Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 11:07:49 följande:
Det är sällan du kommer att få en hel story. Många som vänder sig till ett anonymt forum vill inte outa sig. Det finns alldeles för många inblandade. Exet, svärmor, svärfar, styvbarnen, eventuella andra släktingar, gemensamma vänner. En hel story lär du inte få. Tappatstekspade berättar dessutom inte om sig själv utan om någon annan. Men nu har du ju i alla fall försökt att ge dig på ett resonemang.
Du hade några förslag: Ge barnen ett kok stryk. Skicka ungarna till den andra föräldern tills de har vett att sköta sig. Är det dessa förslag du vill ge? Då har du ju i alla fall svarat på Tappadstekspades fråga.
Trodde, i min enfald att du skulle förstå vad jag menade...
Det krävs olika lösningar beroende på orsaken till barnets beteende. Så en enkel patentlösning, som jag uppfattade att tappadstekpanna och du bad om eftersom jag inte hade mer bakgrund än vad tappadstekpanna skrev i sitt inlägg, var inte möjlig att ge.
Om ett barn blivit lämnat förut behöver pappan försäkra hen att den nya babyn inte kommer att manövrera ut syskonet ur pappans liv. Om barnet är bortskämt behöver pappan träna på att säga nej och sätta gränser. Om det finns psykisk ohälsa behöver föräldrarna hjälpa barnet till en samtalskontakt.
I min värld är barnmisshandel eller att avsäga sig ansvaret och skicka barnet till den andra föräldern inga alternativ.
Men du kanske tycker att det är bra om ungen får lära sig veta hut eller om hen kan skickas på obestämd tid till den andra föräldern så att hen inte stör i idyllen? Annars kan en ju tycka att du borde ha kunnat klura ut åtminstone några av de saker jag nyss beskrev utifrån mitt svar om att olika situationer kräver olika handlingar.