Min man vägrar samverka efter skilsmässan.
Hej TS! Jag beklagar verkligen. Det är fruktansvärt situation. Jag tror dig - det verkligen är pappan som har hjärntvättat barnen och att han bär ansvaret.
Jag vill inte skuldbelägga, men jag blir fundersam varför du inte varit hårdare i kontakten med myndigheter och med barnen? (Tex bett läraren att faktiskt socanmäla, inte bara ringt/smsat barnen, utan fysiskt sökt upp dem, det är din rätt som mamma) Som någon skrev i tråden tidigare var de försöken avgörande för att kontakten skulle kunna återetableras.
Visade din exman några tendenser att använda sig av psykiskt/fysiskt våld när ni var tillsammans? Var han självisk eller visade tecken på total avsaknad av att förstå andra människor och deras behov (tänker att han inte förstår barnens behov av dig)? Jag tänker också att det är ovanligt att människor totalförändras, oftast finns de dragen där hela tiden, om än mindre tydligt.
Angående relationen till din exman har jag inga tips förutom att hålla dig borta. Jag tror inte att han kommer förändras och oavsett vad et här beror på (psykisk ohälsa, narcissism eller psykopatiska drag) så tror jag på fullt allvar att han aldrig kommer göra något som gagnar dig.
Jag har inte varit i relation med en sådan människa, men jag hade en roomie en gång. Det fanns så många tillfällen när han struntade i om hans handlingar skadade honom- så länge de skadade mig.
Anyway frågan är vad du ska göra nu. Sa du att du är med i någon grupp för att få stöd? Går du till en psykolog? Jag skulle läsa mer/sätta mig mer in i hur psykiskt misshandel/normaliseringsprocesser fungerar och sedan gradvis allteftersom barnen bli äldre ta kontakt, inte genom att ringa/smsa utan genom att dyka upp på skola. Det spelar ingen roll att de tycker att det är pinsamt, det viktiga är att visa att du bryr dig.
Har du funderat på att skriva brev till dem som de kan läsa senare? Det låter som något ur en film, men att skriva ner dina tankar och känslor och spara breven och en dag kanske den dagen då de söker upp dig kommer och då kan de så småningom få läsa de breven som visar att du brytt dig hela tiden.
Stort lycka till!