• Anonym (V)

Styvmamma-upproret

Anonym (Hepp) skrev 2020-03-11 20:43:44 följande:

Samtidigt undrar jag om det är svårt för den barnlösa föräldern (Ja det skulle kunna vara en barnlös man också) att förstå vilka tankar som en far eller mor brottas med när det kommer ett nytt barn med en ny förälder.

De flesta styvföräldrar som skriver i tråden verkar vara barnlösa sen innan.

Så är det säkert för många som får barn igen men det var nog inte hans akilleshäl, eller såna tankar drogs igång för att han föll för grupptryck. I vårt fall så försökte vi länge med att få barn så den processen i sig var tuff men när vi äntligen fick till ett plus så fanns det inga tvivel att vårt barn var efterlängtat. Han kan inte skylla på kalla fötter eller dra en massa andra saker iallafall.

Det jag däremot underskattade var hur lättpåverkad han var för känslomässig utpressning och yttre påverkan, så behöver det inte vara för alla men han visade sig vara en riktig tönt.

Sen kan väl jag tycka att man är där igen och ska påpeka hur den barnlösa personen borde sätta sig in i förälderns situation. Jag kan tycka att den som har erfarenhet sen tidigare kanske borde ha lite mer förståelse och först o främst kunskap om vad som händer med nån som får sitt första barn.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-11 21:57:33 följande:

I dina ögon är barnen svagast. Din lierade vän J.M pratar om barnens bästa. Det är mycket floskler du kommer med. Väldigt mycket om din egen förträfflighet. Vi andra vi diskuterar ju bara hur partners barn är ett nödvändigt ont.

Vi har precis diskuterat förstföderskor. Vi diskuterar vad det är som gör att så många förstföderskor med män som har barn sen tidigare verkar dela liknande historier. Var finns barnens perspektiv i att inte ens få en chans till en bra start i livet när deras mamma går in i väggen? 

Du påstår att du ser till barnens bästa men du gallrar ut vilka barns bästa du tänker välja att se. Mitt barns bästa har du inte valt att se. 

Här skulle jag vilja tillägga att barn buntas ihop i dessa diskussioner som en grupp fast spektrumet kan vara mellan ett till 18 år.

Jag gjorde ett aktivt val att inte välja en man med små barn. Här kände jag iallafall att det hade blivit alldeles för rörigt så valde bort det. Min man hade barn eller äldre tonåringar snarare och där tänkte jag att de behöver givetvis sin tid men mer i ögonblicken och i stunden, skulle ha full förståelse också ifall det skulle kännas pinsamt att pappa och hans tant fick en bebis. Men trodde aldrig i min vildaste fantasi att de skulle gå in och bli bebisar på nytt igen och kräva samma omvårdnad som en sådan men så blev det och han gick på den löjliga taktiken.

Här tycker jag också att många som bestämt sig för att bonusmammor är elaka individer ibland sitter och fäktas i onödan. Tror att alla elaka styvmammor vill skaffa barn med män som ska putta ut sina små tre och fyraåringar ur boet när den lilla bebisen kommer.
  • Anonym (V)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-11 22:34:12 följande:

Exakt. Det är barnen som är offer i soppan, inte vuxna kvinnor.

Och på tal om kvinnohatet som det härjas om i tråden, detta står ?styvmödrarna? för själva eftersom dom inte gör något annat än att hata sina mäns exfruar och lasta dessa för hur deras män beter sig.

Och som sagt, många av de här stackars barnen lär ju vara flickor.

Vad fördomsfull du är. Varför offerstämplar du flickorna? Tycker du sämre om dem på nåt sätt eller tycker du att flickor är svagare individer kanske?
  • Anonym (V)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-11 23:39:49 följande:

Absolut, men den som har barn sen tidigare fick sina barn som barnlös med en annan barnlös förälder.

Inga barn sen tidigare som oroar sig om de kommer vara lika mycket värda när nya halvsyskonet kommer.

Jag tycker inte det är riktigt jämförbart utan att vilja förminska den smärta du fått gå igenom.

