Inlägg från: Anonym (Y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Y)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 20:00:45 följande:

Mamman stod som ensam ägare på lägenheten jag köpte till oss en gång i tiden. 

Jag berättade att min son ibland brukade somna i mitt knä framför tv'n, detta tolkade familjerättens utredare som att jag har allvarliga brister i kunskaper om barns grundläggande behov.

Jag hade gjort orosanmälningar mot mamman och även en polisanmälan. Detta tolkades som smutskastning.

Jag har en ny familj på andra sidan jorden och är ofta där, detta vred familjerätten/socialtjänsten till att pappan är frånvarande och otillgänglig.

Ja när du är på andra sidan jordklotet är du ju helt klart otillgänglig, hur ofta och hur länge i taget är du där?

Det andra låter ju märkligt och det måste ju kommit upp en del annat nu. Om du ska ansöka om gemensam vårdnad så kommer ju det inte funka om du är borta mycket och inte får en kontinuitet i det, samma gäller umgänge.
  • Anonym (Y)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 13:43:41 följande:

Barnets bästa tolkas allt för ofta som det som är bäst för mamman alternativ vad som är bra för kvinnorörelsens kamp mot patriarkatet.

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan, men jag har mycket som jag grundar detta på då jag forskat i ämnet

Kan du hänvisa till din forskningsrapport? Läser gärna.
  • Anonym (Y)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 23:22:46 följande:

Jag förstår din frustration och jag förstår det elände som du genomgår, socialtjänstens verksamhet ska vara baserad på respekt, vetenskap, saklighet, opartiskhet ... 

men är tyvärr mer av arrogans, maktbegär, härskarteknik ...

Jag har inte träffat en enda socionom som använt barnets bästa på annat sätt än att trycka ner familjer.

Barnets bästa ska inte vara en subjektiv bedömning gjorda av pårökta socionomer ...

TS det finns stöd, men med tanke på sådana som soc. så är det inte möjligt att ge dig kontakt info här

Kämpa för att din son ska få ett bra liv, och det är garanterat inte ett liv där soc är en del.

Det finns inget så farligt i världen för ett barn så som socialtjänsten, de skördar offer på löpande band och kan aldrig erkänna när de gjort fel.

Kära nån, du får ta och lugna ner dig lite. Nog för att det funnits och finns problem inom socialtjänsten så behöver du inte överdriva så till den grad du gör.

Jag kommer inom mitt arbete i kontakt med många socionomer som arbetar inom sig, jag har även privat när jag varit yngre varit i kontakt med dem. Det finns några som inte borde jobba där men de flesta andra är verkligt bra och professionella. Så som du uttrycker dig skulle jag kunna göra om ex sjuksköterskor bara för att jag stött på ett rötägg där skulle jag då säga att alla är dumma i huvudet och vill att folk ska dö, de hjälper inte folk som behöver och är rasister. Sen kanske jag hör att någon mer träffat på ett rötägg då helt plötsligt är det en sanning att lagen minsann är skriven så att alla sjuksköterskor får plåga och tortera och som njuter av att plåga folk.

Ge dig lite nu och försök ta till dig relevant information.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 23:43:25 följande:

Jag kan bekräfta med ett exempel:

Handläggaren på socialtjänsten bokade in ett möte med mej kl 1700 igår, utan att ens fråga mej om tiden passade mej eller inte.

Eftersom min son hade umgängesrätt med mej samma dag, så ringde jag upp handläggaren istället för att gå till hennes kontor.

Socialsekreteraren skrek på mej att jag måste förstå att jag är oansvarig som förälder när jag vistas hos min familj på andra sidan jordklotet istället för i Sverige med min son. Och att jag måste förstå att min son är orolig för att han inte vet var han ska bo någonstans när han är med mej.

Jag har frågat min son tidigare om det stämmer att han är orolig över var vi ska bo, ja ibland kan han vara det sa han. Så frågade jag honom om han skulle vara mindre orolig hemma hos kontaktfamiljen istället för mej, då reagerade han starkt och sa att där känner han sig "100% mer orolig". Han vill absolut hellre vara med mej, inget snack om saken.

