Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
Jag tagit bort utredarnas namn och bytt ut namn mot "mamman", "pappan", "pojken"
Socionomerna på familjerätten frågade mej vad jag tyckte jag jag gjorde bra och vad jag gjorde dåligt som förälder. Jag gav en rad exempel på bra saker och som dåligt sa jag att det händer att min son somnar i mitt knä framför tv'n på kvällarna och att då kan det hända ibland att vi missar att borsta tänderna. Det tolkade utredarna som att jag saknar kunskaper om barns grundläggande behov.
Att växa upp med en förälder som har starka drag av elakartard narcissism kan göra att barnet känner en enorm länktan efter kärlek och omsorg. Min son är ofta som ett frimärke på mej då vi är tillsammans, troligen för att kompensera den känslomässiga försummelsen han år uppleva hemma hos sin mamma.
Hur mycket tid tror du föräldrarna i kontaktfamiljen har för min son? De har redan 4 egna barn. Barnen får gå och lägga sig kl 19 på kvällarna där. Min son blir hämtad kl 16 i skolan av dem. Hur mycket tid tror du de lägger på uppmärksamhet till min son i förhållande till mej när vi är tillsammans?
Jag stör mej något enormt på att föräldrarna i kontaktfamiljen blockerat all kommunikation mellan mej och min son under över ett års tid.
En mycket bra fråga!
Precis som du säger, jag tror det är rätt väg framåt att ta fram en plan för vad jag kan erbjuda som alternativ till mamma/kontaktfamilj och allt vad det skulle innebära.
boende i Sverige
+ fortsätta i samma skola
+ träffa mamman
+ samma kompisar
- saknar fast boende
- saknar jobb
- uppehållstillstånd
boende utomlands
+ fast boende
+ jobb
+ uppehållstillstånd
- umgänge med mamman
- nya kompisar
- ny skola
- nytt språk
I en lägenhet med gångavstånd till skolan.
Jag tycket det är märkligt att det är så fokuserat på boende och jobb när det känslomässiga våldet min son får ta emot från sin mamma kan vara så brutalt emellanåt. Han är 8 år och pratar fortfarande bäbisspråk många gånger när överämning sker direkt från hans mamma.
Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.
Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.Jag har hela tiden försökt vara så mycket delaktig I min sons liv det bara går, tyvärr så har min ex fru tillsammans med socialtjänsten och kontaktfamiljen gjort allt de kan för att jag ska vara så lite delaktig som möjligt. Det finns en gräns för Hur mycket man orkar som människa. Hade jag inte haft möjligheten att vara med min familj utomlands i perioder hade jag gett upp att försöka vara delaktig i min sons liv för länge sedan.
Jag kommer aldrig glömma vad medlaren, utsedd av tingsrätten i samband med vårdnadstvisten, sa till mej efter jag spelat upp ljudinspelningar för honom där det går att höra hans mammas brutala vredesutbrott, hur hon utsatte vår son för verbal misshandel, hur vå son gråter i telefonen och säger att mamma slog honom, hur hon hotas med att slå sönder hela lägenheten, hur hon fãr vår son att kasta saker på mej, hur får vår son att kalla min nya kvinna för "asienfitta" "höra" mm. :
"Ta på dej ett par gymnastikskor och gå in i skogen och skrik, här får du ingen hjälp"
Jag har redan ett alternativ utomlands för ett bra liv som jag kan erbjuda, men det skulle innebära en stor omställning för min son, ny skola, nytt språk, nya vänner, kontakten med hans mamma mm.
Att starta om från scratch i Sverige mitt i livet är en utmaning, minst sagt. Det är en väldigt stor skillnad att ha ett rättssystem uppbyggt emot en än för en om man som förälder vill skapa ett bra liv för ens barn.
Mycket bra initiativ, tack så mycket!
För ett par år sedan bad jag socialförvaltningen förklara vad föräldraalienering är och hur de hanterar det. Jag ska leta reda på deras svar och visa det i den här tråden.
Förlåt mej, men du låter cynisk I mina öron.
Vad har socialtjänst och kontaktfamilj för anledning och rättigheter att försöka sudda bort mej från min sons liv?
Om faktureringsunderlag och inkomstkälla räknas som skäl, kan jag förstå hur de socialtjänst och kontaktfamilj agerar.
Min son känner sig lugnast hos mej, sedan mamma och sist kontaktfamiljen. Han har sagt hur många gånger som helst att han inte tycker om kontaktfamiljen.
Jag vill ta ansvar för min son och låta han bo med mej, min nya kvinna och vår dotter. För mej är det ok att han har kontakt med sin mamma.
Det finns inte så mycket att välja på om TS ska kunna övertyga tingsrätten och det är ett boende som gör att barnet kan ha bra kontakt med bägge föräldrarna, hur TS därefter planerar är en helt annan sak.
Det finns inte så mycket att välja på om TS ska kunna övertyga tingsrätten och det är ett boende som gör att barnet kan ha bra kontakt med bägge föräldrarna, hur TS därefter planerar är en helt annan sak.
Enligt den här artikeln förekommer föräldraalienering bland 11-15% av alla skiljsmässor där barn finns med i bilden.
www.theguardian.com/society/2017/nov/17/parental-alienation-divorce-custody-crackdown-cafcass
På den knappa information jag har skulle jag föreslå att TS skapar förutsättningar för ett stabilt boende (inte nödvändigtvis något som måste bestå lång tid) för honom och pojken i Sverige (övriga familjen behöver inte vara involverad) och inte extremt långt bort från mamman.
TS skulle få extra poäng om han kunde påvisa att han deltagit i någon typ av familjeutbildning/behandling så att det inte råder något tvivel om att han förstår ett barns behov.
När det gått en tid efter det att TS fått ensam vårdnad kan TS flytta med sonen om det anses att det är bästa för sonen.
Det ser ju ut som att det är det som krävs, vilket är lättare sagt än gjort.