• Anonym (am)

Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?

Hej

Coronan rör på sig och har nu etablerats i min kommun. Kommunen "följer folkhälsomyndighetens riktlinjer" och gör ingenting. På dotterns skola finns tydligen tre Iran-resenärer och en inkompetent rektor. Jag har haft ont i magen varje dag när jag lämnat henne och nu säger magkänslan at det är absolut nog! Dottern stannar hemma imorgon. Jag tänker inte spela rysk roulett med henne och jag är dessutom kroniskt sjuk och försvagad. Vad händer om man håller sina barn hemma mot "rekommendationerna" ?

Handla likadant ni med. Till slut måste myndigheterna reagera.

• Svar på tråden Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-03-12 07:25:36 följande:

Att hålla ett barn hemma i flera veckor kan visst leda till en orosanmälan. Skolan kommer att vilja kalla vårdnadshavarna till möte eventuellt och allt möjligt. Så länge det inte finns någon allmän karantän så riskerar man efterföljder. Med tanke på rektorns inställning skulle jag absolut inte utesluta lite hårdare tag.

Ja, absolut, det säger jag inte emot. Vem som helst kan göra en orosanmälan när som helst. Jag har flera gånger skickat in orosanmälningar på grund om omfattande ogiltig frånvaro, dvs över 70% under en 10-veckorsperiod. Det är trots detta vanligast att soc inte går vidare med ärendet överhuvudtaget. En orosanmälan leder mycket sällan till att större åtgärder faktiskt vidtas.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-12 12:06:54 följande:
    Ja, absolut, det säger jag inte emot. Vem som helst kan göra en orosanmälan när som helst. Jag har flera gånger skickat in orosanmälningar på grund om omfattande ogiltig frånvaro, dvs över 70% under en 10-veckorsperiod. Det är trots detta vanligast att soc inte går vidare med ärendet överhuvudtaget. En orosanmälan leder mycket sällan till att större åtgärder faktiskt vidtas.
    Dessvärre! Till de behövande barnens förlust. Ibland undrar man vilka regler som gör att soc blir så bakbundna att de inte kan agera i ärenden.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (G) skrev 2020-03-11 22:41:01 följande:

Håller du dottern hemma under alla influensasäsonger?

Om hon inte lider av någon sjukdom riskerar hon inte bli sjukare än av vanlig flunsa. Hon kan sprida förstås, precis som du.

Det är lite kul att folk hela tiden refererar till den vanliga influensan. För det första är corona dödligare än den vanliga influensan. För det andra vaccinerar vi oss - alla vi som tillhör riskgrupper. Med andra ord är risken för oss att drabbas av den vanliga influensan ganska låg. 

Med andra ord är det inte jämförbart på något sätt, eftersom det inte finns något vaccin mot corona ännu. 

Vi som har högre risk att dö av corona är tacksamma om alla tar sitt ansvar och försöker minska spridningen av smittan. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-03-11 21:14:51 följande:
    Ptja, ts menar väl att människan jobbar för kommunen... Och då är man väl kommunist... typ.
    Ok, så det är på den nivån diskussionen ska föras...
  • Anonym (hm)

Alltså nu är ju rekommendationen att man ska vara hemma vid minsta symtom på förklylning så det kan man väl ha barnen hemma för i flera veckor? Många barn hostar och snuvar till och från. 

• Anonym (hm)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-03-12 07:25:36 följande:
    Att hålla ett barn hemma i flera veckor kan visst leda till en orosanmälan. Skolan kommer att vilja kalla vårdnadshavarna till möte eventuellt och allt möjligt. Så länge det inte finns någon allmän karantän så riskerar man efterföljder. Med tanke på rektorns inställning skulle jag absolut inte utesluta lite hårdare tag.

Men herregud vad ni målar fan på väggen, jag tror nog att skolor har rejält med överseende i denna situation, glöm inte att även rektorer och skolpersonal har barn och är oroliga!

TS sjukanmäl ditt barn nu då Anders Tegnell till och med sagt att man ska vara hemma vid MINSTA tecken på luftvägsinfektion = förkylning. Stanna även hemma 2 dagar EFTER du är symtomfri är rekommendationen. Under tiden ser du vad som händer. OM skolan inte stängt mailar du och ber om att få läxor istället för att lämna till skolan, förklarar oron och situationen. 

Det borde gå, jag jobbar i skolan och skulle bara bli GLAD om föräldrar satte ner foten för jag vill inte heller arbeta i dessa förhållanden! 

