Här är vi alla vänner.
Det var gott med lite käk. .
Det var gott med lite käk. .
Anka är så gott, och testat en massa olika varianter.
Men var roligare när morsan och farsan födde upp myskankor.
Då åt man anka ofta, för någon som producerar mer ungar än ankor är svårt och hitta.
En anka brukar i princip alltid lägga två kullar, ibland bägge morsornas gör två kullar.
Det betyder upp till 15 ibland per kull och 40-60 ankor på hösten att slakta
Detta kan ju bli skoj att kika här inne????
Haha, de älskar mördarsniglar, dock hade vi inga på den tiden.
Men ankmorsan följde min morsan i grönsakslandet, och fick feta maskar bland.
Det var rät skoj och se, men odlar du sallad och lite andra saker som de gillar, så måste du täcka över dessa, de tuggar upp de på nolltid.
En gång hade jag slängt elrista i en mindre bassäng vi hade, och när den ankan såg dessa, så var det som den såg guld guld guld, och den tuggade sig säkerligen i sig 50st av dessa och jag fick fixa nya och detta under en natt bara.
Om du skaffar anka, så är det en hane och två honor som gäller, annars kan dom dra en eller bägge.
Och de är galet produktiva att skapa nya ankor.
Har en rätt med anka som ligger på listan och ska testa, och det är en Triple D rätt och Anka poutine.
Kommer inte ihåg hur exakt den är gjord, men har receptet liggande någonstans.
Annars är anka i apelsinsås gott, finns flera varianter av den och en gillar jag som är cognacbaserad.
En annan jag på senare år gjort är en katalansk rätt tror jag, eller bergsmat mot Frankrike.
Som är tomatbaserad med sherry och morötter som står ut.
All anka ska vara vackert rosa, och viktigt om man bara steker filéer att man steker skinnet bra och skårar det.
Har aldrig testat den med körsbär och anka, för det är en annan klassiker.
Och jag är trött... Kom i säng sent, sov lite dåligt, har en del moln som hopar sig just nu från tomma intet. Är det inte alltid så de dyker upp? En kaffe på det här så får man se var dagen tar vägen.
Fy vad dåligt jag mår, igår var ingen bra dag =(