Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

Tips till alla som försöker bli gravida

Anonym (Hej) skrev 2020-03-13 14:43:06 följande:

Det tog ett år för mig att bli gravid och jag kom precis på att den månaden jag faktiskt blev gravid så hade jag precis läst en artikel om att börja varje morgon med ett glas färskpressat citronvatten. Det var typ en lång artikel om att göra kroppens ph-värde basiskt på morgonen eller något sådant. Man skulle dricka ett stort glas citronvatten (ganska så koncentrerat och starkt av citron) och sedan vänta med frukosten ett tag. Jag tyckte att detta lät fräscht och körde på detta den månaden jag blev gravid.

Du var sjuk den dagen dina klasskompisar lärde sig om pH-värden, surt och basiskt på kemin i högstadiet va?
    Citron är surt, alltså lågt pH-värde.
    För att göra kroppen basisk (som är motsatsen till surt, berättade kemiläraren) hade du behövt dricka något med högt pH-värde, typ Samarin.

Men grattis till barnet!
  • MammaTillDansband

Källan till ditt påstående var (jag kan också googla) kurera.se, och där finns en del övrigt att önska vad gäller att kunna belägga det man påstår. Personen som skriver artikeln har ingen utbildning i ämnet, och kommer dragandes med sånt som är ren vidskepelse.

Här en intervju med en dietist (som är utbildad), se särskilt frågan om citron kan balansera kroppens pH-värde:
    topphalsa.se/kan-citronvatten-verkligen-oka-forbranningen-topphalsas-dietist-svarar/

• MammaTillDansband
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-14 17:51:34 följande:
    Haha hur vet vi att din är en utbildad dietist bara för att hen skriver det? Kan jag också hävda att jag är :)

Oavsett vad så var hela grejen med basiskt osv inte så väsentligt. Många startar trådar och skriver typ gjorde du något annorlunda den månaden du blev gravid. Och ja det gjorde jag. Och jag var väldigt försiktig när jag skrev tipset så att ingen skulle bli offended och ändå kommer det muppar som du och ska vara otrevliga helt i onödan, suck...
    Hade du varit dietist hade du inte trott på vidskepelse, i stil med att "balansera kroppens pH-värde"... (äkta vidskepelse säger att vatten från ett vattendrag som rinner norrut har extra kraft)

För övrigt är "mupp" ett inte särskilt fantasifullt invektiv. 

C:a 80 % blir gravida inom ett år, ytterligare 10 % inom 2 år, övriga 10 % får söka hjälp för sina fertilitetsproblem. Blir någon lyckligare av att dricka citronvatten, ha samlag i en viss ställning eller när månen är full - står det var och en fritt, även om det inte lär förändra oddsen. 

Tack för mig!
Svar på tråden Tips till alla som försöker bli gravida