Inlägg från: Anonym (Sean) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sean)

Styvmamma-upproret

Anonym (J.M) skrev 2020-03-11 22:34:12 följande:

Exakt. Det är barnen som är offer i soppan, inte vuxna kvinnor.

Och på tal om kvinnohatet som det härjas om i tråden, detta står ?styvmödrarna? för själva eftersom dom inte gör något annat än att hata sina mäns exfruar och lasta dessa för hur deras män beter sig.

Och som sagt, många av de här stackars barnen lär ju vara flickor.

Det tragiska är ju att det talas om kvinnohat istället för att fokusera på mäns ansvar för att se till att alla deras barn mår bra och att relationen med partnern funkar. När han då brister i ansvar är det barnen eller exet som får skulden.

Men det är väl lättare att kasta skiten dit än att be sin partner att steppa upp och ta ansvar och annars själv se till att forma det liv en vill ha utan den barlast som en ryggradslös man utgör.

Återkommande bemöts uppmaningar om att lägga ansvaret där det hör hemma med hånfulla kommentarer om ens präktighet och självgodhet. Som om det skulle bli någon förändring i någon enda styvfamilj om inte de som är vuxna tar det ansvar som är deras. Klarar en man inte av att hantera båda sina barnkullar i relation till sin partner och heller inte är villig att jobba på en förändring av sitt beteende så kanske han inte skall leva i den relationen. Detta eftersom det skapar så mycket frustration och missriktad aversion mot barn och ex från partnerns sida. Och klarar en partner inte av att ställa kraven och lägga ansvaret där det hör hemma istället för att skylla sitt dåliga förhållande på partnerna barn eller ex så kanske det är fel förhållande att leva i för hen.
  • Anonym (Sean)

Ursäkta, Tappadstekspade,jag missade att citera i mitt svar till dig.

Anonym (Sean) skrev 2020-03-11 23:01:30 följande:

Tycker du att det är ok att avsky partnerns barn sedan tidigare bara för att de finns och är barn? Tycker du att barnen eller exet är mer ansvarig för en persons välmående i en relation än dennes partner, tillika förälder till dessa barn?

Vad hjälper det dessa personer att andra underblåser den motviljan och bekräftar att det är barnen/exet som är orsaken till hens olyckliga parrelation och inte partnern?

Jag skulle säga att det är mer skadligt än bra att normalisera avsky för partnerns barn och att låta dessa partners komma undan med att vara värdelösa genom att lägga skulden på barn eller ex.

Säger inte att du behöver hålla med mig, men eftersom det här är ett öppet forum tänker jag heller inte låta andra besluta om i vilka trådar jag får skriva.

Tappadstekspade skrev 2020-03-11 22:49:57 följande:

Jag har inte hängt med i er diskussion i detalj. Men varför kan inte missnöjda styvmorsor få ha en tråd där de diskuterar sina negativa erfarenheter och spy galla över vem fan de vill? Vad rör det er?

Jag är nöjd med min situation, men det är mycket tack vare att jag haft turen att ha en gullig och rar styvdotter. Hon har sina problem, men det är inte fråga om systematisk utfrysning av mig eller ett behov av att ständigt vara i centrum. Hon har som sagt sina problem, hon har varit otrygg hela livet och har större behov än andra barn att vara nära och få tröst av sin pappa. Men hon gör det inte i ett led att frysa ut mig eller för att ta uppmärksamhet från sin lillasyster (eller jo, det senare kanske hon gör ibland, men så gör ju alla barn emellanåt, även barn som växer upp i kärnfamiljer). Men det finns barn som manipulerar och utav svartsjuka och avundsjuka försöker förstöra pappas relationer. Alla barn är liksom inte änglar. Jag tänker inte sitta och kasta skit på styvmorsor med sådana styvbarn när de sitter här och ventilerar och pratar av sig.

Bonusdotterns mamma är en väldigt bra person, hon ställde upp och hade dottern en vecka längre när vi fick vårt gemensamma barn. Så även där har jag haft extrem tur. Jag har halkat omkring på bananskal. Så vem fan är jag att kritisera styvmorsor med styvungar från helvetet? För sådana finns. Du har, liksom jag, bara haft turen att slippa ex och styvbarn som är manipulativa, svartsjuka och avundsjuka. Jag skulle tagga ned om jag vore du och smulpaj01 och sluta slå mig för bröstet. Ni lever inte andra styvmorsors liv. Låt dessa få prata av sig för guds skull!

• Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:24:21 följande:

Vem avskyr dem bara för att de finns?

Tror du inte att det går att bedöma en människa efter hur den är och sen bilda sig en uppfattning om vad man tycker om den?

Jadu, i mina ögon är det inte sunt att leva i en relation så länge med en partner och bara uttrycka avsky för dem och önska bort dem. Om saker inte funkade i början hade det väl varit på sin plats att din man tagit tag i det istället för att sätta sig i baksätet och låta både sitt ex och dig styra allt. Men så anser ju jag att män också har ett ansvar för sina barn...
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:28:57 följande:

Det är dags att de som behöver vågar börja ställa krav på sin situation och sin omgivning. Jag tolererade inte att ha någonslsgs biroll, vi vuxna är de som har beslutsrätten i familjen och inga andra.

Det är väl självklart att det är de vuxna skall vara just vuxna. Men när någon istället hemfaller till att avsky barn eller ex och skylla sitt dåliga förhållande på dem istället för att avkräva partnern ansvar så har en släppt sin vuxenrelation.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 08:35:54 följande:

Var någonstans lägger NI ansvaret på dem ryggradslösa männen om jag får fråga? Ni anklagar ju bonusmammor för att inte lägga nån som helst skuld på sina män (denna tar inte jag åt mig av) men gör ni det menar du?

Du och några till här sitter ju bara här och fräser ur er en massa onödig skit om styvhäxor osv.

Sen det där om att det handlar om kvinnoförakt i grund och botten står jag fast vid.

Ja, ditt kvinnoförakt är i alla fall tydligt, och din benägenhet att låta män komma undan.

Vet inte om du läst mina inlägg, men jag upprepar gång på gång att männen är de som har ansvar gentemot sin partner och alla sina barn för att få det att fungera.

Hur tänker du själv att ett förhållande kan bli bättre för att mannen fortsätter vara ryggradslös och hans partner skyller sin dåliga relation på barn elller ex? Det är ju inte exet eller barnen som den nya kvinnan är ihop med...

Det verkar som om du slutar läsa så fort en inte skriver att styvbarn är ett otyg som borde flytta till sina mammor och att alla ex är djävulens påfund och plågoris, annars förstår jag ärligt talat inte hur du kunnat missa att jag hela tiden uppmanar till att lägga ansvaret hos männen, där det hör hemma.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:43:22 följande:

Särkullarna är vuxna människor och utav den typen jag helst undviker i den mån det går.

De var, enligt dina tidigare inlägg inte vuxna när du kom in i bilden och skulle de haft möjligheten att bygga en vuxenrelation med sin pappa utan att du ändå hela tiden skulle vara med och lägga sordin hade de kanske träffat sin far oftare än de tycks göra nu.

Men om det kan vi bara gissa, för det tåget har ju gått och de är vuxna nu.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:39:43 följande:

Sitt ex?

Vart kom hon in i bilden, jag pratar om särkullarna. Jag bedömde dem och kom fram till att jag inte har något gemensamt med dem mer än vädret.

Exet kom vi överens om hur utspelen skulle bemötas, dvs undvika henne helt, även om hon försökte både själv och via sina ungar.

Bra att han kunde stå vid din sida gentemot exet. ????

Tråkigt bara att han tyckte att hans första barnkull inte var värd mer engagemang från hans sida än att han accepterade dina åsikter om dem.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:50:11 följande:

Bra att han kunde stå vid din sida gentemot exet. ????

Tråkigt bara att han tyckte att hans första barnkull inte var värd mer engagemang från hans sida än att han accepterade dina åsikter om dem.

Frågetecknen skulle vara en tumme upp på den.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-12 10:55:27 följande:

Jo det gjorde du. Det enda du gjort är att nedlåtande kasta skit så vem är provocerad? Du och dina lierade bevisar precis det tråden handlar om..

Inte konstigt att barnen blir odrägliga med föräldrar som kräver att omgivning ska älska dom och buga när de kommer..

Föräldern skall och kan inte kräva att omgivningen skall älska hens barn, inte heller att hens nya partner skall älska barnen. Att acceptera att partnerns barn finns och inte sabotera barnets och partnerns möjlighet att ha kontakt borde däremot alla som går in i en relation med någon som har barn sedan tidigare däremot göra.

Och när partnern, istället för att lägga skuld på den de lever i ett förhållande med säger att det är barnens eller exets fel att den relation de lever i inte fungerar så beter de sig inte moget. Ansvaret skall läggas på föräldern/partnern, men det verkar många i den här tråden ha svårt att förstå och blir istället kränkta över att de får höra att de faktiskt kan påverka sin situation endast om de tar det med den de lever med.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 11:09:32 följande:

Du verkar iallafall inte läsa mina inlägg. Var har jag inte skyllt på mannen ifråga?

Om det är nån här som verkar vara otrevlig och skadlig för barn så är det du. Jag skulle aldrig vilja att mitt barn hade dig som bonusförälder och det är ett som är säkert. Du skulle vara för forcerad och skulle vara orolig över att du var skadlig för mitt barns utveckling.

Mitt barn ska vara lycklig och utvecklas till en stark och egentänkande individ, INGEN ska sätta en offerkofta på mitt barn iallafall. Såna som dig, Smulpaj och JM skulle jag inte önska iallafall. Ser inga kärleksfulla individer här, snarare luktar det bittert, svartsjukt och missunnsamt och det är egenskaper som inte ska projiceras över på barn.

Vilken tur då att vi inte har någon relation irl, för jag känner på precis samma sätt gentemot dig och dem du allierar dig med när jag läser inläggen här.
Svar på tråden Styvmamma-upproret