Inlägg från: Anonym (Hold my beer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hold my beer)

Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?

Anonym (X) skrev 2020-03-11 21:02:44 följande:
    Kommunist?
    Ptja, ts menar väl att människan jobbar för kommunen... Och då är man väl kommunist... typ.
  • Anonym (Hold my beer)

Om du håller barnet hemma utan skolans medgivande bryter du mot skolplikten. Det är straffbart. Kommunen kan lägga in ett föreläggande, med vite, om att barnet ska gå i skolan. Om inget händer, alltså att barnet kommer till skolan, kontaktar de med största sannolikhet socialtjänsten med en orosanmälan och allt vad det innebär.

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (am) skrev 2020-03-11 21:28:44 följande:
    Men sådant händer väl inte över en natt? Jag tänker att inom en vecka så kommer kaoset att vara så tydligt att förutsättningarna ser helt annorlunda ut.
    Inte föreläggandet, men orosanmälan kan komma väldans fort. Och corona kommer INTE vara över om en vecka, det garanterar jag. Ditt barn kommer få vara hemma i flera veckor isf.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-11 22:39:07 följande:
    Ja, skolpersonal kan alltid välja att orosanmäla, men för att soc ska ingripa krävs omfattande frånvaro, inte några veckors sjukskrivning utan läkarintyg. Så länge barnen får undervisning, om än i hemmet, så ska det inte vara någon fara.
    Att hålla ett barn hemma i flera veckor kan visst leda till en orosanmälan. Skolan kommer att vilja kalla vårdnadshavarna till möte eventuellt och allt möjligt. Så länge det inte finns någon allmän karantän så riskerar man efterföljder. Med tanke på rektorns inställning skulle jag absolut inte utesluta lite hårdare tag.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-12 12:06:54 följande:
    Ja, absolut, det säger jag inte emot. Vem som helst kan göra en orosanmälan när som helst. Jag har flera gånger skickat in orosanmälningar på grund om omfattande ogiltig frånvaro, dvs över 70% under en 10-veckorsperiod. Det är trots detta vanligast att soc inte går vidare med ärendet överhuvudtaget. En orosanmälan leder mycket sällan till att större åtgärder faktiskt vidtas.
    Dessvärre! Till de behövande barnens förlust. Ibland undrar man vilka regler som gör att soc blir så bakbundna att de inte kan agera i ärenden.
Svar på tråden Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?