• Anonym (hm)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-12 12:06:54 följande:
    Du borde först boka in möte med förälder innan du kastar iväg orosanmälningar. Mycket går att göra i samråd med hemmet...
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (hm) skrev 2020-03-12 16:22:53 följande:

Du borde först boka in möte med förälder innan du kastar iväg orosanmälningar. Mycket går att göra i samråd med hemmet...

Tack, det är jag medveten om, jag har arbetat i elevhälsan i många år. Orosanmälningar föregås i princip alltid av ett elevhälsosamtal dit vårdnadshavare kallas (undantaget misstankar om grov barnmisshandel eller sexuella övergrepp). Ibland kan det tyvärr vara svårt att få dit föräldrar, då informeras föräldrarna om den kommande orosanmälan per telefon eller post. Orosanmälningar som handlar om hög frånvaro föregås vanligtvis av en lång rad möten med elev, skolledning, skolhälsa, undervisande lärare och vårdnadshavare. Innan en orosanmälan görs ser vi över vilka extra anpassningar som gjorts, om åtgärdsprogram har upprättats, om hemundervisning kan vara ett alternativ mm mm. Det vill säga alla anpassningar och åtgärder som står i skolans makt att sätta in ska testas innan en orosanmälan skickas in.

Det är därför jag menar att ts inte behöver oroa sig särskilt mycket över att rektorn som något slags straff skriver en orosanmälan. Tänk om soc skulle kopplas in på varenda elev som olovligen åker på semester mellan loven? Det är helt enkelt inte rimligt.
  • Anonym (C)

Se till att jobba ordentligt med läsning, skrivning och matte, så lär inte heller dottern missa så mycket skolmässigt.

Livet i bokstavslandet, Livet i mattelandet, böcker i olika svårhetsgrader och Nomp är några resurser man kan utnyttja.

• Anonym (C)

Se till att jobba ordentligt med läsning, skrivning och matte, så lär inte heller dottern missa så mycket skolmässigt.

Livet i bokstavslandet, Livet i mattelandet, böcker i olika svårhetsgrader och Nomp är några resurser man kan utnyttja.

• Anonym (hm)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-12 18:36:57 följande:
    Tack, det är jag medveten om, jag har arbetat i elevhälsan i många år. Orosanmälningar föregås i princip alltid av ett elevhälsosamtal dit vårdnadshavare kallas (undantaget misstankar om grov barnmisshandel eller sexuella övergrepp). Ibland kan det tyvärr vara svårt att få dit föräldrar, då informeras föräldrarna om den kommande orosanmälan per telefon eller post. Orosanmälningar som handlar om hög frånvaro föregås vanligtvis av en lång rad möten med elev, skolledning, skolhälsa, undervisande lärare och vårdnadshavare. Innan en orosanmälan görs ser vi över vilka extra anpassningar som gjorts, om åtgärdsprogram har upprättats, om hemundervisning kan vara ett alternativ mm mm. Det vill säga alla anpassningar och åtgärder som står i skolans makt att sätta in ska testas innan en orosanmälan skickas in.

Det är därför jag menar att ts inte behöver oroa sig särskilt mycket över att rektorn som något slags straff skriver en orosanmälan. Tänk om soc skulle kopplas in på varenda elev som olovligen åker på semester mellan loven? Det är helt enkelt inte rimligt.
    Jag blandade ihop ditt inlägg med den du svarade, jag tolkade det som att du trodde att en orosanmälan skulle göras.

Då hänger jag med. 
  • Anonym (am)

Vi blir hemma länge nu. Skolor och myndigheter har vägrat att ta ansvar, men makens jobb har satt iss i karantän i minst en vecka eftersom att vi har förkylningssymptom. De ville få oss testade, men det ville inte sjukhuset.

• Anonym (hm)
    Anonym (am) skrev 2020-03-13 20:15:30 följande:

Vi blir hemma länge nu. Skolor och myndigheter har vägrat att ta ansvar, men makens jobb har satt iss i karantän i minst en vecka eftersom att vi har förkylningssymptom. De ville få oss testade, men det ville inte sjukhuset.

varför ville jobbet det ? Har ni varit utomlands? 
    De har ju slutat testa de som inte är på sjukan väl. 
  • Anonym (också hemma)

Vi stannar också hemma men inte för att vi är rädda för viruset. Jag är mer rädd för lychmobben som formas varje gång man hostar. Att det är torrhosta som beror på astma bryr sig folk inte om, alla är rädda och alla vill ha utlopp för sin rädsla.

Svar på tråden Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?