Sån problematik och svartsjuka kan uppstå i kärnfamiljer också, svartsjuka och lite oro ifall en bebis ska ta för mycket tid. Känslor och fula sådana får man ha kring och det är fullt normalt, problemet är inte styvmamman i det här utan föräldrarna som jag ser det. Förstorar man upp såna fullt normala saker och känslor (vilket väääääldigt många pappor och ex verkar vilja göra) och gör en stor grej av det så tror jag att deras barn märker av att där kom reaktionen, då är det lätt att fortsätta i samma spår.

Jag har vänner som är uppvuxna i hem där föräldrar missbrukat droger eller som har förlorat föräldrar i väldigt ung ålder, men där hittar man inte typerna som gärna dra på sig nån offerkofta. Offerkoftan åker däremot ofta på hos människor som har råd att se sig själva som just offer, kanske kan många bonusbarn placeras där för riktiga maskrosbarn har inget utrymme till att utmåla sig själva som just det.

Nu lät jag tjurig och hård men bjuder på den.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 06:56:52 följande:

Din historia är väldigt intressant. Jag har hört andra berätta liknande saker, hur fungerar bra ända fram till att nyheten om bebisens ankomst sprider sig. 

Din beskrivning av en man som betedde sig som om han var otrogen mot sin tidigare familj var också intressant. Där satte du ord på en känsla jag själv hade.

Jag tror överhuvudtaget att de här männen har svårt att hantera den där rollen där de är mittemellan. Kände du att du kunde prata med honom om det? Jag menar, när du hade en liten bebis att ta hand om, sömnbrist, och omställningen, vad hände när du försökte prata med honom om det? 

Mina argument höll rakt igenom men han och hans föredetta käkade hycklerisoppa till frukost, lunch o middag! Bör tillägga att även fast jag vet att hans ex var den som egentligen var mest galen av svartsjuka över att vi skulle få barn ihop så är det honom jag höll och håller som ansvarig. Hennes beteende kunde inte jag påverka.

Han var själv bonuspappa en gång i tiden och det bonusbarnet var litet när han fick sitt första barn med samma ex som drog igång detta. Jag frågade honom om det. Blev ditt bonusbarn svartsjuk när gemensamma bebisen kom? Oooooh ja, denne bet sin mamma när hon höll i bebisen osv osv. Vad gjorde ni åt det då? Inget utan det är fullt normalt att barn reagerar sa han då. Jaså den situationen var tydligen fullt normal. Samma människor som nu skulle dra igång krismöte efter krismöte nu när den nya kvinnan skulle få en bebis.

Jag kunde aldrig prata med honom om det för när jag tog mig igenom den värsta delen i min depression och trasade sönder hans motsägelsefulla argument en efter en så bemötte han det med gaslighting och härskarteknik.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:19:24 följande:

Det tragiska är ju att det talas om kvinnohat istället för att fokusera på mäns ansvar för att se till att alla deras barn mår bra och att relationen med partnern funkar. När han då brister i ansvar är det barnen eller exet som får skulden.

Men det är väl lättare att kasta skiten dit än att be sin partner att steppa upp och ta ansvar och annars själv se till att forma det liv en vill ha utan den barlast som en ryggradslös man utgör.

Återkommande bemöts uppmaningar om att lägga ansvaret där det hör hemma med hånfulla kommentarer om ens präktighet och självgodhet. Som om det skulle bli någon förändring i någon enda styvfamilj om inte de som är vuxna tar det ansvar som är deras. Klarar en man inte av att hantera båda sina barnkullar i relation till sin partner och heller inte är villig att jobba på en förändring av sitt beteende så kanske han inte skall leva i den relationen. Detta eftersom det skapar så mycket frustration och missriktad aversion mot barn och ex från partnerns sida. Och klarar en partner inte av att ställa kraven och lägga ansvaret där det hör hemma istället för att skylla sitt dåliga förhållande på partnerna barn eller ex så kanske det är fel förhållande att leva i för hen.

Var någonstans lägger NI ansvaret på dem ryggradslösa männen om jag får fråga? Ni anklagar ju bonusmammor för att inte lägga nån som helst skuld på sina män (denna tar inte jag åt mig av) men gör ni det menar du?

Du och några till här sitter ju bara här och fräser ur er en massa onödig skit om styvhäxor osv.

