Inlägg från: Miss Skywalker |Visa alla inlägg
  • Miss Skywalker

Styvmamma-upproret

Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 16:06:53 följande:
    Absolut kan de klaga, men vill de få till en förändring för sina barns skull så hjälper det ju inte barnen att de sitter och klagar på särkullsungarna eller exen, det är fortfarande partnern som behöver steppa upp och ta ansvar om förändring skall ske.

Jag tror att det faktiskt var för att få till en förändring som trådstartaren gjorde tråden och då är det väl inte orimligt att peka på var lösningen kan finnas, istället för att bara älta och klaga på sådant som inte går att förändra.

Men du är fullt fri att tycka annorlunda och underblåsa ältandet istället.
    Din ?lösning? var att dra det uttjatade styvhäxkortet..

Dessutom är det inte alltid föräldrarnas fel. Jag tyckte synd om min kille och hans ex för de försökte verkligen få ordning på ungen som fortsatte att bete sig som ett rövhål till vuxen ålder..
  • Miss Skywalker
    Ess skrev 2020-03-13 11:53:50 följande:
    Jag dumpade också över ansvaret på honom, hälften.

Det gjorde att han tvingades börja säga nej till de stora. Det var omskakande för dem, det var ett ord de aldrig hört innan.
    Nyfiken på vilka rikspuckon som gör en tumme ner på något så självklart att man delar på ansvaret för sina barn. Som sagt det är viktigare att curla sönder halvvuxna barn än att styvmamman ska få avlastning för de gemensamma..
  • Miss Skywalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 14:56:03 följande:
    Jag tycker det är lite lustigt att se den där tummen ned som finns genomgående i tråden, inte beroende på vad som sägs utan på vem som säger det

Jag tror inte det handlar om rikspuckon utan om rikspucko. 
    Vem det än är så är rikspuckot välkommen att förklara varför delat ansvar är en så dålig idé.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:01:30 följande:
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 14:13:52 följande:

Nyfiken på vilka rikspuckon som gör en tumme ner på något så självklart att man delar på ansvaret för sina barn. Som sagt det är viktigare att curla sönder halvvuxna barn än att styvmamman ska få avlastning för de gemensamma..

Finns visst fler rikspuckon, eftersom mina förslag om hur pappan skall ta ansvar för sina barn också fick en tumme ner -eller så är det samma person som inte gillar någotdera.
    Eller så var det inte dina förslag de ogillade utan din nedlåtande inledning.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:16:38 följande:
    Fast, det är ju inte exets som bär ansvaret i er familj. Det handlar ju i så fall om att partnern inte vågar vara obekväm, sätter ner foten och säger nej.

Efter att ha förlorat pengarna för en betald resa på fel vecka lär nog exet bli bättre på att kommunicera.

Känner du inte dig lite tjatig nu? 

Hur ska pappan förhindra exet att hjärntvätta barnen att hata pappas nya som är ett vanligt problem för styvmammor? Får man kalla henne häxex då..?

• Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:24:35 följande:
    Här har vi tex ett inlägg som någon skulle kunna tumma nedåt, men så länge det är du som får hacka går det säkert bra, eller hur?
    Ja har redan fått nedtummar. Kan du inte svara på frågorna istället?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 09:46:58 följande:
    Relationen med pappan har naturligtvis blivit dålig pga detta, vi går i parterapi.
    Vad säger han själv om sitt beteende?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 11:19:06 följande:
    Han har sagt förlåt för hur han betedde sig kring vårt barns födelse. Sagt att den tiden är som en enda dimma för honom, att han inte minns. Men jag har svårt att förlåta och vi upplever dessutom problem även i nuläget, alltså jag tycker att han särbehandlar äldsta barnen och är hård och ogin mot vår yngste.
    Vad praktiskt att få en ?blackout? samtidigt som man beter sig som ett rövhål. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (V) skrev 2020-03-14 12:25:28 följande:
    Hon vill väl pinka sitt revir alternativt passa på och prioritera sin egen frihet lite. Det kan låta taskigt att anta det men jag tror att det är så i många fall.

Däremot så tror jag att det är fel taktik ur ett långsiktigt perspektiv. Den nyblivna mamman blir stressad av alla energier runtomkring, pappan blir hispig och struttar lite höger vänster o vet inte hur mycket glädje han vågar visa över nya bebisen för barnen plus dränks i dåligt samvete och i vårt fall så blev hans barn svartsjuka.

Jag tyckte att det blev för hysteriskt och efterspelet blev långdragna konflikter och förlossningsdepression.
    Det är inte helt ovanligt att helsyskon blir svartsjuka på yngre. Förstår inte varför pappan hamnar i lojalitetskonflikt när det gäller halvsyskon.
  • Miss Skywalker
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 09:53:36 följande:
    Jag är uppe och ammar och hade en hand ledig... Så nej dricker inte vino tinto.

VART skriver jag vad en får och inte får skriva?

Bara för att jag tycker att någons åsikt är dum betyder inte det att den ej få finnas...

Ja jätte destruktivt att skriva i en tråd på familjeliv. Läs inte in för mycket i ett inlägg nu rara du.

Men varför får jag inte engagera mig i den här tråden bara för jag misstycker med ett upprop för styvmammor? Fattar inte riktigt logiken.
    Varför orkar man svara i en tråd där man inte ens orkat läsa ts? Förstår verkligen inte.
Svar på tråden Styvmamma-upproret