När jag försökte förklara för handläggaren vad min son hade sagt, att han känner sig "100% mer orolig" hemma hos kontaktfamiljen än hemma hos mej, la hon på luren i örat på mej.

Jag försökte ringa upp handläggaren ett par gånger utan att komma fram. Jag skickade email om att hon kunde ringa upp mej igen så att vi kunde fortsätta konversationen, men hon ringde aldrig tillbaka. Så jag ringde socialjouren och bad dem lämna meddelande till handläggaren att ringa upp mej igen. Efter det fick jag ett email från henne att hon skulle ringa mej idag, vilket hon aldrig gjorde.

Alltså man tror inte det är sant vilka människor man har att göra med när det gäller socialtjänsten, de kan göra precis vad de vill. Och skulle någon försöka granska deras arbete, ja då är de skyddade bakom sekretess.

Enlig mej och vad jag sett så är socialtjänsten en politiskt tillsatt organisation som inte har ett dugg med "barnets bästa" att göra alls. 

Du verkar inte vilja lyssna på vad de säger till dig. Jag har förstått att en del av problemet ligger i att du flera gånger per år spenderar månader i rad i ett annat land långt borta.

Jag tror också att det ska mycket till för att att en person ska bryta sin professionalism på det sättet.

Vad skulle du göra om de så att de vill att pojken bor hos dig men att det innebar att du inte får ta med honom ut ur landet och att du inte kunde spendera så lång tid borta för att allt ska kunna stabilisera sig?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 10:12:08 följande:

Då missar jag ju min dotters uppväxt.

Att få visa för mamman för att komma till Sverige är en lång process. Vi har allt vi behöver, fast bostad, nära till skola, affärer, sjukvård etc. där vi bor på andra sidan jorden.

Pojkens bästa är jag intygad om att få vara med mej, hans egen pappa och få växa upp med hans halvsyster, omgiven av personer som bryr sig om honom på riktigt. Självklart också få ha kontakt med hans biologiska mamma, även om jag tror att hon kommer tappa intresse för vår son om hon märker att hon inte längre kan kontrollera mej via honom.

Att isolera ett barn från sin pappa så som mamman i kontaktfamiljen har gjort i över ett års tid, och dessutom visa skadeglädje över det, tycker jag är helt förkastligt.

Din inställing är alltså, fortsatt psykisk misshandel i Sverige är bättre än ett kärleksfullt liv utomlands.

Så det du vill är alltså att få vårdnaden och att ta med dig sonen för att bo i ett annat land långt borta? Efter att ha läst ditt långa inlägg så förstår jag mer. Jag tror och så att pojken behöver få landa lite nu. Nu handlar det varken om dig eller mamman längre utan om barnet. Det har varit för mycket och barnet har tagit skada.

Du måste försöka tänka utanför dina känslor nu. Du kommer vinna på att vara tillmötesgående och försöka förstå.

Att du inte har fast boende och jobb, att du vistas i Sverige endast 5 mån om året är såklart ett problem när du har en i grunden otrygg son.

Ser du inte att detta är ett stort problem.

Hur ser synen ut på din son?

Jag förstår ju att du älskar honom och då måste du kunna ge honom det han behöver och det kan eller vill du ju inte i dagsläget, så istället för att bara bråka och ställa till det allt mer behöver du backa lite nu. Jag tror att du vinner på det i längden.
  • Anonym (Y)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 13:32:33 följande:

Det du har hamnat i är fruktansvärt och vad jag kan läsa så här du genomskådat åtminstone en del av deras plan.

Du kommer inte att vinna något på att ta ett steg bakåt, det gör det bara lättare för soc att genomdriva sin plan.

Kämpar inte du för din son så gör ingen det, all heder till dig. dokumentera allt inklusive vilka som varit ansvariga för att din son blivit behandlad på det sätt han blivit behandlad och ge honom sedan detta när han blivit tillräckligt stor.

