Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?

Anonym (am) skrev 2020-03-11 19:44:41 följande:

Hej

Coronan rör på sig och har nu etablerats i min kommun. Kommunen "följer folkhälsomyndighetens riktlinjer" och gör ingenting. På dotterns skola finns tydligen tre Iran-resenärer och en inkompetent rektor. Jag har haft ont i magen varje dag när jag lämnat henne och nu säger magkänslan at det är absolut nog! Dottern stannar hemma imorgon. Jag tänker inte spela rysk roulett med henne och jag är dessutom kroniskt sjuk och försvagad. Vad händer om man håller sina barn hemma mot "rekommendationerna" ?

Handla likadant ni med. Till slut måste myndigheterna reagera.

På skolan där jag arbetar får ingen ogiltig frånvaro som är hemma, även utan symptom. Vet att det är olika på olika skolor.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-03-11 21:31:13 följande:

Inte föreläggandet, men orosanmälan kan komma väldans fort. Och corona kommer INTE vara över om en vecka, det garanterar jag. Ditt barn kommer få vara hemma i flera veckor isf.

Ja, skolpersonal kan alltid välja att orosanmäla, men för att soc ska ingripa krävs omfattande frånvaro, inte några veckors sjukskrivning utan läkarintyg. Så länge barnen får undervisning, om än i hemmet, så ska det inte vara någon fara.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (G) skrev 2020-03-11 22:41:01 följande:

Håller du dottern hemma under alla influensasäsonger?

Om hon inte lider av någon sjukdom riskerar hon inte bli sjukare än av vanlig flunsa. Hon kan sprida förstås, precis som du.

Om hon är i en riskgrupp vaccinerar hon sig antagligen mot vanlig influensa. Dottern kan ju smitta resten av familjen även om dottern själv inte blir särskilt sjuk.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-03-12 07:25:36 följande:

Att hålla ett barn hemma i flera veckor kan visst leda till en orosanmälan. Skolan kommer att vilja kalla vårdnadshavarna till möte eventuellt och allt möjligt. Så länge det inte finns någon allmän karantän så riskerar man efterföljder. Med tanke på rektorns inställning skulle jag absolut inte utesluta lite hårdare tag.

Ja, absolut, det säger jag inte emot. Vem som helst kan göra en orosanmälan när som helst. Jag har flera gånger skickat in orosanmälningar på grund om omfattande ogiltig frånvaro, dvs över 70% under en 10-veckorsperiod. Det är trots detta vanligast att soc inte går vidare med ärendet överhuvudtaget. En orosanmälan leder mycket sällan till att större åtgärder faktiskt vidtas.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (hm) skrev 2020-03-12 16:22:53 följande:

Du borde först boka in möte med förälder innan du kastar iväg orosanmälningar. Mycket går att göra i samråd med hemmet...

Tack, det är jag medveten om, jag har arbetat i elevhälsan i många år. Orosanmälningar föregås i princip alltid av ett elevhälsosamtal dit vårdnadshavare kallas (undantaget misstankar om grov barnmisshandel eller sexuella övergrepp). Ibland kan det tyvärr vara svårt att få dit föräldrar, då informeras föräldrarna om den kommande orosanmälan per telefon eller post. Orosanmälningar som handlar om hög frånvaro föregås vanligtvis av en lång rad möten med elev, skolledning, skolhälsa, undervisande lärare och vårdnadshavare. Innan en orosanmälan görs ser vi över vilka extra anpassningar som gjorts, om åtgärdsprogram har upprättats, om hemundervisning kan vara ett alternativ mm mm. Det vill säga alla anpassningar och åtgärder som står i skolans makt att sätta in ska testas innan en orosanmälan skickas in.

Det är därför jag menar att ts inte behöver oroa sig särskilt mycket över att rektorn som något slags straff skriver en orosanmälan. Tänk om soc skulle kopplas in på varenda elev som olovligen åker på semester mellan loven? Det är helt enkelt inte rimligt.
Svar på tråden Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?