Inlägg från: Deceree1 |Visa alla inlägg
  • Deceree1

Överta en äldre hund

Jag förstår din osäkerhet. Min första schäfer blev bara 9 år. Cancer. Min andra schäfer blev 13 år. Cancer. Min nuvarande schäfer är snart 8 år.

Man kan ju aldrig veta...det är inte kul att ta en schäfer som är 7 år om den dör vid 9 år... men som sagt, man kan aldrig veta...

Har den 7-åriga tiken haft nån kull?

• Deceree1
    Stora Tomten skrev 2020-03-09 15:13:44 följande:

Nej, man kan ju aldrig veta. Kollar man historiken bland namnen i stamtavlan är det 7- åringen som har högst chans att uppnå hög ålder och behålla hälsan men det är ändå ingen garanti. Hon har haft två kullar vid 3 och 5 års ålder och är i utmärkt kondition. Har varit fodervärd till två av hennes avkommor. En tik och en hane som båda gått till tjänst.

Jag vet inte om det ligger nån sanning i det men det sägs att en tik som har fått en kull med valpar, inte löper lika stor risk att få juvertumörer eller livmodercancer. Jag har ingen aning men min schäfer som blev 9 år hade ingen kull. Hon som blev 13 år hade däremot fått en kull.

Jag hade gärna satt en kull på min nuvarande schäfer men låter bli eftersom hon har allergi.... jättetråkigt
Svar på tråden Överta en äldre hund