Inlägg från: Anonym (hemma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hemma)

Corona hur göra med förkylda barn

Vi fick mail att barnen ska vara hemma vid mycket milda symtom som lite snuva. Så mina barn fick vara hemma idag då de nyser i bland och är lite rinniga i nästan. Mår bra i övrigt men vi följer rekommendationerna och vill försöka stoppa denna spridning så den inte når ut till våra äldre och svaga i samhället.

Vi måste agera nu. Hemkarantän är det som gäller för alla som nu har minsta symtom. Oavsett om man varit i Italien eller inte.

• Anonym (hemma)
    Gameofthrones skrev 2020-03-12 20:47:30 följande:

Titta på tv play special om corona tv 4.

snoriga barn och vuxna bör inte vara i en storfolksamling, äldre bör undvikas dem är alltid i riskzonen!

Men inget def svar om skolorna än
  • Anonym (hemma)
    Gameofthrones skrev 2020-03-12 21:08:22 följande:
    Sa jag det?!?

Jag skrev att barn snor bör inte vara nära äldre och vuxna bör inte vara heller vara nära folk i riskzonen. Regeringen bestämmer imorgon. Enligt tv 4.
    Nej jag bara noterade som ett inlägg att det inte kommit något definitvt svar. Det var ingen kritik mot ditt inlägg....
  • Anonym (hemma)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-12 22:01:20 följande:

Mitt barn är snorigt men välkommet på förskola.

Och det är bra eller?
  • Anonym (hemma)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-13 06:31:44 följande:
    Ja det är bra.
    Ganska osmart förskola. 
  • Anonym (hemma)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-13 19:53:54 följande:
    Myndigheterna har fuckat upp (dom vanligt är Sverige sämst rustat o tar sämst beslut ). Nu ska vi vanliga människor sluta jobba för att ta hand om friska barn.

Vad jag menar med att det är bra är att det fortfarande finns vett o logik när vissa är nära bryta samman. Ett symtom

+ feber då är jag på tå vad gäller barnen.

Hostan ska dessutom vara väldigt olik barn förkylningshosta.

Tempar varje dag morgon o eftermiddag gör ni det?

Dessutom smittar man redan innan symptom bryter ut.
    Ja de har fuckat upp. Men vi har inget val. Om vi nu vill att det ska vara någon form av icke-explosivt-insjuknande så att folk dör i kö på akuten så måste vi hålla oss hemma om vi känner oss förkylda. 
    Feber är inte ett måste, många har mildare symtom, det går inte att veta vad du har därför ska man stanna hemma. Att offra sin frihet och inkomst ett par veckor är inte så mycket begärt för att rädda människoliv. 
  • Anonym (hemma)
    Anonym (S) skrev 2020-03-14 07:22:30 följande:
    Hur funkar det med läkarintyg efteren vecka? Eller är de olika barn ni vabbat för olika veckor?

För det har jag funderat på. Om man ska vara hemma för minsta förkylningssymptom, tex lätt snuva eller lite halsont utan någon annan sjukdomskänsla (vilket väl är rekommendationen) såbrukar så milda symptom vara nåt som sitter i ett tag. Godkänner FK lite halsont som sjukdom som gör att man inte kan jobba? För att de ska godkänna att man är hemma för smittorisk krävs ju särskilda intyg och tester, som jag förstår och detkan man väl inte få så lätt.
    De har ju tagit bort kravet på läkarintyg nu, gäller det inte också barn då? 
  • Anonym (hemma)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-14 12:40:09 följande:
    Nu förstår jag vad du menar. Du tänker på att sjukintyg för anställda inte längre behövs för dag 8-14. Reglerna kring Vab-intyg är däremot oförändrade.
    Men det är ju helt knäppt om inte det gäller barnen, de ska ju okcså vara hemma vid minsta symtom så hur ska föräldrar klara det? Har du ringt till FK och frågat?
  • Anonym (hemma)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-15 14:47:01 följande:
    Ja, men jag har faktiskt inte ifrågasätt. Det borde jag såklart ha gjort. Fast jag hade inga problem att få läkarintyg via kry.
    Ok vad bra. Men det borde ju även gälla barn att det slopats de första två veckorna. 
Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn