Inlägg från: Anonym (Sur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sur)

Corona hur göra med förkylda barn

Litar inte på varken skolpersonal, myndigheter eller politiker.

Mina barn går på skolano förskola denna vecka sen får vi se hur det utvecklar sig. Ser onekligen mörkt ut.

Eftersom ingen av oss är i riskzon är jag inte hypernervös men det är obehagligt.

Var hos vc idag. Läkaren ryckte på axlarna när jag ställde ungefär samma fråga som ts.

Kontrollerar feber och extremt noggrann handhygienen.

Undviker butiker och ber bestämt om mitt space när folk är ohyfsade och ska stå o flåsa en i nacken. Vägrar åka kollektivt.

Mitt barn har haft hosta och snorig i en vecka sålänge ingen feber o är pigg som en lärka. Sålänge jag själv känner mig säker att inget är lurt går hon men jag tempar som sagt varje dag morgon middag kväll och är observant på allt och förberedd på att ta beslut som gagnar både oss själva o folk omkring oss.

Ganska säker på att samtliga skolorna förskolor snart stänger det är bara tidsfråga.

• Anonym (Sur)

Mitt barn är snorigt men välkommet på förskola.

• Anonym (Sur)
    Anonym (hemma) skrev 2020-03-12 22:16:58 följande:

Och det är bra eller?

Ja det är bra.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (hemma) skrev 2020-03-13 19:23:52 följande:

Ganska osmart förskola. 

Myndigheterna har fuckat upp (dom vanligt är Sverige sämst rustat o tar sämst beslut ). Nu ska vi vanliga människor sluta jobba för att ta hand om friska barn.

Vad jag menar med att det är bra är att det fortfarande finns vett o logik när vissa är nära bryta samman. Ett symtom

+ feber då är jag på tå vad gäller barnen.

Hostan ska dessutom vara väldigt olik barn förkylningshosta.

Tempar varje dag morgon o eftermiddag gör ni det?

Dessutom smittar man redan innan symptom bryter ut.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Symtom) skrev 2020-03-14 02:10:13 följande:

Jaaa iofs du har ju så rätt. Feber och hosta trodde man ju bara symtomen var i början

Men det är ju det jag menar det är konstaterat att du smittar innan symptom!det är redan försent att stoppa sedan lång tid tillbaka.

Nu är det ju bara att vänta på sin tur. Vadå har vi närmare 800 confirmed. Den siffran är i verkligheten låååångt högre.

Det enda vettiga är att inte besöka äldre o sjuka. Att hjälpa sin nästa så gott det går.

Dom kunde lika gärna stänga ner förskolor o skolor start från denna veckan eller nästa istället för att vela kring stanna hemma vid snor.

Det är ju som att säga samma sak eftersom 2 åringen = snor större delen av denna säsong.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (S) skrev 2020-03-14 07:22:30 följande:

Hur funkar det med läkarintyg efteren vecka? Eller är de olika barn ni vabbat för olika veckor?

För det har jag funderat på. Om man ska vara hemma för minsta förkylningssymptom, tex lätt snuva eller lite halsont utan någon annan sjukdomskänsla (vilket väl är rekommendationen) såbrukar så milda symptom vara nåt som sitter i ett tag. Godkänner FK lite halsont som sjukdom som gör att man inte kan jobba? För att de ska godkänna att man är hemma för smittorisk krävs ju särskilda intyg och tester, som jag förstår och detkan man väl inte få så lätt.

Läkarintyget är ju slopat
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-14 10:43:51 följande:

Läkarintyget är ju slopat

O snart kommer det inte finnas någon vård för icke livshotande åkommor pga Sveriges totala misslyckande kring vård o beredskap .
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-14 12:40:09 följande:

Nu förstår jag vad du menar. Du tänker på att sjukintyg för anställda inte längre behövs för dag 8-14. Reglerna kring Vab-intyg är däremot oförändrade.

Se #72
Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn