• Ess

Styvmamma-upproret

Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:28:01 följande:
    Har inte själv varit i situationen, men har en bekant som gjorde så (inte Disneyland Miami däremot ett annat resmål som exet utmålat som paradis för barnet). Som sagt, det behövdes bara den gången för att problemet skulle upphöra. Därefter frågades det om veckobyten istället för att försöka ta över.
    Det är ett moraliskt dilemma med. Man vet att exet gör det för att jävlas, men vill man verkligen hindra barnen från att resa, speciellt om man själv inte har råd att erbjuda något likvärdigt.

Vi diskuterade faktiskt saken när det kom upp första gången. Hans första reaktion var att blåsa på exet och hindra resan. Jag ansåg att det iofs var fel gjort av henne, MEN annars skulle de bara sitta här i sina rum hela lovet. Så jag tyckte att han skulle fråga barnen vad de själva ville, och de ville ju självklart åka.
    Det var en häftig resa de skulle på och hade de inte velat åka med så hade jag gärna åkt i deras ställe, tror dock inte exet och hennes man uppskattat att få bjuda mig på en resa....
  • Ess
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 07:10:23 följande:
    Minns du ungefär hur länge det var turbulent? Ni skaffade ändå flera barn? Jag började sätta ner foten för 1,5 år sedan och sedan dess har det varit mycket konflikter. Jag började säga ifrån när jag repat mig från den första deprimerade tiden som nyförlöst. Jag kommer inte orka leva i dessa konflikter i flera år till och kommer inte att skaffa ett till barn med min man om det inte blir lugnare.
    Umgänget upphörde innan nr 2 var ett år gammal, det var turbulent fram tills dess.
    Vi har bara ett drygt år mellan våra två äldsta.
  • Ess
    Miss Skywalker skrev 2020-03-14 13:49:04 följande:
    Det är inte helt ovanligt att helsyskon blir svartsjuka på yngre. Förstår inte varför pappan hamnar i lojalitetskonflikt när det gäller halvsyskon.
    Därför att de har möjligheten att välja bort honom, speciellt om de har stöd och pepp för detsamma av sin mamma.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-14 15:22:31 följande:
    Fast med helsyskon är både mamma och pappa flerbarnsföräldrar och delar ansvaret för svartsjuka äldre syskon. När mannen i förhållandet är den som har barn sedan tidigare blir det också hans ansvar att hantera de äldre syskonen, för dem har inte hans partner ansvar för. Inte konstigt då att han hamnar i en lojalitetskonflikt.
    Jag tror att i grunden handlar det mest om att föräldrarna har ett uselt eller inget samarbete alls. Inte ovanligt att den ena föräldern då står och hejar på sitt barn att det ska välja bort den andra. Då hamnar den föräldern i ett läge där det är vidöppet för utpressning.
  • Ess
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 11:23:10 följande:
    Innan den här tråden skapades fanns det ytterligare nån eller några trådar som handlade om samma sak i stort sett. Det var lika otrevligt och gräligt i de trådarna också. Attityden på familjeliv är generellt sett ganska dålig. Då ploppar den här tråden upp och förklarar att bonusar ska sätta stopp. Visst, jag blev nyfiken på hur man ska göra det och varför men tråden blev snarare som bensin på brasan. Enda anledningen till att den fortsätter är ju för att folk verkar njuta av att hacka på varann. TS inkluderad. 
    Vissa blir extremt provocerade över att man kan dela bostad med deras barn utan att man bryr sig om dem, utan att man direkt gillar dem.
    Man har valt föräldern och ungarna kom på köpet, föräldern har fortfarande sitt ansvar att ta hand om sina barn både ekonomiskt och rent praktiskt. Men många fattar inte det utan anser att en kvinna har ett naturligt ansvar att ta hand om barnen. 
  • Ess
    Anonym (V) skrev 2020-03-15 11:20:44 följande:
    Fast uppenbarligen så funkade det ju inte med första barnens mamma heller så att begära att varje ny kvinna ska sitta med spåkulor och förutse varenda sak som kommer ske är helt befängt. Pappor, barn och ex är också individer med egna personligheter som kan förändras med tiden och det är inget som varje styvmamma kan förutspå.

Ömsesidig respekt ska man alltid eftersträva men då ska den som sagt vara från alla inblandade individer och inte förväntas vara något som enbart styvföräldern ska visa.

Sen det här med att resa allihop är inte bara nåt som en bonusförälder kanske inte vill. Jag är också skilsmässobarn och uppväxt i bonusfamiljer, jag hade aldrig i livet velat åkt iväg med mamma, pappa o deras partners på resa ihop. Inse att det där passade er familj men det är bara att inse att det inte behöver vara en mall för ett lyckat koncept för alla.

