• Nandez

Här är vi alla vänner.

Vilken härlig tråd, hur har jag kunnat missa denGråter

• Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-16 19:53:35 följande:
    Välkommen ska du vara!
    Tackar så mycketGlad
  • Nandez
    Anonym (Trevlig) skrev 2023-09-16 21:42:11 följande:
    Välkommen och varsågod att ta en kanelbulle@  
    Tackar, tar en bulle och mumsar glattGlad
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-16 20:02:37 följande:

Jag har tittat på lite olika vidareutbildningar. Vad tror ni spontant?

Däcksman (fast däckskvinna då) på skärgårdsbåtarna. Jag uppfyller en del av kraven, det står att tvåspråkighet är ett krav och gärna engelska på det. Allt det uppfyller jag. Det är olika uppgifter att göra men det gäller då passagerarfärjorna i skärgården.  Hemtamt och fint. 

Litteraturvetenskap verkar lite spännande. Fast jag kanske inte är tillräckligt mångfacetterad och intelligent för det.

Sjöbefälsutbildning. Nackdelar är att det krävs mer från gymnasiet än vad jag har och det är en väldigt manlig miljö. Kanske inget för mig.

Men det är vad jag har tittat på lite åtminstone. Finns fler idéer, men hur bärkraftiga de är vet jag inte.

Alla låter intressanta och spännande
  • Nandez
    Eurydike skrev 2023-09-16 23:59:49 följande:
    Välkommen hit! Freddie K skapade tråden under pandemin, men det är ju bättre att du hittade den sent än aldrig 🤩
    TackarGlad

Missat tråden med flera år, ruskar på huvudetSkäms
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-17 17:50:42 följande:
    Ja, enligt mig också. Eller kanske man borde ge sig på fårskötsel och odling rentav! Till Nötö flyttade en svensk familj, en Sverigesvensk familj och de både odlar och har djur. Säkert givande på flera sätt.
    Det är nog givande men jag får för mig att det är mycket jobb. Men jag vet ju inte då jag aldrig har provat.
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-17 18:02:46 följande:
    Ja det är inte så lätt! Jag har inga krav på att det ska vara roligt och givande hela tiden. Däremot vill jag trivas, känna att jag gör något bra och få en lön som jan kan klara mig på. 

Litteraturvetenskap verkar man kunna studera på Åbo Akademi bland annat, på svenska också vilket såklart är ett plus. Nackdelen är att jag inte läser så värst snabbt och jag vet inte vad jag skulle kunna arbeta med. Du kanske vet? Men det är en intressant idé och det var du som kom med den, tack för det!

Sjöbefäl kan bli bra lön, det är  massa behörigheter och jag hade troligtvis behövt läsa upp min matematik. Nackdelen är att jag nog inte har tillräckligt med pondus för det. Fördelen är att jag är åtminstone lite bra på att kunna bedöma vatten och vind även bortom väderleksrapporterna. Maskinbefäl lockar inte riktigt kanske man ska tillägga.

Eller så skulle man slå sig på odling och kanske fårskötsel eller så. Nej men jag får nysta i det lite grand helt enkelt.
    Svårt att ge råd då det är ett stort beslut och livsavgörande
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-17 18:49:33 följande:
    Troligen så vävs arbete, hem och fritid ihop ganska mycket skulle jag tro. Det där var bara en lös tanke från min sida. Mycket arbete blir det nog och man ska inte romantisera eller idealisera idéer hur som helst heller tror jag.
    Nandez skrev 2023-09-17 18:25:23 följande:
    Svårt att ge råd då det är ett stort beslut och livsavgörande
    Ja, men det ger sig nog, man kan ju alltid ändra sig under tidens gång också. Jag får nysta lite i det och göra avvägningar, vad för betyg behövs till vad, hur är möjligheterna till arbete efteråt och insats i förhållande till utdelning och så där. Det ska nog ge sig.
    Ja, det brukar ge sig vart efter. Det brukar mogna framGlad
  • Nandez
    Anonym (Trevlig) skrev 2023-09-18 20:05:28 följande:

Jag tror att jag har ett spöke som bor i min tvättmaskin för den har åter tagit min tvätt som gisslan 

Ja, strumpor brukar försvinna så att man bara har udda parGlad
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-18 20:27:49 följande:
    Så sant.
    Aniiee skrev 2023-09-17 20:14:09 följande:
    Det är inte lätt att veta vad man vill bli när man blir stor... =P

En sak är i alla fall säker - bara man hittar vad man vill kan man klara vad som helst, så länge man får rätt förutsättningar. Mina föräldrar kunde, då kan jag också. Och du med. Med rätt förutsättningar.
    Det har du rätt i, att ta reda på det kräver lite tidsinvestering! Jag hoppas att du har rätt, jag ser ju inte mig själv som den helt skarpaste kniven i lådan, även fast jag har bra sidor med. Kanske att man behöver försöka lite mer om det inte räcker med att bara försöka. Tack för dina uppmuntrande ord!
    Tro på dig själv, du fixar det
Svar på tråden Här är vi alla vänner.