• Brumma

Styvmamma-upproret

Jag förstår inte riktigt vad "styv/bonusmammor" i allmänhet skulle göra för att de män som uppenbarligen inte klarar av att rodda relationer skulle bättra sig.

De flesta pappor klarar det rätt bra, och de flesta styv/bonusmammor behöver inte göra uppror.

Att sätta ned foten i ER relation är ngt du behöver göra själv om det inte fungerar, absolut med stöttning av tex andra kvinnor i liknande situation men knappast ngt "vi styv/bonusmammor" gemensamt skulle göra uppror mot. Vad anser du rent praktiskt att "vi styv/bonusmammor" skulle göra?

Jag känner att oförmåga att uppfostra och ta ansvar för sina barn oxh sina relationer ofta "skylls" på att föräldrarna är separerade, och att bonusföräldern får "ta skiten" - jag är rätt säker på att det är personen i sig som är "dålig" på relationer, ansvar m, uppfostran och krav, oavsett separation eller inte. Troligen hade föräldern haft svårt att sätta gränser även om hen levde kvar i en kärnfamilj.

• Brumma
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-08 08:09:02 följande:

Nu är jag inte bonusmamma själv, men jag tycker att folk i tråden är orättvisa mot ts. Det är det gamla vanliga om att du visste vad du gav dig in på, men det är inte alltid man kan veta hur relationerna i bonusfamiljen kommer att utveckla sig. Det finns tyvärr de som kör med falsk marknadsföring och är bra på att hantera barnen och exet i början men ändrar sig senare i förhållandet. 

Håller helt med om att man aldrig kan veta i förväg - lika lite som man vet hur en partner utan barn kommer bete sig några år in i relationen kan man veta hur en partner med barn kan bete sig.

Men... jag tror att många reagerar på att TS "drar alla bonusfamiljer över en gräns". Hon skriver "oss styv/bonusmammor" som om vi var en gemensam enhet och att vi alla hade samma upplevelser. Jag vet inte hur andra känner det men jag har väl blivit rätt trött och irriterad på att ngn tar sig friheten att "tala i mitt namn" och klumpa ihop mina åsikter med en minoritet människors åsikter.
  • Brumma
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-08 09:51:31 följande:

Hon skriver i och för sig "många av oss kämpar" så jag kan inte se att hon anser sig tala för alla. Hur som helst innehåller många svar det vanliga tjatet om att hon borde ha vetat innan, vilket man som du säger inte kan.

Ja, senare i trådstarten skriver hon "många av oss", men det förändrar tyvärr inte varken titeln eller första meningen "är det inte dags för oss styv/bonusmammor att sätta stopp nu"..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 10:18:55 följande:

Det väl knappast svårare än att de som fått nog stöttar varann i tråden med att sätta ner foten. De som inte har det behovet går vidare till en annan tråd.

Njae..

Dras jag med "som en klump" så svarar jag på det

Det är ungefär som när JÅ klumpar ihop "oss svenskar" med sina egna åsikter och upplevelser - inte alls på samma nivå men vanan att klumpa ihop andra och dra folk över en gräns är ngt som faktiskt behöver bemötas.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 11:35:35 följande:

De är ju inte syskon, och har varken samma släkt eller förutsättningar, varför låtsas att de är något de inte är?

Jodu..

Kom du o säg till våra hemensamma att de inte är syskpn till sin storasyster..

Seriöst, när ska du inse att du inte har mandat att tala för alla bonusfamiljer?
  • Brumma
    Anonym (Ä) skrev 2020-03-08 12:04:15 följande:

Sätta stopp för vad? Ingen tvingar er att vara tillsammans med dessa män. Det är ju rätt korkat att gå in i ett föehållande med en person som redan har barn när man inte står ut med det faktum att de har barn som kommer FÖRE DIG ALLTID, som det ska vara. Ännu mer korkat är det att stanna kvar i dessa förhållanden när man insett att man inte trivs med situationen alls. Lämna era partners och lev som singlar eller dejta någon av alla de män UTAN barn. Svårare än så är det ju inte. Ni får noll sympatier.

Inga barn mår bra av att sättas före i alla lägen. Inga relationer håller (varken nya eller kärnfamiljer) om man inte prioriterar alla medlemmqr i familjen.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 15:44:26 följande:

De är inte syskon det är ren fakta, de är halvsyskon. Hur du än vänder på det så får du konstatera att de inte heller har samma förutsättningar i livet, vilket grundar sig i att de är halvsyskon.

Jag vänder ingenting.

De kallar sig syskon, inte "halva" någonting, även om det är den "rätta termen".

Du påstod dock att de inte var syskon alls, eller hade samma släkt.. pappans släkt då?
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 15:39:57 följande:

Varför tar du det personligt?

Det är ju bara att konstatera att tråden vänder sig till de som fått nog och vill sätta ner foten. 

Det är ju som när facket säger att denna orättvisa måste vi arbetare/tjänstemän sätta ner foten emot. Finns inte den orättvisan på min arbetsplats så behöver jag inte heller protestera mot den.

Jag tar det inte personligt.

Måste det vara personligt för att man skall reagera på felaktigheter?

Men riktar man sig till "oss bonusmammor" så ja, då är jag en av dem.

Det är precis som när du utger dig för att vara talesman för alla styvmammor, eller "vet" hur det är i sådana konstellationer. Hur syskon tex betraktar varandra...

När ngn talar i ngn annans namn och faktiskt sprider felaktiga saker, eller påstår att en viss gruppering av människor känner på ett visst sätt, då är det rätt självklart att man säger att det inte gäller för alla.
  • Brumma
    Anonym (Ä) skrev 2020-03-08 16:24:21 följande:

Jo, alla barn mår bra att sättas före sin pappas/mammas nya partner i alla lägen. Att inbilla dig annat är önsketänkande.

Nej.

Ett barn vars föräldrar är separerade mår lika dåligt (i längden) över att sättas på ngt slags piedestal och försäkras om att deras önskan o vilja går först i alla lägen som om ett barn i en kärnfamilj behandlas på samma sätt.

Det är inte önsketänkande utan sunt förnuft..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 16:48:52 följande:

Halva släkten är inte samma, vilket ger helt andra förutsättningar.

Skriv det nästa gång då..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 16:54:42 följande:

HALVsyskon är inte det samma som helsyskon, de lever inte ihop och har bara ena föräldern gemensam. Skiljer det sen mycket i ålder så kallar de varann syskon inom de olika kullarna.

Återigen drar du alla över något skags gräns..

Jodå, det finns mängder av halvsyskon som lever ihop, och som kallar varansra SYSKON ovsett ålderskillnad..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 16:52:26 följande:

Gäller det inte dig så kan du bara bläddra vidare och låta de det berör diskutera.

Det kunde jag gjort (liksom jag kan stå bredvid och tyst låta JÅ skriva under flygblad med "mitt namn" eller liknande), men nej, nu gjorde jag inte det.

Och med tanke på vissa påståenden här stannar jag nog kvar...

Om tråden inte ändras till att faktiskt stötta TS istället för att ösa skit över bonusfamiljer i allmänhet.
  • Brumma
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-08 19:33:53 följande:

Vilket manipulativt, narcissistiskt dravel.

Läs ts och mitt inlägg och alla hat-inlägg från omogna kvinnor som inte borde ha några ?bonus?-barn.

Det finns gott om människor som älskar sina familjehemsbarn och adoptivbarn. När du bestämmer dig för att flytta ihop med din snubbe som har barn gör du valet att tränga dig in i deras familj och ha en föräldralik funktion i familjen.

Att det sen finns skitföräldrar som inte älskar barnen och sätter sina egna behov främst ändrar inte det.

Ge fan i att ta på dig att bilda en ny kärnfamilj om du inte älskar partnerns barn och är beredd att vara en vuxen istället för att bete dig som deras rivaliserande syskon.

Nu älskar jag visserligen min partners barn men jag håller inte med om att man måste älska barnrn faktiskt. Respektera och behandla väl är ett minimum, men faktiskt inte älska. Inte heller måste man ha en "föräldralik funktion" i familjen, det passar faktiskt inte alla konstellationer. Jag ar tex haft en föräldraroll till min bonusdotter, hennes mammas nya kille har det inte och har aldrig haft. Det är "mammas kille", även om de gillar varandra, har kul ihop osv. Och han är pappa till ett av hennes syskon. Men det finns ingen "fix och färdig" mall för hur en bonusfamilj "ska" funka, det är ngt alla inblandade får låta växa fram.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-03-08 18:03:06 följande:

Så länge ingen skriver ditt namn så lämna det åt dem det berör.

Det är en rätt stor del av folket som stöttar JÅ, gör du inte det så skriv ett brev till flyktingarna och berätta att de är välkomna hem till dig.

Det där är så urbota världsfrånvänt att det inte ens går att bemöta..

Men tror du på sådant så kanske det inte är så konstigt att du beter dig som du gör.
Svar på tråden Styvmamma-upproret