Barnen och föräldrarna själva kanske aldrig i livet skulle vilja göra en sån sak. Du och några till är lite maniska med att skylla allt på pappas kvinna.
    Jag hade aldrig ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur det skulle bli, hade jag haft den minsta aning så hade jag vänt direkt.
  • Ess
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-15 14:28:18 följande:
    Visst är det så. Började tänka tillbaka på när jag flyttade ihop med sambon. Efter en hel veckas samboliv så fick jag veta att varannan helg skulle bli varannan vecka. Frågade då hur han hade tänkt lösa barnomsorgen på morgonen eftersom dagis/fritids inte öppna förrän 06.00 och han börja jobba klockan kvart i 6. Jo men se det hade han och hans ex tänkt att jag skulle se till att det fungerar. Att jag jobbar natt ibland och kom hem efter han börja jobba skulle lösas med att hans ex kom hit en timme till jag kom hem, sen skulle jag lämna på fritids innan jag gick och la mig. . När jag jobbar förmiddag så kunde exet minsann tänka sig att barnet mot betalning förstås fick vara hos henne. Tilläggas bör att hon inte jobbar utan lever på bidrag.

Vart inte nåt med det, han fick ändra sin arbetstid så han kunde lämna och hämta själv. Mamman anmälde oss till soc för jag inte tog hand om baaaaarnet.

Kämpade på i några år men både min särbo som han är nu och hans förbannade ex sabotera allt. Jag skulle ha mer ansvar både i vardagen och ekonomiskt än nån av dom biologiska föräldrarna så det var bara att slänga ut dom till slut.
    Vilka idioter det finns. Hur kan båda föräldrarna tro att de ska kunna dra sig tillbaks och dumpa ansvaret på en ny sambo. 
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-15 14:57:29 följande:
    Alltså, jag tror att du vill missförstå mig medvetet, för annars fattar jag inte hur du läste inlägget. Hur menar du att jag försvarar pappan när jag säger att han har ansvaret?

Vem skall annars ta hand om de äldre barnen när de är hos sin pappa om inte han gör det? Skall de tex till en hockeyträning och behöver skjuts så kan ju inte pappan lägga över det ansvaret vare sig på sin partner eller sitt ex, så vem har ansvaret om inte det åligger pappan? Han får ju då kompensera sin partner genom att ta mer ansvar för deras lilla de veckor de äldre är hos sin mamma, så att ansvarsbördan för deras gemensamma fördelas jämt på så sätt, men han måste ju se till att det funkar kring sina äldsta barn när han har dem hos sig.
    Det kanske är så att det helt enkelt inte fungerar att köra runt de stora när arbetsbördan i hemmet ökar. Då får de avstå, samåka med andra eller ta sig dit för egen maskin.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-15 16:54:13 följande:
    Ja, eller så får den lilla sitta med i bilen. Så löser ju ofta sammanboende föräldrar logistiken. Om inte partnern kan/vill ta hand om barnet under tiden så får pappan kanske helt enkelt ta hand om alla sina barn. De äldre slutar ju inte vara hans ansvar för att han får fler.
    jag ser ingen anledning till en nyfödd ska sitta i bilen, antingen får de avstå eller så får de träna när det går.
    Sammanboende föräldrar har oftast inte så stor skillnad i ålder mellan barnen. 
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-15 18:30:29 följande:
    Sammanboende föräldrar har båda ett intresse av att förändringarna inte skall bli för stora för de barn som finns när syskon kommer. Jag gav i mitt exempel heller inte någon ålder på de äldre barnen. Hockey kan de börja med i sex-sjuårsåldern.

I det här fallet gav jag dessutom först förslaget att mannen kunde komma överens med sin partner om att hon tar hand om babyn mer de veckor han har sina äldre barn, för att sedan kunna betala igen till henne genom att ta mer ansvar för den lilla under ensamveckorna. Om hon inte kan se att det är bättre för hennes lilla, eller om hon inte bryr sig mer än så om sitt barn än att offra babyns bekvämlighet för sin skruvade syn på rättvisa så får pappan lösa det på det sätt han kan utan att heller svika sina äldre barn.

Och jag antar att du skulle sätta barnet i bil om du var ensam och skulle till affären, eller om du ville hälsa på en kompis som bor en bit bort? Jag ser ingen skillnad i upplevelse för babyn om det istället tar en tur med pappa till ishallens parkering t.o.r.

Om man som partner däremot driver på att de äldre barnen skall offras för att det skall vara någon märklig millimeterrättvisa de veckor de äldre barnen är hos sin pappa så skulle jag säga att det är ett bra sätt att göra sig förtjänt av epitetet styvhäxa.
    Även i kärnfamiljer får större barn stå tillbaks när det kommer små. Likadant får de stå tillbaks om ett barn har tex medicinska problem. 
    Jag ser inga problem med att de större får ta ett eget ansvar eller stå tillbaks om det inte funkar. Sen kan det va så att ofta funkar det, men ibland inte, och då får de låta bli träningen när det inte funkar. 
    Tycker den andra föräldern att det är viktigt att de tränar varje gång så får den föräldern köra.

Jag skiter totalt i vad andra kallar mig, för alla får stå tillbaks och kompromissa även särkullar.
Svar på tråden Styvmamma-upproret