idag såg jag en pirat på bussen, eller jag tror att han var pirat i alla fall. Han hade en ögonlapp och inga tänder.

• Eurydike
    Freddie K skrev 2024-11-12 16:10:33 följande:
    Han kommer ju från hooden så han har lite engelska och annat i sig. Vart han kommer ifrån egentligen är lite oklart, men Elvira kommer i alla fall från Sydamerika. Vart vet vi inte riktigt.
    Då förstår jag! Och att Elvira kommer från Sydamerika hade jag ingen aning om ☺️
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-11-12 05:20:00 följande:
    Jag vill ha en svensk DVD-spelare. Tungan ute
    Då ska vi se, här finns lite att välja på: www.elgiganten.se/gaming/datorkomponenter/intern-lagring/optisk-enhet

Ska du ha till tv kanske du ska välja från den här listan: www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/blu-ray-dvd-spelare

Även här finns det: cdon.se/hemelektronik/tv-bild/videospelare-videoinspelningsutrustning/dvd-blu-ray-spelare/&gclid=EAIaIQobChMI_pz83dDXiQMVi1aRBR28aiuYEAMYASAAEgLapvD_BwE

Samt här: www.clasohlson.com/se/Extern-DVD-CD-br%C3%A4nnare/p/38-7967?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-low-Electronics&utm_id=21300059939&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIm53foNHXiQMVd1SRBR3uaxy9EAQYASABEgJW7fD_BwE

Se bara till att dvd-spelaren och datorn, om det är vad du ska ha, är kompatibla.
  • Freddie K
    Eurydike skrev 2024-11-12 19:55:51 följande:
    Då förstår jag! Och att Elvira kommer från Sydamerika hade jag ingen aning om ☺️
    Jo, så är det. . Hon har ju det där sydländska humöret. :-P.
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-12 21:31:11 följande:
    Då ska vi se, här finns lite att välja på: www.elgiganten.se/gaming/datorkomponenter/intern-lagring/optisk-enhet

Ska du ha till tv kanske du ska välja från den här listan: www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/blu-ray-dvd-spelare

Även här finns det: cdon.se/hemelektronik/tv-bild/videospelare-videoinspelningsutrustning/dvd-blu-ray-spelare/&gclid=EAIaIQobChMI_pz83dDXiQMVi1aRBR28aiuYEAMYASAAEgLapvD_BwE

Samt här: www.clasohlson.com/se/Extern-DVD-CD-br%C3%A4nnare/p/38-7967?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-low-Electronics&utm_id=21300059939&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIm53foNHXiQMVd1SRBR3uaxy9EAQYASABEgJW7fD_BwE

Se bara till att dvd-spelaren och datorn, om det är vad du ska ha, är kompatibla.
    Tack! Då har jag lite att fundera på. .
Svar på tråden Här är vi alla vänner.