• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Anonym (Välhängd sverigedemokrat)
    Litenmenhård skrev 2020-03-25 09:56:18 följande:
    Det jag vet om vikingar är att de kunde vara väldigt fasansfulla, men de hade också en annan sida. De var bönder och odlade saker och idkade byteshandel med andra folk, så att säga att de bara gick ut på korståg och skövlade är fel.

Sen finns det ju de nordbor som är snälla. Vill jag tro i alla fall, precis som det är överallt.
    Får blanda mig in i vikingadisussionen här om ni ursäktar.

Vikingar var inte ett folkslag utan ett yrke. Du valde att bli viking som alternativ till fiskare eller snickare osv. Såvida du inte var en träl. Vikingar var en kombination av handelsmän och krigare. När dom närmade sig en kust så gjorde man snabbt en analys av folkslaget som man var på väg att möta. Om dom ansågs vara starka, välbeväpnade och motsvara vikingarna i styrka och kraft så då idkade man handel med dom istället. Men om man istället konstaterade att stammen eller folket som man mötte var underlägset i styrka så krossade man dom med våld och gick på rövarstråt istället. Heroiskt och ädelt? Nja...inte direkt. Men dessvärre ett exempel på människans historia och natur. 

De vikingar som reste i västerled (island, grönland, new foundland, storbritannien, frankrike osv) kom från dagens Norge och Danmark. Medans de vikingar som utgick från dagens Sverige reste i österled. Alltså Baltikum och längs floderna in i Ryssland. Vad jag förstått härstammar exempelvis namnet Ryssland från vikingarnas benämning av landet (Ros-land). Så har jag uppfattat det i alla fall.

Ber om ursäkt för att jag klampade in. Men kunde inte låta bli. 

Skrattande
  • Litenmenhård
    Anonym (Välhängd sverigedemokrat) skrev 2020-03-25 10:15:09 följande:

Vikingar var inte ett folkslag utan ett yrke. Du valde att bli viking som alternativ till fiskare eller snickare osv. Såvida du inte var en träl. Vikingar var en kombination av handelsmän och krigare. När dom närmade sig en kust så gjorde man snabbt en analys av folkslaget som man var på väg att möta. Om dom ansågs vara starka, välbeväpnade och motsvara vikingarna i styrka och kraft så då idkade man handel med dom istället. Men om man istället konstaterade att stammen eller folket som man mötte var underlägset i styrka så krossade man dom med våld och gick på rövarstråt istället. Heroiskt och ädelt? Nja...inte direkt. Men dessvärre ett exempel på människans historia och natur. 

De vikingar som reste i västerled (island, grönland, new foundland, storbritannien, frankrike osv) kom från dagens Norge och Danmark. Medans de vikingar som utgick från dagens Sverige reste i österled. Alltså Baltikum och längs floderna in i Ryssland. Vad jag förstått härstammar exempelvis namnet Ryssland från vikingarnas benämning av landet (Ros-land). Så har jag uppfattat det i alla fall.

Skrattande
    Intressant.

Ryssland betyder " De som ror", på ett ungefär. Det kommer från vikingarna.
  • Anonym (Välhängd sverigedemokrat)
    Litenmenhård skrev 2020-03-25 10:17:47 följande:
    Intressant.

Ryssland betyder " De som ror", på ett ungefär. Det kommer från vikingarna.
    De som ror? Där ser man. Det visste jag inte
  • Litenmenhård
    Anonym (Välhängd sverigedemokrat) skrev 2020-03-25 10:18:44 följande:
    De som ror? Där ser man. Det visste jag inte
    Det var ju som du sa att vikingarna gav namn åt Ryssland och då blev det "De som ror", alltså Ryssland, för vikingarna rodde ju dit.
  • Disa35
    Anonym (Välhängd sverigedemokrat) skrev 2020-03-25 10:15:09 följande:

Skrattande
    Helt okej med inblandning Glad

Och det du säger om Ryssland finns det historiska belägg för.

En sak jag personligen tycker är intressant är att mycket tyder på att den tidens samhälle var hyfsat jämställt (första större expeditionen till Island leddes från Färöarna av en kvinna), och att det därför saknas storfilmer om vikingarna (för att Hollywood inte får ihop det här med traditionellt filmskapande och starka kvinnor, egen hypotes)
  • Litenmenhård

Lite förenklat dock.

• Litenmenhård

Vad jag har läst om vikingarna så byggde deras samhälle i stort sett på trälar. Jag har inte den exakta siffran på hur många som var trälar, men jag har för mig att det var en femtedel av befolkningen. (Rätta mig om jag har fel.)

• Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-03-25 10:26:09 följande:

Vad jag har läst om vikingarna så byggde deras samhälle i stort sett på trälar. Jag har inte den exakta siffran på hur många som var trälar, men jag har för mig att det var en femtedel av befolkningen. (Rätta mig om jag har fel.)

Osäker.
    Tror det byggde minst lika mycket på samarbete och samförstånd - och låt mig förklara varför jag tror det:
    Ett par hundra år senare var i stort sett hela Europa feodalt, dvs att bönderna var livegna och var tvungna att göra dagsverken för godsägaren. Detta måste ha kommit någonstans ifrån.
    Samtidigt, och långt in i vår egen tid, har vi i Norden haft allemansrätt och nordiska bönder har ägt sin egen jord - nästan varenda svensk kung, inklusive Gustav Vasa, har varit tvungen att ha med sig bönderna på allting. Också detta måste ha kommit någonstans ifrån.

Så jag har fått för mig att den nordiska träldomen var något liknande senare tiders statarsamhälle, om du är med hur jag menar
  • Litenmenhård
    Disa35 skrev 2020-03-25 10:37:12 följande:
    Osäker.
    Tror det byggde minst lika mycket på samarbete och samförstånd - och låt mig förklara varför jag tror det:
    Ett par hundra år senare var i stort sett hela Europa feodalt, dvs att bönderna var livegna och var tvungna att göra dagsverken för godsägaren. Detta måste ha kommit någonstans ifrån.
    Samtidigt, och långt in i vår egen tid, har vi i Norden haft allemansrätt och nordiska bönder har ägt sin egen jord - nästan varenda svensk kung, inklusive Gustav Vasa, har varit tvungen att ha med sig bönderna på allting. Också detta måste ha kommit någonstans ifrån.

Så jag har fått för mig att den nordiska träldomen var något liknande senare tiders statarsamhälle, om du är med hur jag menar
    Jag förstår vad du menar. . Alla har vi nog lite olika syn på det, men det kan bero på att det vinklas på ett sånt sätt. 
  • Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-03-25 10:40:05 följande:
    Jag förstår vad du menar. . Alla har vi nog lite olika syn på det, men det kan bero på att det vinklas på ett sånt sätt. 
    Vad bra Glad

Tycker också att det är intressant att den s.k krigarkonungen, dvs Karl XII, är den ende svenske kung mellan Birger Jarl och Karl XIV Johan som inte startade ett enda krig
Svar på tråden Här är vi alla vänner.