Inlägg från: Anonym (pedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pedagog)

Orosanmälan från polisen?

Anonym (Ts) skrev 2020-03-09 09:13:16 följande:

Fick svar idag att polisen har anmälningsskyldighet och att det inte _ska_ finnas några kryphål, så jag hoppas det stämmer.

Barnen får därav inte åka dit på ett tag framöver, tills anmälan är utredd.

Det behöver inte bli någon utredning.
    När soc får in en anmälan ringer dom upp berörd part och bestämmer en tid för att träffas, sen kan det bli en utredning eller så läggs det ner på stört.

Bara för att polisen blev ditkallad är det inte säkert att soc kommer att göra en utredning, det kan vara över på ett någon dag.
    Men om dom anar något kan dom göra en utredning.
    Så det kan gå åt vilket håll som helst.

Är det så att barnen verkligen far illa så hoppas man ju att det blir en utredning.
    Men om det bara var bråk kommer det inte att utredas.

Hur gamla är barnen?
  • Anonym (pedagog)
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-09 12:26:22 följande:
    Nej, så mycket vet jag. En anmälan leder i det flesta fall inte till en utredning. Men frågan var mer om det faktiskt blir en anmälan, oavsett hur den slutar.

JAG vill gärna ha en utredning, utifrån barnens mående. Och tänker att det då blir upp till myndigheten själv att avgöra, och inte min enskilda åsikt/önskan.

Barnen är i närmare tonåren och i lägre skolåldern.
    Ja polisen har en skyldighet att anmäla, men om det blir en utredning beror ju på vad som kommer fram.
    Vad säger barnen själva?  De äldre borde ju kunna säga någonting åtminstone till dig eller någon annan närstående eller vän även om dom inte vill att pappan ska råka illa ut.
    Soc måste ju få någon att säga något om dom ska kunna göra en utredning.
    Om det förekommer fysiskt våld borde något av barnen ha blåmärken eller liknande.
    Har du märkt på barnen om dom inte vill till pappan eller beter sig på ett annorlunda sätt?
    Vad tror du själv? tror du att barnen kan fara illa?
Svar på tråden Orosanmälan från polisen?