Anonym (Sean) skrev 2020-03-15 18:30:29 följande:
Sammanboende föräldrar har båda ett intresse av att förändringarna inte skall bli för stora för de barn som finns när syskon kommer. Jag gav i mitt exempel heller inte någon ålder på de äldre barnen. Hockey kan de börja med i sex-sjuårsåldern.
I det här fallet gav jag dessutom först förslaget att mannen kunde komma överens med sin partner om att hon tar hand om babyn mer de veckor han har sina äldre barn, för att sedan kunna betala igen till henne genom att ta mer ansvar för den lilla under ensamveckorna. Om hon inte kan se att det är bättre för hennes lilla, eller om hon inte bryr sig mer än så om sitt barn än att offra babyns bekvämlighet för sin skruvade syn på rättvisa så får pappan lösa det på det sätt han kan utan att heller svika sina äldre barn.
Och jag antar att du skulle sätta barnet i bil om du var ensam och skulle till affären, eller om du ville hälsa på en kompis som bor en bit bort? Jag ser ingen skillnad i upplevelse för babyn om det istället tar en tur med pappa till ishallens parkering t.o.r.
Om man som partner däremot driver på att de äldre barnen skall offras för att det skall vara någon märklig millimeterrättvisa de veckor de äldre barnen är hos sin pappa så skulle jag säga att det är ett bra sätt att göra sig förtjänt av epitetet styvhäxa.
Även i kärnfamiljer får större barn stå tillbaks när det kommer små. Likadant får de stå tillbaks om ett barn har tex medicinska problem.
Jag ser inga problem med att de större får ta ett eget ansvar eller stå tillbaks om det inte funkar. Sen kan det va så att ofta funkar det, men ibland inte, och då får de låta bli träningen när det inte funkar.
Tycker den andra föräldern att det är viktigt att de tränar varje gång så får den föräldern köra.
Jag skiter totalt i vad andra kallar mig, för alla får stå tillbaks och kompromissa även särkullar.