Sen det där om att det handlar om kvinnoförakt i grund och botten står jag fast vid.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 08:48:02 följande:

Det här är ju oerhört komplext för den du har som du kan påverka är din man, men han i sin tur ska bolla med dig och med sitt ex, och där står du helt maktlös men är ändå den som får ta smällen i slutändan. 

Depression och hantera en man som gör allt för att få dig att hålla tyst, man är inte som starkast då precis. Sökte du hjälp utanför hemmet? 

Jag fick hjälp utanför hemmet men den var för min egen hälsa. Vi sökte aldrig hjälp ihop eftersom han aldrig tog på sig nån som helst skuld utan la hela på mig.

Sen kan jag inte skriva så mycket mer om hur det har gått efter det med risk för att nån outar mig.

Det positiva är däremot att jag och hans ex har varit dem som har fixat och sett till så att våra barn har en fin syskonrelation idag. Även fast vi inte är så kontenta med varann alla gånger så har det åtminstone kommit nåt fint ur den här härvan.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:43:50 följande:

Ja, ditt kvinnoförakt är i alla fall tydligt, och din benägenhet att låta män komma undan.

Vet inte om du läst mina inlägg, men jag upprepar gång på gång att männen är de som har ansvar gentemot sin partner och alla sina barn för att få det att fungera.

Hur tänker du själv att ett förhållande kan bli bättre för att mannen fortsätter vara ryggradslös och hans partner skyller sin dåliga relation på barn elller ex? Det är ju inte exet eller barnen som den nya kvinnan är ihop med...

Det verkar som om du slutar läsa så fort en inte skriver att styvbarn är ett otyg som borde flytta till sina mammor och att alla ex är djävulens påfund och plågoris, annars förstår jag ärligt talat inte hur du kunnat missa att jag hela tiden uppmanar till att lägga ansvaret hos männen, där det hör hemma.

Du verkar iallafall inte läsa mina inlägg. Var har jag inte skyllt på mannen ifråga?

Om det är nån här som verkar vara otrevlig och skadlig för barn så är det du. Jag skulle aldrig vilja att mitt barn hade dig som bonusförälder och det är ett som är säkert. Du skulle vara för forcerad och skulle vara orolig över att du var skadlig för mitt barns utveckling.

Mitt barn ska vara lycklig och utvecklas till en stark och egentänkande individ, INGEN ska sätta en offerkofta på mitt barn iallafall. Såna som dig, Smulpaj och JM skulle jag inte önska iallafall. Ser inga kärleksfulla individer här, snarare luktar det bittert, svartsjukt och missunnsamt och det är egenskaper som inte ska projiceras över på barn.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 12:18:10 följande:

Vilken tur då att vi inte har någon relation irl, för jag känner på precis samma sätt gentemot dig och dem du allierar dig med när jag läser inläggen här.

Agree to disagree.

Den är okej, men för den sakens skull så behöver inte du och dina allierade utmåla er själva som några hjältar som räddar barn som ni tar för givet far illa.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 14:25:51 följande:

Nej, av hänsyn till alla inblandade så väljer man att inte ge ut för mycket detaljer. Det förstår jag. 

Jag vill ju i alla fall hävda att om mvc och bvc hade följt upp kvinnor som ska få sitt första barn med en man som har barn sen tidigare, så skulle mycket ha kunnat lindrats. Du hade kunnat få hjälp att sätta dina egna gränser. Blivit förberedd på vad som kan hända, hur andra kan reagera. Han kunde ha fått samtal om hur tänka med att fördela sina prioriteringar, om sina egna eventuella skuldkänslor och hur hantera dom. Var och en för sig och båda två tillsammans.  

När jag berättade för min barnmorska om hur hans ex hade betett sig så var ju inte det första gången hon hade hört om ett ex som betedde sig konstigt. Hon blev inte ett dugg förvånad, det hade hon hört så många gånger förut, det är något som händer med exen när det ska komma ett barn. 

Jag pratade inte så mycket på BVC och MVC för jag vågade inte.

Jag var rädd över att få höra där att du vet vad du gav dig in på så det är rätt åt dig, ligg där och gråt tillsammans med din bebis du. Fattar du att jag var så sjuk o nere att jag faktiskt tänkte så i min deprimerade paranoida hjärna?
Svar på tråden Styvmamma-upproret