• Frugårman

Min pappa fick hem mitt klarna brev på 50.000

Mitt klarna brev har hamnat fel och kom hem till min pappa. Nu vet han om att jag har 50.000 i skulder hos klarna och jag är bara 23 år. Är så himla rädd för vad som kommer hända nu med mitt liv när min familj vet om, är skuldsatt mer än så dessutom. Känner att jag bara vill ta livet av mig samtidigt som att jag verkligen vill lösa mina skulder och inte försätta min familj i dessa. Vart är steget nu? Har aldrig känt mig sån ångest och skämts såhär någonsin

• Svar på tråden Min pappa fick hem mitt klarna brev på 50.000
  • Embla twopointoh
    legomum skrev 2020-07-22 14:33:46 följande:

Post kan hamna i fel brevlåda. Det är den mänskliga faktorn.

Men varför öppnar din pappa dina brev?

Ifrågasätt honom om det.

Kanske för att han inte läste jättenoga på kuvertet? Jag har gjort det misstaget ett par gånger, att jag öppnat brev som skulle till någon annan. Man är trött, har tankarna lite på annat håll när man på ren rutin öppnar de femtioelva fönsterkuverten man fått i brevlådan, varav det som inte är till en själv ligger någonstans i mitten av den högen.
  • GGN
    legomum skrev 2020-07-22 14:33:46 följande:

Post kan hamna i fel brevlåda. Det är den mänskliga faktorn.

Men varför öppnar din pappa dina brev?

Ifrågasätt honom om det.

Japp, mycket märkligt.
  • Cavill
    Embla twopointoh skrev 2020-07-23 15:58:43 följande:
    Kanske för att han inte läste jättenoga på kuvertet? Jag har gjort det misstaget ett par gånger, att jag öppnat brev som skulle till någon annan. Man är trött, har tankarna lite på annat håll när man på ren rutin öppnar de femtioelva fönsterkuverten man fått i brevlådan, varav det som inte är till en själv ligger någonstans i mitten av den högen.
    Femtioelva fönsterkuvert?
    Hur mkt post får ni folk egentligen??
  • Embla twopointoh
    Cavill skrev 2020-07-23 19:57:20 följande:
    Femtioelva fönsterkuvert?
    Hur mkt post får ni folk egentligen??
    Vi få månadens räkningar ungefär samtidigt, det blir en försvarlig hög.
  • Finansen7
    Embla twopointoh skrev 2020-07-23 20:09:11 följande:

Men varför kör ni inte e-faktura? Till internetbank eller Kivra. Jag har inte haft en pappersfaktura på flera år. Missar inget och förstår direkt att pappersfakturor inte är till mig.
  • Cavill
    Finansen7 skrev 2020-07-23 20:15:24 följande:
    Men varför kör ni inte e-faktura? Till internetbank eller Kivra. Jag har inte haft en pappersfaktura på flera år. Missar inget och förstår direkt att pappersfakturor inte är till mig.
    Just det jag funderade över. 
  • Litorina

Din familj kan inte råka illa ut pga dina skulder (om du inte köpt saker i deras namn).

Kan det inte vara bra att det här kom fram i ljuset? De kan stötta dig i att ta tag i det hela.

Kontakta kommunens skuldrådgivare. Där kan du få konkreta råd om hur du ska göra.

• Embla twopointoh
    Jag skrev inte att det var nyligen jag råkat öppna någon annans post för att den legat mitt ibland vår egen hög.
  • Cavill
    Embla twopointoh skrev 2020-07-23 21:15:30 följande:
    Jag skrev inte att det var nyligen jag råkat öppna någon annans post för att den legat mitt ibland vår egen hög.
    Nej, men det var väl inte frågan heller?
  • TL12

Tycker att det är bra att du känner ångest

Det är sunt

Varför tar man en massa lån vid 23 års ålder ?

Sätt stopp själv nu annars får du ett helvete med det mesta i framtiden

Med stora skulder och ingen utbildning och ett bra jobb

Finns det inte många som vill ,,,,ha med en å göra,,,

Du fixar det , lev efter din inkomst och ta ansvar för ditt liv.

• Glinda från Oz

Jag tvivlar på att man ens kan ha en så pass hög skuld hos klarna. 

• Embla twopointoh
    Cavill skrev 2020-07-23 22:09:36 följande:
    Huruvida jag får hem massa pappersfakturor och varför jag i sådana fall inte kör e-fakturor i stället är inte relevant för trådens ämne. Jag bara gav en möjlig förklaring till varför TS pappa öppnat post adresserat till TS.
  • Arcnice
    Jag är inte det minsta förvånad om pappan råkat öppna brevet om det hade skickats till honom.
    Jag öppnade så sent som i Maj ett brev som egentligen var till min granne. Det låg i min brevlåda och var från mitt försäkringsbolag så jag tittade inte på vem det var adresserat till innan jag öppnade det.

Jag använder e-fakturor men tro det eller ej, det sker ju faktiskt att banker, försäkringsbolag etc. skickar ut brev med information ibland också. Allt som man får på posten är alltså inte fakturor (i mitt fall är 99,99% av de brev jag får något annat än fakturor).
  • Aniiee
    Glinda från Oz skrev 2020-07-23 22:28:16 följande:

Varför skulle man inte kunna det? Det är skitenkelt att handla på faktura för 50 papp, särskilt om man är ung och kanske anser sig behöva bosättning med elektronikprylar, lite nya kläder och och annat sånt, allt på en gång/ ett par månader. Vill du att jag ska ge exempel på hur jag skulle kunna komma upp i 50 papp hos klarna utan ansträgning?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • legomum
    Embla twopointoh skrev 2020-07-23 15:58:43 följande:
    Det har jag aldrig gjort. Jag är fullt medveten om det är min, makens eller barnens post som öppnas.

• legomum
    Glinda från Oz skrev 2020-07-23 22:28:16 följande:

De flesta köper på kredit så det är ingen omöjlighet.
  • Embla twopointoh
    Cavill skrev 2020-07-23 22:09:36 följande:
    Jo, delvis, eftersom jag berättade om att jag tidigare råkat öppna någon annans post, med betoning på tidigare. Vi har mer på autogiro eller e-faktura nu än vad vi hade för några år sedan.
  • Cavill
    Embla twopointoh skrev 2020-07-24 12:34:26 följande:
    Jo, delvis, eftersom jag berättade om att jag tidigare råkat öppna någon annans post, med betoning på tidigare. Vi har mer på autogiro eller e-faktura nu än vad vi hade för några år sedan.
    Embla twopointoh skrev 2020-07-23 20:09:11 följande:
    Okej. Drömmer

Svar på tråden Min pappa fick hem mitt klarna brev på 50.000