Det som Anonym (Y) skrev ovan osar av socionomtänk, det har inte gett speciellt mycket fakta men ändå så är det solklart för Anonym (Y) att du ensam står ansvarig för situationen. Det skulle inte förvåna mig om det är Anonym (Soc.) som döljer sig bakom även denna signatur. 

Jag har inte skrivit att han ensam är ansvarig. Alla vuxna runt barnet bär ett ansvar men mamman och pappan är såklart ytterst ansvariga.

Jag har inte tidigare använt mig av nicket Soc.

Jag arbetar inte som socionom men arbetar nära organisationen. Jag har varit involverad och hjälpt en person tidigare i en lite liknande situation. Jag har inte sagt att han ska ge upp. Bara att backa lite nu och ge barnet tid att landa för att sedan ta det lugnt och sakligt.

Men det är ett problem i detta fall att inte ha en fast bostad och att han spenderar så mycket tid utomlands som han gör.
  • Anonym (Y)

Jag tycker inte att sov handlat fel alls i detta fallet. Nu tycker jag att du ska låta din son få landa lite, ett par veckor. Under den tiden har du kontinuerlig kontakt med soc, ber de om hjälp att hitta en bostad, söker massa jobb. Sen börjar du processen med att få uppehållstillstånd till din fru, om ni nu va gifta. Sök å en kontakt med ev bup och be om hjälp för din son, om du får ensam vårdnad kommer sonen säkert slussas sakta tillbaks till dig och behl er då hjälp att bearbeta allt som hänt och sedan bygga upp en trygghet igen. Det kommer säkert bli umgänge med mamman, se till sen så gott du kan att umgänget funkar. Jag tror detta är det bästa. Som förutsättningarna är nu funkar det inte. Du måste inse att din son behöver tid att läka. Och den processen kommer inte börja förrän allt blir stabilt.

Om du tänker fortsätta som nu med att vara borta som du är så tycker jag det vore bäst att bära träffa sonen dagtid och att han inte sover hos dig.

Jag tror du kan ha goda chanser att få vårdnaden om din son om du stabiliserar ditt liv. Prata med en barnpsykolog och be om hjälp, var öppen för vad de säger. Jag tror du behöver prioritera din son nu 100%, om det ska lösa sig.

Nu har du ju valt att skaffa barn med en kvinna långt borta och inte tänkt på vilka konsekvenser det kan medföra för ditt redan existerande barn, men du kan lösa detta nu. Hur ser din nya på att bli bonusmamma till en pojke som inte mår bra och behöver extra uppmärksamhet och stöd?

Tror du hon fixar det?

Ta sak för sak nu och bygg en trygg tillvaro för din son.

• Anonym (Y)
    Anonym (a) skrev 2020-03-07 20:25:49 följande:

Det rimligaste verkar vara att övertyga om att pojken skulle ha det bäst av att flytta permanent till ett annat land med styvmamma och styvsyster, nytt språk, ny skola, nya vänner.

Har pojken någon åsikt om detta?

Hur skall TS få med rätten i detta tänk?

Det kommer sannolikt inte ske.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 20:56:02 följande:

Varför utgår du ifrån att jag inte pratar med min son om sådana saker?

Förstår inte riktigt vad du menar?

Sen tycker jag nog inte att du ska diskutera sådant med din son just nu, det skapar ju bara mer oro. Det jag mena var att det blir svårt för dig att övertyga rätten om att det bästa är att du flyttar utomlands med sonen. Fattar inte hur du menar att jag utgår från att du inte pratar med din son om det?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-12 08:34:03 följande:

Tror du verkligen att socialens agenda är att göra livet svårt för honom?

JA

Många handläggare på socialtjänsten arbetar som timmanställda underkonsulter, de har ett egenintresse i att barn far illa, ju mer barn som far illa, ju mer kan de fakturera.

Lycka till att granska socialtjänstens arbete, de är skyddade av sekretess.

Men kära du, detta är rena konspirationsteorier och saknar helt grund. Du skulle må bättre av att släppa detta. Många som har kontakt med socialen får hjälp, naturligtvis vill inte enskilda socialsekreterare att barn far illa, de tjänar inget extra på det. Du behöver er nog prata med någon om detta.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem