Inlägg från: Anonym (Jisses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jisses)

Corona hur göra med förkylda barn

Alla barn är ju småsnoriga så här års, ska du skicka hem alla som snorar och hostar menar du??? Som att alla skulle ha Corona.

Du låter mer som en förskolelärare som vill ha det så lugnt som möjligt med så lite barn som möjligt att ta ansvar för.

Lämpligt när man kan skylla alla handlingar på Coronaviruset

• Anonym (Jisses)

Fast skicka hem alla barn med lite hosta och snuva...

Tänker du att hela samhället ska stanna upp, vem ska ta hand om dom ungarna? För småbarn i förskoleåldern kan vara snoriga i tre fyra veckor, tänker du att dom ska vara hemma så länge?

• Anonym (Jisses)

Smittskydd gäller om man är konstaterad smittad eller sjuk, förkylningsastma är ingen smittsam sjukdom!

Och nej vabb gäller inte heller om inte barnet är sjukt.

Nä, du är ingen läkare, så du kanske inte ska avgöra huruvida ett barn är sjukt eller inte.

Sen var du väl bara inringd vikarie också.. alltså inte förskolelärare heller.

Om du ska vara så nojig kanske du inte ska vikariera på förskola just nu heller!!!!

Hoppas inte du är på mitt barns dagis

Såontany skrev 2020-03-10 22:58:13 följande:

Är ingen läkare. Utan förskollärare. Jag kan inte särskilja förkylningsastma/corona/vanlig förkylning. Alltså måste jag göra lika för alla med symtom. Särskilda regler gäller för smittskydd, så vabben behöver du inte oroa dig för.

• Anonym (Jisses)

Uppmanar vuxna är inte samma sak som att alla med minsta lilla symtom måste stanna hemma. Och det gäller inte barn!

Så varför go bananas, du är vikarie inte ens ordinarie personal.

Tacka nej till jobb på förskola om du är så överkänslig mot snor och hosta.

Jag tänker trotts hosta iallafall inte vara hemma från mitt jobb och det bestämmer jag och inte Stefan.

Tänker heller inte hämta i övrigt friska barn på dagis om du nu skulle ringa mig.

Såontany skrev 2020-03-10 23:21:35 följande:

Stefan Löven uppmanar att de vuxna som uppvisar symtom ska hålla sig utan sociala kontakter. Jag tänker ett steg längre och jag uppmanar dig också att ta ansvar för att begränsa smittspridningen. Jag är både samhällsmedborgare och legitimerad förskollärare, och trots att jag ?bara är vikarie? tar jag mitt ansvar.

• Anonym (Jisses)

Ringde faktiskt vårt dagis nu på morgonen och självklart får man komma fast man är snorig och hostig, som dom sa barnen har ju varit snuviga och hostiga sedan i oktober.

Alternativet hade annars varit att barnets farförälder som opererade hjärtat för två månader sedan hade fått passa barnet. Jag är nämligen själv på mitt jobb denna veckan och har har dessutom hand om en prao från 7:an så jag måste jobba oavsett.

Kan faktiskt lova att mitt barn kan ha hosta utan att ha Corona

Anonym (ja) skrev 2020-03-11 06:49:21 följande:

"Var och en med symptom, även milda sådana ska begränsa sina sociala kontakter"

"Man ska inte vistas i miljöer där man kan smitta andra människor"

www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/coronalaget-just-nu-folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-teckensprakstolkad

(2:40 in i klippet)

Snoriga ungar ska INTE skickas till dagis nu.

• Anonym (Jisses)

Personligen kommer min hjärtopererad far att få passa mitt barn om det blir liknade på mitt dagis. Jag kan omöjligt vara hemma, det skulle innebära konkurs på riktigt

Anonym (hemma) skrev 2020-03-12 00:55:24 följande:

Vi fick mail att barnen ska vara hemma vid mycket milda symtom som lite snuva. Så mina barn fick vara hemma idag då de nyser i bland och är lite rinniga i nästan. Mår bra i övrigt men vi följer rekommendationerna och vill försöka stoppa denna spridning så den inte når ut till våra äldre och svaga i samhället.

Vi måste agera nu. Hemkarantän är det som gäller för alla som nu har minsta symtom. Oavsett om man varit i Italien eller inte.

• Anonym (Jisses)

Inte om man försöker fylla i sjukfrånvaro på försäkringskassan, man kommer inte vidare utan läkarintyg.

Så det blir till att jobba ändå!

Anonym (Sur) skrev 2020-03-14 10:43:51 följande:

Läkarintyget är ju slopat

Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn