Frugårman skrev 2020-03-04 22:00:27 följande:
Mitt klarna brev har hamnat fel och kom hem till min pappa. Nu vet han om att jag har 50.000 i skulder hos klarna och jag är bara 23 år. Är så himla rädd för vad som kommer hända nu med mitt liv när min familj vet om, är skuldsatt mer än så dessutom. Känner att jag bara vill ta livet av mig samtidigt som att jag verkligen vill lösa mina skulder och inte försätta min familj i dessa. Vart är steget nu? Har aldrig känt mig sån ångest och skämts såhär någonsin
Jag förstår om det känns jättejobbigt, men försök se detta positivt! Här får du ett bra tillfälle och anledning att TA TAG i frågan innan det eskalerar värre. Du skriver att du är bara 23 år och har redan mer än 50 000 i skuld. Nu, idag är det dags att ta tag i detta!
Steg ett är att kontakta kommunens skuldrådgivare. Här finns det kontaktuppgifter:
https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/
Där kan du få råd, stöd och ta fram en handlingsplan. Det kanske kan handla om att skaffa ett till jobb, prioirtera vilka krediter du ska betala av först, stöd att kontakta långivare och förhandla ränta, flytta till billigare boende etc. Gör en handlingsplan med dem. Snart kommer du att kunna se framför dig vilken dag du kommer att vara skuldfri!
Vill du berätta för din familj har du möjlighet. Antagligen är det skönare att kunna säga exempelvis:
"Jag har tyvärr skulder på totalt 75 000 kronor. Jag har gjort upp en plan för återbetalning tillsammans med kommunens budgetrådgivare. Jag har nu gjort upp en avbetalningsplan med alla långivare. Jag kommer att betala av 8000 kronor per månad. Undrar ni hur jag kan det? Jag har skaffat extrajobb som personlig assistent varannan helg, har infört köpstopp för mig själv och äter bara vegetariskt under 2020. Eftersom kostnaderna för räntor minskar nu med avbetalningen kommer jag att ha avbetalat alla mina skulder på 9 månader. Efter det har jag planerat att spara minst 5000 kronor i månaden."
Tänk om du gör som ovan. Tänk hur det kommer att kännas om två år. Istället för att sitta med en sån ångest och 75 000 i skulder som idag kommer du om två år istället att ha 75 000 sparat!!