Min man vägrar samverka efter skilsmässan.
Liberté skrev 2020-03-10 17:30:48 följande:
Jag har läst juridik så jo jag förstår rätt bra hur lagar och förordningar är uppbyggda och fungerar, du däremot verkar inte förstå vad förtal eller psykisk misshandel är för något. Man kan inte psykiskt misshandla någon genom att vägra kontakt med dig, du lider ja men personen vägrar ha att göra med dig alls. Bara för att DU mår dåligt av att någon inte pratar med dig är det inte misshandel utan det är fritt fram att vägra umgås med andra oavsett relation.
Däremot om du hör av dig varje vecka, skickar brev (likt du skriver) så är det borderline trakasserier om personen inte vill ha din kontakt.
Förtal vet du ingenting om du personen inte sagt något till dig eller öppet på Facebook osv. Att säga att man tycker någon sla undvikas eller är en dålig människa i sitt eget hem i förtroende till tredje part är inte förtal.
Socialen och jurister håller inte alls med det är därför lagarna är ut som de gör att barn i tonåren är stora nog att själv välja umgänge. Du förstår väl att bara för att folk har sympati med din situation. Inte betyder att de tycker att lagar ska ändras för din skull?
De finns där för att skydda barn från föräldrar de är stora nog att välja att INTE vilka träffa oavsett anledning. Respektera detta.
Om barnen ville träffa dig så kan de göra det. Om de ändrar sig skulle det kunna ske imorgon och lagen skulle stödja deras rätt att göra så.
Lagstiftningen ser ut så att barnen kommer först sedan föräldrar.
Självklart borde lagstiftaren finnas på barnens sida. Det är förstås inte sunt att barnen blir indoktrinerade av en förälder att hata den andra utan andra skäl än att föräldern vill utkräva hämnd.
Det är inte omöjligt att pappan saker till barnen som "Jag kommer ta livet av mig om ni pratar med er mamma", eller kanske han är mer subtil och ljuger ihop historier som får barnen att dra egna felaktiga slutsatser om sin mor. T.ex. "Er mamma har övergivit er, om vi inte håller ihop kommer ni bli alldeles ensamma"... Det finns många sätt som en vuxen kan manipulera barn att göra saker som går emot deras egna intresse av kärlek och grundläggande behov. Det verkar inte många i tråden fatta.
Hur kan man lägga skulden på mamman när pappan så uppenbart manipulerar sina barn? Och när mamman i sin desperation klagar på de bristande juridiska möjligheterna att komma åt en sannolikt manipulerande far, blir hon attackerad och förnedrad.
Det är inte den mammans fel att pappan är överdrivet svartsjuk efter att han själv inlett skilsmässa och att han tar ut det på barnen, genom att manipulera dem till att överge sin mor. När pappan vrider åt sina tumskruvar så borde det juridiska systemet bevaka barnens och mammans rätt till umgänge till gagn för barnens fortsatta utveckling.